Apua hermostuttavaan tilanteesen

Pelkääjä23

Hei olen 23 vuotias mies ja kärsin aivan samoista oireista kuin kyseinen tohtori palstan kysyjä: http://www.tohtori.fi/iframe/is/kysy-asiantuntijalta/kysymys/3958144 

Jos joku tunnistaa kysyjän tai on itse kysynyt tuota joskus olisin kiittollinen tietää elääkö kautta sairastaako hän jotain neurologista sairautta jo. Itselläni aivan prikulleen samoja asioita takana eli enmg:ssä tremoria käsissä (sen myötä määrättiin kontrolli enmg) ja mri oli kylläkin täysin puhdas. Muuten minulla on vapinaa ja lihasnykinöitä (elohiiriä), sekä puheen katkonaisuutta. Alkoholilla olen lääkinnyt vapinaani tuloksekkaasti. Auttakaa miestä mäessä olenko täysin terve? Lääkärin mukaan tarvetta toiselle enmg kerralle (mistä on jo vuosi) olisi turha ottaa jos silloinkin saataisiin vain tremoria käsistä, koska se pilaa hiukan tulosta tai näin väittävät. Muuten enmg oli puhdas. Itselläni tunnen että oikean käden sormet tuntuvat kirjoittaessa esim. koneella hiukan jäykiltä tai nihkeiltä. Vapinan vuoksi en kehtaa astua enää oikeen kauppaankaan. Pelkään ALS:ia toisin lääkärit pyysivät minua varaaman ajan psykologille :D . Onko muilla tai tietämyksiä aiheeseen kiitollisena odottelen vastaustanne. Porukat ovat läven kyllästyneet jatkuvaan valitukseeni ja nyt olen pistänyt silmälle, että vasen jalkani on hiukan ohuempi kuin oikea (kun mittaan sen laittamalla kahden käden sormet sen ympäri = lihasatrofia? ).

Olenko mä täysin neuroottinen kun kouluunkin pitäis yrittää pyrkiä ja unohtaa huolet vai olisiko syytä lisätutkimuksiin.

Kommentit (8)

Pelkääjä23

Vierailija kirjoitti:

Hei olen 23 vuotias mies ja kärsin aivan samoista oireista kuin kyseinen tohtori palstan kysyjä: http://www.tohtori.fi/iframe/is/kysy-asiantuntijalta/kysymys/3958144 

Jos joku tunnistaa kysyjän tai on itse kysynyt tuota joskus olisin kiittollinen tietää elääkö kautta sairastaako hän jotain neurologista sairautta jo. Itselläni aivan prikulleen samoja asioita takana eli enmg:ssä tremoria käsissä (sen myötä määrättiin kontrolli enmg) ja mri oli kylläkin täysin puhdas. Muuten minulla on vapinaa ja lihasnykinöitä (elohiiriä), sekä puheen katkonaisuutta. Alkoholilla olen lääkinnyt vapinaani tuloksekkaasti. Auttakaa miestä mäessä olenko täysin terve? Lääkärin mukaan tarvetta toiselle enmg kerralle (mistä on jo vuosi) olisi turha ottaa jos silloinkin saataisiin vain tremoria käsistä, koska se pilaa hiukan tulosta tai näin väittävät. Muuten enmg oli puhdas. Itselläni tunnen että oikean käden sormet tuntuvat kirjoittaessa esim. koneella hiukan jäykiltä tai nihkeiltä. Vapinan vuoksi en kehtaa astua enää oikeen kauppaankaan. Pelkään ALS:ia toisin lääkärit pyysivät minua varaaman ajan psykologille :D . Onko muilla tai tietämyksiä aiheeseen kiitollisena odottelen vastaustanne. Porukat ovat läven kyllästyneet jatkuvaan valitukseeni ja nyt olen pistänyt silmälle, että vasen jalkani on hiukan ohuempi kuin oikea (kun mittaan sen laittamalla kahden käden sormet sen ympäri = lihasatrofia? ).

Olenko mä täysin neuroottinen kun kouluunkin pitäis yrittää pyrkiä ja unohtaa huolet vai olisiko syytä lisätutkimuksiin.

Vielä lisään tuohon, että ääneni on jokseenkin myös käheä (kait) kun ihmiset kyselevät  joskus että oletko flunsassa. Ennen sain myös tehtyä äänihuulilla tietyn äänen nykyisin en pysty sitä enää tuottamaan mistä sit liekää johtunee.

Omaksi huojenuksi tiedän että olen super herkkä kaveri ja neuroottinen as hell. Lääkärissäkin kävin joskus HIV tutkimuksissa kun pelkäsin kuollakseni jotain pikku ihottumaa. 

Onko muita neurootikkoja paikalla haluutteko jakaa salaisuuteni kuinka päästä peloista pois, koska nyt ereyhdyn joka ilta lukemaan jotain DUODECIM ja Tohtori.fi potilas kertomuksia ja lukemisista ei tuu oikeen kesää..

terveisin pelkääjä23

Pelkääjä23

Vielä lisäys tuohon, että vapinan lisäksi oireistooni kuuluu kauhean korkea lihasjänteys, joka esim julkisilla paikoilla johtaa pään tosinopeisiin liikkeisiin tai käden nopeaan liikahdukseen.. Tätä mulla on ollut asteittain aika pitkään ensimmäiset oireet äkkiliikkeistä oli muistaakseni jo lukiossa 2010. Ja intissä paraatissa en millään meinannut pysyä paikoillani kun niin pirusti keho jännitti myös kävellessä 2012. 

Alkoholi auttaa paikalliseen jänteyteen tosi hyvin. Onko muita jolla tulee kummallisia äkkiliikkeitä? Kirjoittelen taas tänne vähän lisää, että voisin ehkä löytää jonkun ihmisen, jolla on ollut samantyyppisiä oireita ja miten niistä on selvitty. Tiivistän vielä ranskalaisilla koko oireistoni alas:

- Lihasnykinät (elohiiret) aluksi koko raajan nytkähtelyjä, mutta nykyään lähinnä jaloissa ja käsissä olevia supistuksia (elohiiret).Näitä ollut nyt pari vuotta melkein päivittäin.

- Spastisuutta (lihas jäykyyttä) oikeassa kädessä myös jaloissa erityisesti nilkassa. Oikea nilkka ollut vasenta jäykempi ainakin vuodesta 2013. En huomaa sen juuri pahentuneen.

- Vapinaa kehossa sekä sormissa ja niskan alueella

- Puheen pätkiminen ja hitaus (tullut tänä kesänä) Voiko olla stressi peräinen? Jos en ajattele asiaa pätkiminen loppuu ja puhun normaalisti (vaikea saada asia pois kumminkin mielestäni).

- Huimaus ja hengenahdistus (oli intissä huimausta ja viime kesänä hengenahdistusta ). Ei enään hengenahdistusta, mutta hiema pihalla oleva olo silloin tällöin.

- Nenänvuoto oli kesällä vuosi vaan niin vimmatusti (ei riippunut sijainnista joten en usko että olisi home ).Ei toisin enää juuri vuoda.

- Kolme kuukautta kestänyt ummetus talvella ( saattoi johtua huonosta ruokavaliosta ja stressistä, mutta lähtenyt jo pois). Nykyään vatsa toimii hyvin

- Äkkiliikkeet Jo lukio aikoina muistan kun makasin sohvalla niin oli hankalaa pysytellä paikoillaan rennosti (2010) ja että dösässä on kanssa kauan sitten ollut sellaista jännitystä nykyään se on vaan pahempaa (tai no enään ei dösässä jännitä ;) ). Tuntuu siis kuin raajat paikat liikahtaisivat äkkinäisesti. Olen lapsesta asti ollut todella kutiava persoona voisiko äkkiliikkeet johtua ihan pelkästään siitä, että minulla on todella herkät hermot?? Miettinyt asiaa..

Lisään vielä kaikki kokeet ja niiden tulokset tiivistettyyn muotoon:

- Enmg viime jouluna muutoin puhdas, mutta tremor käsissä (molemmissa). Paperissa sanotaan, että tulos jää epävarmaksi, mutta ei kliinisesti tai enmg perusteella neurologiseen sairauteen viittaavaa. Enmg kontrolli asetettu. Muuten ei yläraajoista poikkeavaan viittaavaa. Ala raajoista normaalit löydökset.

- MRI Otettu 2013 kevät (Kauniit terveet nuoret aivot ;) ).

- Neurologi teki jalkoihin kopautukset vasen polveni taisi liikahtaa aika näpäkästi ja sanoi, että 'Toi oli aika voimakas' .Oisko tehty 2013 sekin.Ei kirjannut mitään poikkeavaa silloin.

- Babinskit negatiiviset eli jalkapohjien alta vedetty kynällä. Ei poikkeavaa viimeksi 2014.

Vierailija

Hmm. Olet neuroottinen ja luulosairas. Suosittelen reissua Siperiaan, joka karaistaisi ja laittaisi sinut ruotuun ja keskittymääm elämässä oleelliseen (elämiseen).

Vierailija

Kaltaisesi luulosairaat itsensä tarkkailijat ovat raivostuttavinta mitä tiedän. Olen onnellinen siitä ettet todennäköisesti onnistu lisääntymään kenenkään kanssa kun tuo lihasjänteys taas niin vaivaa ja pää kääntyy nopeasti. Psyykenlääkitys voi auttaa.

Nimie

Vierailija kirjoitti:

Kaltaisesi luulosairaat itsensä tarkkailijat ovat raivostuttavinta mitä tiedän. Olen onnellinen siitä ettet todennäköisesti onnistu lisääntymään kenenkään kanssa kun tuo lihasjänteys taas niin vaivaa ja pää kääntyy nopeasti. Psyykenlääkitys voi auttaa.

On hienoa että olet jaksanut vaivautua vaihtamaan ip:si kolme kertaa ja käydä yläpeukuttamassa kolme ensimmäistä typerää kommenttiasi.. Nähtävästi on eräillä mennyt kytkennät pahasti sekaisin siellä siperian karaisu reissulla… Onks tullu Siperian jokilohista fosforimyrkytys??

Vierailija

Alkoholiriippuvuus aiheuttaa vapina, lihasjäykkyyttä ym., jos ei ole juonut alkoholia vähään aikaan, eli saatat olla riippuvainen alkoholista ja oireet tulevat, kun et alkoholia juo. Kannattaisi ehkä käydä päihdeklinikalla?

Äkkiliikkeet ym. tutinat ovat useimmiten B-vitamiinin puutosta, kannattaisi ehkä ottaa B-vitamiinilisä, nimim. samanlaisen luuloharhaisen työtoveri, jolla 5,5 vuoden tutkimuksien jälkeen oireet loppuivat B-vitamiinikuuriin... Ota ennemminkin yhteyttä mielenterveyspuoleen, siellä sinua autettaisiin paremmin.

Pelkääjä23

No nyt on viimein toinen enmg suoritettu ja sain puhtaat paperit.Oireeni syyt jäivät ehkä hieman pimentoon, mutta luultavasti pelkkiä psyykkisiä ylireagointeja.Enään ei tarvitse pelätä ja voin rauhassa keskittyä taas koulun käyntiin, sekä työelämään.Kiitos kaikille kommetoijille.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat