Mistä maku sämpylöihin?

Vierailija

Olen hyvä leipomaan kaikenlaisia erilaisia herkkuja (vaikka itse sanonkin), mutta en tajua, miksi en millään reseptillä saa aikaiseksi maukasta leipää tai sämpylöitä. Siis ihan normisämpylöitä, jotka leipomoissa maistuvat ihan maukkailta. Minun tekeminäni pahvilta, ihan aina.

Mikä tekee maun hyviin perussämpylöihin? Laitanko enemmän suolaa? Lisää voita? Jotain muuta, mitä? Porkkanaa ja siemeniä olen kokeillut, mutta se ei ole varsinaisesti taikinan makuun vaikuttanut. Juustosämpylöistä en tykkää.

Kommentit (10)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Voita, maitoa, 2 % suolaa ja pitkä kohotus. Hapanjuurella kohotetut sämpylät ovat herkullisia.

Tai siis pitkä kohotus, jos et käytä maitoa. Maitoa sisältäviä leipiä ei yleensä kohotella kovin pitkään, vaikka ei siitä todennäköisesti haittaakan ole.

Vierailija

Riittävä suola nostaa viljan maun esiin. Suolahan on samanlainen tuote kuin esim. soijakastike ja natriumglutamaatti. Niiden ei  ole tarkoitus itse maistua (paitsi soijan Japanissa), vaan herättää muut maut maistumaan.

Vierailija

Maitoa ei tarvita kuin värin vuoksi (vehnäsämpylöihin) mutta juureen tehdyn taikinan pitkää kohotusta viileässä suosittelen. Suolaa pitää tosiaan olla riittävästi.

Vierailija

Minä tekisin oikeaan hapanjuureen, en hiivajuureen. Vaaleita leipiä voidaan hapattaa siinä missä ruikkariakin, ja tulos on todella hyvänmakuinen. Juuren saa vaikka hapankorpusta tai hapanleipäpalasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satsaa myös maukkaaseen öljyyn.

? Siis voita, ei mitään paskaöljyä

Viestisi meni paljon paremmin perille, kun lisäsit siihen tuon kivan ja reippaan paskan. Nyt sinua arvostetaan ja neuvoasi noudatetaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat