tärinäarkuus/kivut alavatsalla

Vierailija

Hei

olen 24-vuotias nainen jolla on jo lapsiluku (2) täynnä. Tästä syystä minulle asennettiin hormoonikierukka noin 1,5 vuotta sitten. Tämän jälkeen minulla on esiintynyt alavatsalla kipuja esimerkiksi seksistä aiheutuvan tärinän vuoksi, harrastan myös ratsastusta ja se aiheuttaa myös kovia kipuja jotka jatkuvat päivän tai kaksi. Ajoittain (ehkä noin 2kk välein) kärsin myös kovista kivuista useita päiviä ilman tärinän ärsytystäkin. Tällöin kipu yleensä huipentuu aivan järkyttävän kovaksi, kunnes yhtäkkiä helpottaa. Minulla on aikanaan ultrassa todettu nestettä vatsakammiossa (vai mikä lie olikaan) ja lääkäri epäili että kysta olisi puhjennut. Mutta nämä kivut alkoivat vasta kierukan laiton jälkeen. Osaatko sanoa yhtään voiko tämä jotenkin johtua kierukasta (koska silloin tahdon sen pois)

Kommentit (10)

Vierailija

jatkan vielä kun teksti jäi kesken: Vai johtuuko mahdollisista kystista (niitä ei ole kuitenkaan nähty on vain epäilys) ja jos niistä niin voiko niille tehdä mitään? Vai voiko olla jotain aivan muuta? -ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ainakin endometrioosi aiheuttaa pahaa tärinäkipua. Ja puhun siis omasta kokemuksesta. Kivun voimakkuus vaihtelee kierron mukaan.

kuulostaa ehkä tyhmältä mutta mikä se on? -ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin endometrioosi aiheuttaa pahaa tärinäkipua. Ja puhun siis omasta kokemuksesta. Kivun voimakkuus vaihtelee kierron mukaan.

kuulostaa ehkä tyhmältä mutta mikä se on? -ap

Googleta. Netista loytyy paljon asiallista tietoa. En ole tuon ylla olevan viestin kirjoittaja, mutta minakin voin yhtya tuohon endometrioosi-ehdotukseen. Itsellani on ihan samanlaisia oireita (ja monia muita) ja diagnosoitu endometrioosi.

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei,

oletko puhunut kivuistasi ehkäisyneuvolassa? Jos sinulla on jatkuvia kipuja, voi olla, että kierukka ei ole paikallaan. Vaikka langat olisivat näkyvissä on voinut käydä niin, että kierukka on asetuksessa jäänyt liian alas eli kohdunkaulaan tai mennyt liian syvälle eli kohtulihaksen sisään, jonne se ei kuulu. Kierukan paikka voidaan varmistaa ultraäänellä.

Kystat reagoivat herkästi tärinään. Hormonikierukka voi lisätä kystia. Sinulla kystia on kuitenkin vain epäilty, mutta ei havaittu, joten sen perusteella en lähtisi kierukkaa poistamaan.

Kuten olet jo saanut vastaukseksi, yksi vaihtoehto kivuille voi olla endometrioosi. Endometrioosi on sairaus, jossa kohdun limakalvoa on muuallakin kuin kohdussa. Esimerkiksi vatsaontelossa, munasarjoissa tai suoliston pinnalla oleva limakalvokudos vuotaa kuukautisten aikaan samalla tavalla kuin kohdun limakalvo. Veri ärsyttää näitä kudoksia ja aiheuttaa tulehdusta ja kovaakin kipua. Endometrioosia hoidetaan kipulääkkeillä, hormonivalmisteilla ja leikkauksella.

Oli kipujen syy mikä tahansa, käy lääkärissä selvittämässä asia.

t. Mia, terveydenhoitaja

Vierailija

Mia Terveydenhoitaja kirjoitti:

Hei,

oletko puhunut kivuistasi ehkäisyneuvolassa? Jos sinulla on jatkuvia kipuja, voi olla, että kierukka ei ole paikallaan. Vaikka langat olisivat näkyvissä on voinut käydä niin, että kierukka on asetuksessa jäänyt liian alas eli kohdunkaulaan tai mennyt liian syvälle eli kohtulihaksen sisään, jonne se ei kuulu. Kierukan paikka voidaan varmistaa ultraäänellä.

Kystat reagoivat herkästi tärinään. Hormonikierukka voi lisätä kystia. Sinulla kystia on kuitenkin vain epäilty, mutta ei havaittu, joten sen perusteella en lähtisi kierukkaa poistamaan.

Kuten olet jo saanut vastaukseksi, yksi vaihtoehto kivuille voi olla endometrioosi. Endometrioosi on sairaus, jossa kohdun limakalvoa on muuallakin kuin kohdussa. Esimerkiksi vatsaontelossa, munasarjoissa tai suoliston pinnalla oleva limakalvokudos vuotaa kuukautisten aikaan samalla tavalla kuin kohdun limakalvo. Veri ärsyttää näitä kudoksia ja aiheuttaa tulehdusta ja kovaakin kipua. Endometrioosia hoidetaan kipulääkkeillä, hormonivalmisteilla ja leikkauksella.

kiitos vastauksesta! Olen käynyt lääkärissä. Lääkäri onnistui löytämään pitkällisen etsinnän jälkeen lankojen (meinasi jo hakea ultralaitteen mutta langan pää pilkisti, verta vuoti myös ärsytyksen takia samalla.) joten hän vaan totesi että syy on "luultavasti" kystat. Ärsytti hiukan kun ei voinut sitten samantien ultrata ja ryhtyi vaan arvailemaan. Kannattaisiko minun varata uusi lääkäri aika? Mainitsit kalvoista, minulla ajoittain tulee noita kalvoja reilustikin vaikkei kuukautisia enää ole kierukan takia ollutkaan. Menkat ovat aina olleet järkyttävän pahat (kestäneet 1,5 viikkoa ja runsaat sekä kivuliaat) ja epäsäännölliset, olleet puolikin vuotta pois.

-ap

Vierailija

Hui. En ole ennen kuullutkaan, että hormonikierukka voi lisätä kystia. Itselläni on joskus kuvattu aika suuriakin kystia kummallakin puolella.

Ihme, ettei tästä kerrottu hormonikierukkaa laitattaessani. En olisi varmaan uskaltanut ollenkaan ottaa sitä ollenkaan, koska minulla ilmeisesti on tapumusta noihin kystiin.

Vierailija

Kuulostaa ihan mun oireilta, jotka alkoi vuosi synnytyksen jälkeen. Diagnoosi: ovulaatio :D

Olen joskus ovulaation aikana todella kipeä. Pyörällä ajo sattuu, seksi sattuu, jopa kävelystä aiheuttava tärähtely sattuu. Kipua kestää joskus viikonkin. Kävin gynellä, koska olin varma endometrioosista. Ultrattiin ja lääkäri totesi, että olin juuri ovuloinut. Olin tietysti todella hämilläni, koska kivut olivat tosi pahat. Lääkäri kertoi, että ei ole tavatonta, että nainen tulee yöllä päivystykseen ovulaatiokipujen takia, niin pahoja ne voivat olla!

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Vierailija kirjoitti:

Hei,

kiitos vastauksesta! Olen käynyt lääkärissä. Lääkäri onnistui löytämään pitkällisen etsinnän jälkeen lankojen (meinasi jo hakea ultralaitteen mutta langan pää pilkisti, verta vuoti myös ärsytyksen takia samalla.) joten hän vaan totesi että syy on "luultavasti" kystat. Ärsytti hiukan kun ei voinut sitten samantien ultrata ja ryhtyi vaan arvailemaan. Kannattaisiko minun varata uusi lääkäri aika? Mainitsit kalvoista, minulla ajoittain tulee noita kalvoja reilustikin vaikkei kuukautisia enää ole kierukan takia ollutkaan. Menkat ovat aina olleet järkyttävän pahat (kestäneet 1,5 viikkoa ja runsaat sekä kivuliaat) ja epäsäännölliset, olleet puolikin vuotta pois.

-ap

Jos asia on kovasti jäänyt vaivaamaan niin toki voit varata uuden ajan lääkäriin ja pyytää, että kierukan paikka tarkistettaisiin.

Tuleeko sinulta kalvoja verenvuodon mukana? Tämä on melko tavallista kuukautisten aikana eikä siinä ole mitään erikoista.

Endometrioosissa kohdun limakalvoa on kohdun ulkopuolella, mutta sitä ei voi itse havaita. Endometrioosipesäkkeet eivät irtoa vaan ovat samalla tavalla pysyvästi kiinni kudoksissa, kuin kohdun limakalvo kohdussa.

t. Mia, terveydenhoitaja

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat