Miten opettaa lapselle kertotauluja?

Kyselyikä

Tokaluokkalainen osaa laskea osan kertolaskuista, osa taas tuottaa ongelmia. Arvailee vastauksia ja jättää hommat kesken heti kun ensimmäinen lasku on ollut vaikea.
Opettaja pesee kädet sillä "on opettanut asian koulussa".
Kyseessä on kuitenkin lapsi joka istuu hiljaa paikoillaan ja tekee aina pyydetyn, ei rieku pitkin luokkaa jne.

Miten kertotauluja opetetaan koulussa? Kolme viikkoa tahkottu kotona asiaa ja ei vaan suju :/

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Ulkoa opettelemalla. Tietty pitäisi osata myös laskea, mutta se nopeaan laskeminen tulee sitten myöhemmin. Ulkoa opettelemalla ensin ihan 1 kertotaulusta alkaen, minkä nyt pitäisi olla helppo, mutta sitten 2 kertotaulua jankataan, kunnes osataan ja sen jälkeen 3. Ei muu auta. Osaako lapsi 2 kertotaulun tuosta noin vain vai onko sekin hankalaa?

Vierailija

Konkreettisella tavalla aluksi. Laita esim. kyniä kolmen ryhmiin pöydälle. Pyydä lapsen laskea, miten tulo muuttuu, kun ryhmiä on vain yksi , kaksi, kolme jne. Sitten muuttelet ryhmäkokoa vaikkapa viiteen ja laskette uudelleen tuloa eri muuttujilla.

Vierailija

Meillä matemaattisesti lahjakkaalla pojalla olivat myös kertotaulut hankalia, kun oli tottunut laskemaan kaiken. Mutta kertotauluihin laskeminen on liian hidasta, ne pitää vain opetella ulkoa.

Niinpä opettelimme kotona kertotauluja ihan pänttäämällä ulkoa, ensin järjestyksessä, sitten takaperin, sitten sekalaisessa järjestyksessä.

Kyselyikä

Näillä tuli 1, 2, 4, 5 ja 10 kertotaulut kaikki heti peräkkäin.
Yhden kertotaulu nyt menee tietenkin. Kympin osaa ja kakkonenkin menee kun pinnistelee.
Noissa muissa sitten esim 6x4 jne tuottaa ongelmia, olen yrittänyt selittää muuntamalla yhteenlaskuksi, välillää muistaa tuon ja välillä ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Yhden kertotaulu nyt menee tietenkin. Kympin osaa ja kakkonenkin menee kun pinnistelee.
Noissa muissa sitten esim 6x4 jne tuottaa ongelmia, olen yrittänyt selittää muuntamalla yhteenlaskuksi, välillää muistaa tuon ja välillä ei.

Älä nyt sekoita yhteenlaskua. Homma menee siten, että ulkoa opetellaan. Nyt ensin se 2 kertotaulu ennen kuin opettelette mitään muuta. Ensi kevääseen asti aikaa, mutta se opettelu kannattaa tehdä huolella. 

Itse kun olin koulussa niin mentiin järjestyksessä 1,2,3.. ja sinne kymppiin saakka. Omituista sotkemista tuollainen 1,2 4,5 10 järjestys.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt sekoita yhteenlaskua. Homma menee siten, että ulkoa opetellaan. Nyt ensin se 2 kertotaulu ennen kuin opettelette mitään muuta. Ensi kevääseen asti aikaa, mutta se opettelu kannattaa tehdä huolella. 

Itse kun olin koulussa niin mentiin järjestyksessä 1,2,3.. ja sinne kymppiin saakka. Omituista sotkemista tuollainen 1,2 4,5 10 järjestys.

Tokaluokalla opetellaan kyllä 1,2,3,4,5 ja 10, lieneekö ap:lta vaan jääny kolmonen tuosta välistä pois. Järjestyksessä siis mennään edelleen, 10 kertotaulu on sen verran helppo, että se on otettu tuohon tokaluokalle jo mukaan.

Vierailija

Hankkikaa tai tehkää jokin peli, jossa pitää osata kertotaulu. Esim. korttipeli, jossa pitää kerätä pareja kertolaskuista ja niiden tuloksista. Meillä oli yläasteella vastaava korttipeli alkuaineiden nimistä ja niiden kemiallisista merkeistä. Pelasimme sitä muutamalla tunnilla, ja sen jälkeen merkit olivat muistissa todella hyvin. Ja tosiaan kannattaa edetä yksi kertotaulu kerrallaan ja ottaa vasta sitten mukaan uuden luvun kertotaulu.

Vierailija

Minua ainakin auttoi lapsena kun kehittelin omat konstit noiden laskemiseen.

Esim. viiden kertotaulu: kerrottavan numeron perään nolla ja puolet pois, tai yhdeksän kertotaulu: kerrottavan numeron perään nolla miinus kerrottava numero.

Vierailija

Meillä opetin lastani niin että ensin yhdessä pohdittiin legojen avulla mitä se kertotaulu ja kertominen tarkoittaa. Mitä sen avulla saadaan ratkaistuksi esim. Jos sinulla on kolme legoa ja se sama määrä otetaan esim. 3 kertaa niin laskemalla saadaan 9= mutta kertomalla asia helpottuu ja nopeutuu.

Meillä poika tykkää pelata matikkaniksi, lukimat, neure yms.lukipelejä tietokoneella.

Vierailija

Laita myös lapsesi huoneen seinälle kiva kertotaulujuliste( tai wc.n seinälle) Oma lapseni tykkäsi illalla sängyssä katsella kertotaulujulistetta ja aina yhdessä testattiin toisemme tietämystä iltasadun jälkeen.

Vierailija

Osaako lapsii siis kertolaskun ja kertolaskutalujen muistaminen on vaikeaa? Ei kai siihen auta kuin ulkoa opettelu. Varmista nyt kuitenkin ensin, että lapsi varmasti osaa kertoa, muuten ulkoaopettelusta ei ole hyötyä. 

Eikä se ole maailmanloppu, jos ei niitä opi ulkoa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat