päiväkotiin sopeutumisongelma

Vierailija

Kolmevuotiaalla pojallani on melkoisia vaikeuksia sopeutua päiväkotiin. Vieläkin kahden kuukauden kuluttua itku on joka aamuista ja iltaisinkin itkua tuhertaa ja hokee, ettei tahdo mennä. Nukahtaminen tapahtuu niin surullisissa merkeissä. Mulla on vuorotyö ja usein arkena vapaata eli välillä on jopa viisikin päivää, ettei ole hoidossa. Lto suositteli tuomaan myös vapaapäivinä jos auttaisi sopeutumaan, nyt ollut pidempi pätkä, mutta ei tunnu auttavan.

Ei kuulemma osallistu leikkiin, ei puhu, naura, ei osaa noudattaa ohjeita, ei syö juuri mitään. On alkanut kakata/pissata nukkuessaan päiväunia.

Kotona ollut täysin kuiva jo kaksivuotissynttäreistään, myös kakan oppi heti tekemään pottaan. Kolmisanaisia lauseita puhui paljon jo kaksivuotiaana ja nyt tietysti juttua tulee jo vaikka kuinka.Ulkona juoksentelee taapero- tai kottikärryn kanssa ja leikkii hiekkalaatikossa, potkii palloa, ajaa kolmipyörää ja sisällä usein ottaa leikkiin erilaisia leluja ja juttelee kokoajan, mielikuvitus on aikamoinen ja jaksaa keskittyä. On yleensä aina iloinen ja nauraa paljon, osaa olla hellä ja empaattinen esim. jo reilu kaksivuotiaana pyysi anteeksi ja lohdutti minua niin vilpittömästi ja omasta tahdostaan, etten olisi uskonut.

Kotonakin syöminen on aika huonoa ja elää pitkälti ruisleivällä, syö usein eriaikaan proteiinit ja hiilihydraatit esim. pelkkää leipää, muroja, piapoa(yksi herkkuruuista),riisiä, makaronia, perunaan ei koske. Ja taas eri aikaan kananmunaa(usein, koska meillä kanoja) broileria tms. liharuokaa. On herkkä ja tavallaan ujo poika, kuitenkin joihinkin vieraisiinkin ihmisiin ihastuu heti täysillä ja näyttää sen. Päiväkotiryhmässä on itse vanhimmasta päästä ja ryhmä on pienehkö. Ainoa asia jonka suostuu sanomaan on, että "siel päiväkodis on isoi lapsei", joita pelkää, ovat kyllä eri ryhmässä. Lto ehdottaa keskustelua kelton kanssa ja mieti miten meillä kotona menee, josko tarvitsemme apua ja mieti myös miten lapsi pärjää nelivuotisneuvolatarkastuksessa, kun ei esim. osaa noudattaa ohjeita vaan seisoo hämmentyneenä. Myös minua on jo useasti ohjeistanut puhumaan positiivisesti päiväkodista, tästä meinaan jo pimahtaa. Tietysti yritän vaikka kuinka ja  myös keksiä muitakin kuin sen, iankaikkisen saman kaverit ja hauskat lelut, poika kuitenkaan ei ole ihan tyhmä ja kokee joutuvansa suunnilleen vankilaan,ei siinä paljon auta hokea jee, jee kivat kaverit, hauskat lelut ja mukavat tädit, tykkäät varmasti, kun toinen itkee hysteerisesti. Mitä teen?

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Tuommoista oli meilläkin. Aikani odotin, että lapsi sopeutuu, mut sitten piti vaan myöntää, että vika on ryhmässä. Menin usein hakemaan lasta vähän aiemmin, ja totesin että ryhmä on ensinnäkin liian iso, pienelle lapselle kaaoottinen ja siellä oli pari isompaa lasta, jotka kiusasivat pienempiä aivan avoimesti. Ryhmän kolmesta hoitajasta kaksi oli jatkuvasti saikulla, heitä sijaisti kuka milloinkin, ja tää yksi joka ei ollut saikulla oli tosiaankin saikun tarpeessa pinnan kireydestä päätellen. Ryhmässä ei ollut kuria eikä turvaa. Lapsi oli hyvin stressaantunut ja ahdistunut. Ja ahdistunut lapsi on lamaantunut eikä tottele.

Aikani odotin ja sitten totesin, että tämä ei nyt toimi, ja lapsi vaihtoi hoitopaikkaa. Kaiki ongelmat hävisivät sen myötä. Ja minä myös olen sekä pitänyt, että pidän, lapsella paljon vapaapäiviä. Niistä huolimatta lapsi sopeutui uuteen ryhmään nopeasti, koska hänellä oli siellä turvallista olla.

Tuli mieleeni, että lapsesi on liian pieni isoon ja vaativaan ryhmään. On ryhmiä joissa aikuinenkaan ei pärjäisi tiettyjen levottomien ja impulsiivisten lasten kanssa, jos ei olisi näitä metrin verran pitempi, joten ei ihme jos pieni lapsi ei pärjää siellä. Onko lapsi mahdollista siirtää perhepäivähoitoon tai pienempään ryhmään?

Sinuna ottaisin heti yhteyttä erityislastentarhanopettajaan sekä neuvolaan. Kelto voi tarkkailla lapsen päiväkotipäivää, ja neuvolan kautta pääsette etenemään asiassa niin, että saat selville millä kriteereillä lapsi pääsee pienempään ryhmään. 

Älä välitä niin hirveästi siitä mitä päiväkodin henkilökunta sanoo, koska heillä on ensisijainen intressi tavallaan suojella sitä omaa asemaansa. Päivän aikana voi tapahtua vaikka mitä jos sinulle ei kerrota. Sinä olet lapsen äiti, sinä tunnet lapsesi parhaiten, ja kun tiedät että lapsen reagointi on hänelle epätavallisen voimakasta, sinulla on oikeus ottaa se vakavasti. Kaksi kuukautta on toki lyhyt aika hoitoon sopeutumisen kannalta, mut sun lapsi vaikuttaa selvästi olevan ihan pois tolaltaan, eikä sen nyt ihan noin pitäisi mennä. Itkut ja äitiin takertuminen on kuitenkin vähän eri juttu kuin noin voimakas taantuminen ja ahdistuminen.

Vierailija

Eikö kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta? PPH olisi hyvä ratkaisu tietenkin, mutta täällä kaikki hoitolapset on keskitetty päiväkotiin ja senkin uhkana taitaa olla sulkeminen, kun ryhmiä pitäisi olla enemmän, kuin kaksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tuommoista oli meilläkin. Aikani odotin, että lapsi sopeutuu, mut sitten piti vaan myöntää, että vika on ryhmässä. Menin usein hakemaan lasta vähän aiemmin, ja totesin että ryhmä on ensinnäkin liian iso, pienelle lapselle kaaoottinen ja siellä oli pari isompaa lasta, jotka kiusasivat pienempiä aivan avoimesti. Ryhmän kolmesta hoitajasta kaksi oli jatkuvasti saikulla, heitä sijaisti kuka milloinkin, ja tää yksi joka ei ollut saikulla oli tosiaankin saikun tarpeessa pinnan kireydestä päätellen. Ryhmässä ei ollut kuria eikä turvaa. Lapsi oli hyvin stressaantunut ja ahdistunut. Ja ahdistunut lapsi on lamaantunut eikä tottele.

Aikani odotin ja sitten totesin, että tämä ei nyt toimi, ja lapsi vaihtoi hoitopaikkaa. Kaiki ongelmat hävisivät sen myötä. Ja minä myös olen sekä pitänyt, että pidän, lapsella paljon vapaapäiviä. Niistä huolimatta lapsi sopeutui uuteen ryhmään nopeasti, koska hänellä oli siellä turvallista olla.

Tuli mieleeni, että lapsesi on liian pieni isoon ja vaativaan ryhmään. On ryhmiä joissa aikuinenkaan ei pärjäisi tiettyjen levottomien ja impulsiivisten lasten kanssa, jos ei olisi näitä metrin verran pitempi, joten ei ihme jos pieni lapsi ei pärjää siellä. Onko lapsi mahdollista siirtää perhepäivähoitoon tai pienempään ryhmään?

Sinuna ottaisin heti yhteyttä erityislastentarhanopettajaan sekä neuvolaan. Kelto voi tarkkailla lapsen päiväkotipäivää, ja neuvolan kautta pääsette etenemään asiassa niin, että saat selville millä kriteereillä lapsi pääsee pienempään ryhmään. 

Älä välitä niin hirveästi siitä mitä päiväkodin henkilökunta sanoo, koska heillä on ensisijainen intressi tavallaan suojella sitä omaa asemaansa. Päivän aikana voi tapahtua vaikka mitä jos sinulle ei kerrota. Sinä olet lapsen äiti, sinä tunnet lapsesi parhaiten, ja kun tiedät että lapsen reagointi on hänelle epätavallisen voimakasta, sinulla on oikeus ottaa se vakavasti. Kaksi kuukautta on toki lyhyt aika hoitoon sopeutumisen kannalta, mut sun lapsi vaikuttaa selvästi olevan ihan pois tolaltaan, eikä sen nyt ihan noin pitäisi mennä. Itkut ja äitiin takertuminen on kuitenkin vähän eri juttu kuin noin voimakas taantuminen ja ahdistuminen.

Kiitos vastauksesta, ehdin lähettää ihmettelyn, miksei kukaan vastaa;) Siis yhden tytön nimen lapsi mainitsee negatiivisessa mielessä, on ainakin kovaääninen ja kun olin kokeiluna kerran itse mukana pk:ssa niin ihmettelin, kun aika pienestä hoitajat ojensivat tätä lasta, ehkä tuntevat paremmin ja tietävät, että voi helposti mennä rajummaksi, muuten luulisin olevan melko rauhallinen ryhmä.

Tädit ovat olleet samat kokoajan ja uskon heidän todella yrittävän parhaansa. Toki olen aika pettynyt ja loukkaantunut, kun selvästi ainakin lto pitää lastani jotenkin kehityksestä jäljessä olevana, eikä juuri kuuntele, kun yritän selittää, että on niin erilainen kotona ja läheisten ihmisten seurassa. ap

Vierailija

Meidän esikoinen, poika, ei sopeutunut puolessa vuodessa puolipäiväiseen hoitoon. Siirsin hänet kotihoidettujen lasten kerhoon, jota oli pari tuntia kerrallaan kahdesti viikossa, mutta sinne jääminenkin oli hänelle vaikeaa.

Päätin vaikeuksien vuoksi jäädä pidemmäksia ajaksi hoitamaan lapsia kotona ja totuttaa esikoista kerhon avulla isompiin lapsiryhmiin. Alunperin olin siis suunnitellut, että laitan isoveljen 3,5 vuotiaan hoitoon, jotta ei tarvitsisi vaihtaa kerhosta päiväkotiin, vaan voisi siirtyä pidempään päivään puolen vuoden päästä, kun nuorempikin aloittaisi hoidossa 2 vuotiaana.

Onneksi nuorempi sopeutui hoitoon helposti 3 vuotiaana ja vanhempi meni kotoa eskariin ja oli siellä aika yksinäinen. Vanhempi lapsi oli enemmän kiinni minussa koko ajan kuin nuorempi! Vanhempi lapsi sopeutui vasta koulussa olemaan kavereiden kanssa. Hänellä on muutama pitkäaikainen ystävä. En tiedä, että miten huonosti olisi mennyt, jos olisin pakottanut häntä päiväkotiin.

Vierailija

Voi miten kurjalta kuulostaa. Sinuna tapaisin sen elton ja sanoisin tiukasti, että lapsi on ihan erilainen kotona, ja päiväkotikäytös on taantumusta. Heidän tarttis nyt keksiä joku uusi lähestymistapa. Oliko teillä jo vasu-keskustelu? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Voi miten kurjalta kuulostaa. Sinuna tapaisin sen elton ja sanoisin tiukasti, että lapsi on ihan erilainen kotona, ja päiväkotikäytös on taantumusta. Heidän tarttis nyt keksiä joku uusi lähestymistapa. Oliko teillä jo vasu-keskustelu? 

No siihen vasu-keskusteluun kuulemma se kelto olis tulossa. Mitä muuten pitää sisällään vasu- keskustelu? Mulla on kyllä kaksi jo paljon isompaa lasta, joiden kanssa en ole ollut tuollaisessa keskustelussa. Heillä ei muuten ollut ikinä mitään ongelmia hoidossa.ap

Vierailija

Miten lapsen tutustuminen päiväkotiin sujui syskyllä? Olitko hänen mukanaan? Voisitteko mennä sinne uudelleen yhdessä harjoittelemaan, kun sinulla on vapaapäiviä? Sinä saisit paremmin selville miten lapsi käyttäytyy päiväkodissa erilaisissa tilanteissa ja mikä lasta siellä mahdollisesti jännittää. Lapsen pitäisi ennen yksin jäämistä tutustua hyvin ainakin yhteen päiväkodin aikuiseen, jotta hänellä on hyvä ja turvallinen olo sinun ollessa töissä.

Meillä oli päiväkodin aloitus kolmevuotiaalla tänä syksynä ja olin hänen mukanaan, kunnes päiväkodin tavat olivat tuttuja. Kertaakaan ei ole itkenyt aamuisin, kun nyt jätän hänet hoitoon töihin lähtiessä. Hän myös kertoo aikuisille itse, jos joku asia harmittaa tai joku kiusaa toisia lapsia jne eli selkeästi luottaa päiväkodin aikuisiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi miten kurjalta kuulostaa. Sinuna tapaisin sen elton ja sanoisin tiukasti, että lapsi on ihan erilainen kotona, ja päiväkotikäytös on taantumusta. Heidän tarttis nyt keksiä joku uusi lähestymistapa. Oliko teillä jo vasu-keskustelu? 

No siihen vasu-keskusteluun kuulemma se kelto olis tulossa. Mitä muuten pitää sisällään vasu- keskustelu? Mulla on kyllä kaksi jo paljon isompaa lasta, joiden kanssa en ole ollut tuollaisessa keskustelussa. Heillä ei muuten ollut ikinä mitään ongelmia hoidossa.ap

Vasu-keskustelussa tehdään perheen ja pk:n kanssa yhteinen varhaiskasvatussuunnitelma. Käydään listan pohjalta läpi lapsen kehityksen osa-alueita, ja mietitään missä asioissa tarvitsee enemmän tukea ja miten. Pitäisi joka päiväkodissa pitää 2 kertaa vuodessa kaikille lapsille. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

 On alkanut kakata/pissata nukkuessaan päiväunia.

Kotona ollut täysin kuiva jo kaksivuotissynttäreistään, myös kakan oppi heti tekemään pottaan.

Olen kuullut useammasta lapsesta, joka on pissannut päiväunilla päiväkodissa, vaikka on ollut ilman vaippaa pidemmän aikaa. Ilmeisesti päiväuniaikana lapsille on sanottu että pitää olla hiljaa. Jotkut eivät ole siksi uskaltaneet sanoa että on pissahätä. Omalle lapselle sanoin, että kertoo aikuisille, jos on pissahätä päiväunilla. Lapsi sanoi, ettei päiväuniaikaan saa puhua. Mainitsin tästä ristiriidasta hoitajalle ja he korjasivat sääntöä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Toki olen aika pettynyt ja loukkaantunut, kun selvästi ainakin lto pitää lastani jotenkin kehityksestä jäljessä olevana, eikä juuri kuuntele, kun yritän selittää, että on niin erilainen kotona ja läheisten ihmisten seurassa. ap

Pyydä lto teille kotikäynnille niin hän näkee millainen lapsi on kotioloissa. Monissa kunnissa päiväkodista tehdään kotikäynti lapsen kotiin päiväkodin alkaessa, jotta lapsi tutustuu hoitajaan ja hoitaja samalla näkee millainen lapsi on kotona.

Me kävimme ensin tutustumassa päiväkotiin. Tyttö ei uskaltanut leikkiä, jollen ollut suunnilleen pitämässä häntä kädestä kiinni. Tyttö ei myöskään puhunut tutustumiskäynnillä mitään. Hoitaja ennusti vaikeaa päiväkodin aloitusta. Hoitaja teki kotikäynnin ja ihmetteli, kun lapsi oli ihan erilainen kotona, puhui, leikki ja touhusi. Tyttö sopeutuikin kotikäynnin jälkeen päiväkotiin yllättävän hyvin. Suosittelen, jos teidän kunnassanne harrastetaan kotikäyntejä päiväkodista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki olen aika pettynyt ja loukkaantunut, kun selvästi ainakin lto pitää lastani jotenkin kehityksestä jäljessä olevana, eikä juuri kuuntele, kun yritän selittää, että on niin erilainen kotona ja läheisten ihmisten seurassa. ap

Pyydä lto teille kotikäynnille niin hän näkee millainen lapsi on kotioloissa. Monissa kunnissa päiväkodista tehdään kotikäynti lapsen kotiin päiväkodin alkaessa, jotta lapsi tutustuu hoitajaan ja hoitaja samalla näkee millainen lapsi on kotona.

Me kävimme ensin tutustumassa päiväkotiin. Tyttö ei uskaltanut leikkiä, jollen ollut suunnilleen pitämässä häntä kädestä kiinni. Tyttö ei myöskään puhunut tutustumiskäynnillä mitään. Hoitaja ennusti vaikeaa päiväkodin aloitusta. Hoitaja teki kotikäynnin ja ihmetteli, kun lapsi oli ihan erilainen kotona, puhui, leikki ja touhusi. Tyttö sopeutuikin kotikäynnin jälkeen päiväkotiin yllättävän hyvin. Suosittelen, jos teidän kunnassanne harrastetaan kotikäyntejä päiväkodista.

Tämä olisi varmasti todella hyvä juttu, mutta ei varmaan mitään mahdollisuuksia saada, kun ei täällä meidän köyhässä kunnassa tuollaisia harrasteta.

Vierailija

Lto:n kuvauksen perusteella lapsi jännittää päiväkodissa (ei puhu, naura, pissaa housuun). Tässä ketjussa on tullut tosi hyviä ehdotuksia. Laitan tähän vielä

- kutsu pitämään vasu-keskustelu kotona. Vetoa siihen, että kyseessä erityistapaus. Pyydä kelto/elto mukaan.

- käy vapaapäivinäsi päiväkodissa lapsen kanssa "tutustumassa". Lapsi saa turvallisesti SINUN kanssasi tutustua leikkeihin yms. Lisäksi näet omin silmin, miten lapsesi siellä käyttäytyy. Samoin työntekijät näkevät saman tilanteen. Nyt teillä on erilaiset kokemukset - näiden pitäisi kohdata. Sinun pitäisi nähdä, miten päiväkodissa toimii ja heidän tulisi nähdä, miten kotioloissa (vapautuneena) toimii. Jotkut lapset vaativat enemmän tutustumisaikaa. Yksi vaihtoehto olisi, että veisit vapaapäivinäkin pariksi tunniksi edes. Että hoidosta tulisi rutiini. Tuo viiden päivän vapaa välissä on tosi huono juttu, jos lapsi ei ole vielä ehtinyt tottua hoitoon. Kaikki tutustuminen alkaa ikäänkuin alusta. Parempi olisi peräkkäisiä päiviä olla hoidossa.

- Pyydä keltoa havainnoimaan lastasi ja soittele sitten keltolle ja kysele, miten poika käyttäytyi. Kelto on ulkopuolinen taho (ei koko aikaa lapsen kanssa) niin näkee eri kantilta asian. Keltolla myös monipuolista kokemusta ja koulutuksen tuomaa erilaista tietoa asiaan, mistä syytä huolestua ja mistä ei ja miten toimia.

- Pitäkää vasu-keskustelu pian ja ole itsekin rehellinen. Näin näkökulmanne kohtaavat. Voithan vaikka kuvata lapsen touhuja kotona kännykkäkameralla.

- Kaiva materiaalia muista lapsistasi saman ikäisinä. Voisiko olla niin, että tämä lapsi kuitenkin olisi jotenkin erilainen kuin aikaisemmat? Esim. ohjeiden ymmärtäminen?

- Koita ymmärtää myös työntekijöiden näkökulman. He tekevät työtään, velvollisia ottamaan asioita puheeksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lto:n kuvauksen perusteella lapsi jännittää päiväkodissa (ei puhu, naura, pissaa housuun). Tässä ketjussa on tullut tosi hyviä ehdotuksia. Laitan tähän vielä

- kutsu pitämään vasu-keskustelu kotona. Vetoa siihen, että kyseessä erityistapaus. Pyydä kelto/elto mukaan.

- käy vapaapäivinäsi päiväkodissa lapsen kanssa "tutustumassa". Lapsi saa turvallisesti SINUN kanssasi tutustua leikkeihin yms. Lisäksi näet omin silmin, miten lapsesi siellä käyttäytyy. Samoin työntekijät näkevät saman tilanteen. Nyt teillä on erilaiset kokemukset - näiden pitäisi kohdata. Sinun pitäisi nähdä, miten päiväkodissa toimii ja heidän tulisi nähdä, miten kotioloissa (vapautuneena) toimii. Jotkut lapset vaativat enemmän tutustumisaikaa. Yksi vaihtoehto olisi, että veisit vapaapäivinäkin pariksi tunniksi edes. Että hoidosta tulisi rutiini. Tuo viiden päivän vapaa välissä on tosi huono juttu, jos lapsi ei ole vielä ehtinyt tottua hoitoon. Kaikki tutustuminen alkaa ikäänkuin alusta. Parempi olisi peräkkäisiä päiviä olla hoidossa.

- Pyydä keltoa havainnoimaan lastasi ja soittele sitten keltolle ja kysele, miten poika käyttäytyi. Kelto on ulkopuolinen taho (ei koko aikaa lapsen kanssa) niin näkee eri kantilta asian. Keltolla myös monipuolista kokemusta ja koulutuksen tuomaa erilaista tietoa asiaan, mistä syytä huolestua ja mistä ei ja miten toimia.

- Pitäkää vasu-keskustelu pian ja ole itsekin rehellinen. Näin näkökulmanne kohtaavat. Voithan vaikka kuvata lapsen touhuja kotona kännykkäkameralla.

- Kaiva materiaalia muista lapsistasi saman ikäisinä. Voisiko olla niin, että tämä lapsi kuitenkin olisi jotenkin erilainen kuin aikaisemmat? Esim. ohjeiden ymmärtäminen?

- Koita ymmärtää myös työntekijöiden näkökulman. He tekevät työtään, velvollisia ottamaan asioita puheeksi.

Toinen vanhemmista lapsistani oli selkeästi jäljessä pikkuveljeään saman ikäisenä ja toinen, joka nyt on koulussa lähempänä ysin kuin kasin oppilas suunnilleen samalla tasolla. Kuopus tekee mielellään pikkutehtäviä, joita pyydän. Tietysti ymmärrän lto:n näkökulman, mutta hän ei taida ymmärtää minun. Olin niin yllättynyt puheistaan, kun jo luulin hänen tajuavan miten vaikeaa ja ahdistavaa pojalla päiväkodissa on.

Vierailija

Kelto ehdottomasti mukaan seuraamaan lapsen päivää ja antamaan vinkkejä kuinka arki sujuisi paremmin. Lto:han näkee lapsesi lapsiryhmän jäsenenä ja haasteet joita hänellä on siellä saattavat olla todellisia. Kotona tunnet lapsesi ja osaat ennakoida, ymmärrät tarpeet ja toiveet patemmin. Ryhmätoiminta ja ohjeiden ymmärrys pitäisi olla jo aika toimivaa tuon ikäiselle lapselle. Toki hän voi olla hitaasti lämpenevä ja ujo, jolloin kelton avulla voisi siihenkin löytää apua. Joskus vanhemmat eivät huomaa lapsensa haasteita...

Kotituokailu kuulostaa erikoiselta. Onko lapsellasi kotona rajoja?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kelto ehdottomasti mukaan seuraamaan lapsen päivää ja antamaan vinkkejä kuinka arki sujuisi paremmin. Lto:han näkee lapsesi lapsiryhmän jäsenenä ja haasteet joita hänellä on siellä saattavat olla todellisia. Kotona tunnet lapsesi ja osaat ennakoida, ymmärrät tarpeet ja toiveet patemmin. Ryhmätoiminta ja ohjeiden ymmärrys pitäisi olla jo aika toimivaa tuon ikäiselle lapselle. Toki hän voi olla hitaasti lämpenevä ja ujo, jolloin kelton avulla voisi siihenkin löytää apua. Joskus vanhemmat eivät huomaa lapsensa haasteita...

Kotituokailu kuulostaa erikoiselta. Onko lapsellasi kotona rajoja?

Ruokailu on kyllä huonoa, mutta minusta syömään ei vaan voi pakottaa, miten se tapahtuisi. Ajatus on aika kamala. Pääasia, että istuu pöydässä samaan aikaan ja syö vaikka sitä leipää ja maitoa tai sitten esim pelkkää riisiä.

Lapsi on kovin kiltti ja tottelevainen kotona, harvoin tulee aihetta komentaa. Hammaspesu on yksi haaste ja siinä joudun käyttämään painostusta.

Lapsen kanssa on tosiaan helppoa kommunikoida, puhuu hyvin. Nautin siitä miten helppoa ja mukavaa hänen kanssaan on, usein oikeastaan hykertelemme mieheni kanssa miten kivasti esim. joku reissu meni pienimmän kanssa. Ja siis olen kuullut tutuilta äideiltä miten pieleen kaikki voi mennä ja ihan kohteliaisuudesta yritän keksiä jotain huonoa meidän olemisistamme.

Olen tässäkin keskustelussa tuonut esiin aika monta kertaa esiin lapsen pelon ja kauhun päiväkotia kohtaan, vaikuttanee aika paljon käyttäytymiseensä siellä.ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat