Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5kuukautta jatkunut mystinen vaiva - auttakaa!

Kutikutikuti

Olen kärsinyt jo 5kk ajan oudoista oireista. Pitäisi tosin kai sanoa, että oireesta. Nimittäin kutinasta. Kutina alkoi vain eräänä päivänä yhtäkkiä. Tuntui kuin joku vetäisi hiusta/karvaa pitkin ihoa ja sitten se loppui äkkiä ja vaihtoi paikkaa, kutina oli kokoaikaista, päivällä sekä yöllä. Yöllä saatoin herätä kutinaan. 2viikon kuluttua menin lääkäriin. Hän pääpiirtein katsoi ihoani ja sanoi että mitään selkeää syytä hän ei näe mistä kutina johtuu. Määräsi Ataraxia pari tablettia otettavaksi.

Ataraxi ei kutinaan auttanut. Kutina jatkui päivittäin. Mitään ihottumaa tai nyppyjä ihossa ei ollut eikä muita oireita ilmaantunut.

Kutina on jatkunut nyt 5kuukautta ja olen 4kertaa käynyt eri lääkäreillä. Kukaan ei ole osannut sanoa mistä voisi olla kyse. Olen käyttänyt useaa eri antihistamiinia, kokeillut kortisoonivoidetta, apteekista ostanut perus rasvaa. Vaihdoin pyykinpesuaineen ja huuhteluaineen allergiaystävälliseen ja jätin lopulta huuhteluaineen vallan pois. Käytän pyykinpesuainetta pienen pisaran. Minulla ei ole allergioita. En käytä esimerkiksi hajuvesiä tai kosmetiikkaa. Lääkäri myös mietti syyhyä ja "testiksi" kehoitti kokeilemaan Nix-voidetta. Tein kahteen kertaan Nix-voitelun huolellisesti ja toimin muiden ohjeiden mukaan, pakastin kenkiö, rahapussia, vöitä, kännykän kuoria ym, vaatteet, liinavaatteet, peitot, tyynyt, pöytäliina, pyyheet, patalaput ym 60 ja 90asteen pesuihin. Mattoja suljin viikoksi jätesäkkeihin ja muita tekstiilejä joita muuten ei voinut operoida. Sohva ja tuolit käyttökiellossa ja kotoakin lähdin evakkoon useaksi päiväksi ja hammasharjat, hiusharjat, dödöt ym. Roskiin ja uudet tilalle. Ensimmäisen Nix-voitelukerran jälkeen (käytin myös Nix shampoota yön yli päänahassa/hiuksissa) kutina hävisi noin kolmeksi päiväksi kunnes palasi. Jo ennen toista voitelua kutina alkoi eikä hävinnyt enää toisen voitelun jälkeen edes päivän ajaksi. Voitelun jälkeen kutinaa on ollut kokoajan ja siittä on jo yli 3kuukautta aikaa. Lääkäri kuitenkaan ei nähnyt käytäviä ihossa ja ihossani ei edelleenkään ole mitään ihottumia tai pilkkuja tai viiruja.

Olen huomannut kutinan olevan voimakkainta silloin kun laitan edellisenä päivänä käyttämiäni vaatteita uudelkeen päälle, esim edellispäivänä käytössä ollut pusero tai farkut saavat aikaan kamalaa kutinaa ja hiuksenhienoa nipistelyä iholla kuin tuhat ötökkää vipeltäisi pitkin ihoa sinnetänne. Kutinaa on myös silloin kun olen alastomana. Aluksi luulinkin että kutina johtui vaatteista tai pyykinpesuaineesta.

Asun puolisoni kanssa ja nukumme samassa vuoteessa. Häntä ei kokoaikana ole kutissut.

Lääkärit ovat sanoneet että eivät osaa enempää auttaa ja jokainen jolla olen käynyt ovat lopulta vedonneet psyykkiseen oireiluun. Mutta jokin selitys tälle on pakko olla. Jostain muusta tämä kutina johtuu. Muut asiat ovat hyvin ja ovat olleet. Stressiä ei ole ollut eikä muitakaan hankaluuksia. Syön terveellisesti ja liikun. 

Kutinaa on jokapuolella kroppaa, käsivarsissa, jaloissa, selässä, kyljissä ja vatsassa. Myös kasvot kutisevat paljon , etenkin nenän seutu ja myös sierainten sisäpuolelta ja korvalehdet. Minulla on aina ollut ns. Hyvä iho. Ainoa paikka jossa kutinaa ei ole ollut on intiimialueiden seutu.

En muista minkälaista elämä edes on ilman jokapäiväistä kutinaa. Pelkään etten pääse tästä eroon. Olen ihan varma että asialle on jokin "luonnollinen syy" muu kuin psykologiset tekijät. 

Olen huomannut että usein kun jostain paikasta kutiaa ja hieraisen kutiavaa kohtaa niin sormiin jää pienenpieniä mustia murusia. Olen niitä puolison kanssa koittanut tutkia mitä voisivat olla. Ostimme jopa suurennuslasin ja kalliin taskulampun mutta mustista pienenpistä hipuista ei saa selkoa. Voi olla etteivät ne liity edes kutinaan mutta kummasti niitä on aina siinä kohtaa ihoa josta alkaa kutisemaan. Ne eivät kuitenkaan liiku, ovat kuin pieniä murusia/roskia. Kun peseydyn ja jos laitan perusrasvaa iholle jho alkaa välillä ikäänkui  kihelmöimään rasvatusta kohtaa ja kutisemaan ja niitä mustia hippuja on ilmestynyt rasvattuihin kohtiin vaikka kuinka. Mitä lienevät? Ovat samanlaisia kuin pisteet joita koneellakin kirjoittaessa käytetään.

Olen miettinyt voisiko tämä olla sitä syyhyä. Mutta kenelläkään ei lähipiirissä ole ollut kutinaa. Se ei ole tarttunut kehenkään, edes puolisooni joka nukkuu joka yö samassa  vuoteessa. En haluaisi alituiseen alkaa käyttämää  Nixiä, koska se on kallista ja kukaan ei ole syyhyä missään kohtaa diagnosoinut joten ei ole takeita olisiko siitö edes kyse. Eikä ole syyhylle tyypillisiä käytäviä, pilkkuja tai mitää  ihottumiakaan.

Pikkuhiljaa tämä kutina on omaa mieltäni alkanut vaivaamaan ja mietityttä paljon ja laskee mieliala? Sem ovat läheisetkin huomanneet jo selkeästi.

Auttakaa :(

Sivut

Kommentit (64)

Vierailija

Ikävä vaiva. Mutta olikohan se imusolmukesyövän yksi oireista voimakas kutina. Toivottavasti ei kuitenkaan tällaista ole ja olisi sinulle luultavasti muitakin oireita jo tullut,  jos se syöpää olisi.

Aloittajaaaaaa

Aloitaja lisää:

Lääkäri otti myös ison kirjon verikokeita. Oli kilpirauhaskokeet, keliakiakokeet, maksakokeita, kaliumia, hemoglobiinia, tulehdusarvoja jne. Mutta kaikki arvot olivat ihanteellisiä. En ole myöskään ollut muuten sairaana. Ei ole ollut kuumetta tai flunssaa tai vatsakipua tai muitakaan ruumiin, tai mielen, vaivoja. En käytä minkäänlaisia lääkkeitä enkä ole ikinä käyttänytkään. Särkylääkettäkää  en ole käyttänyt vuoteen minkäänlaisee kipuunkaan.

Mikään asia elämässäni ei ole muuttunut. En keksi mitään itsestäni johtuvaa syytä tälle kutinalle. 5kk on pitkä aika. Lääkäri viime käynnillä 2kk sitten sanoi ettei voida kuin seurata jos ajan kanssa menee ohi. Ei ole mennyt. Jokin keino täytyy olla. En ole ikinä ennen kutissut.

Tätäkin kirjoittaessa nenänpää kutiaa ja kun hieraisin sitä etusormen päällä etusormeen oli tarttunut 1 pieni musta piste ja kutina katosi nenänpäästä....

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ikävä vaiva. Mutta olikohan se imusolmukesyövän yksi oireista voimakas kutina. Toivottavasti ei kuitenkaan tällaista ole ja olisi sinulle luultavasti muitakin oireita jo tullut,  jos se syöpää olisi.

Kiva kun sain jonkinlaisen vastauksen jo! :) en itse usko syövän mahdollisuuteen juuriin kun muita vaivoja ei ole ollut missään kohtaa. Ei flunssaakaan. Ei särkyjä tai muuta. Ruokahaluni on ollut ennallaan ja paino pysynyt samassa kokoajan.. en muutenkaannike potenut edes yleisesti ottaen huonovointisuutta tai esimerkiksi väsymystä. Tosin joskus kutina on vaikeuttanut nukahtamista ja siksi joinakin aamuina olen ollut väsyneempi kuin toisina. Sekän ei kuitenkaan ole kuin kerran viikossa. Ehkä.

Vierailija

Nuo mustat pisteet kyllä kuulostavat hieman syyhyltä kuitenkin... Mutta en ole lääkäri niin en osaa sanoa enempää. :(

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sulla on ne pienet hyönteiset mitkä menevät ihon alla!!!! ODOTA!!! Yritän muistella niiden nimiä.

Mitähän ne on? Olisin vain helpottunut jos joku selitys kutinaan löytyisi. Toisaalta ahdistaa ajatus vaikka loisista ihoni alla mutta parempi sekin kuin tämä epävarmuus. Haluaisin vain saada kutinan loppumaan oli syy sitten mikä tahansa. 

Lapsena mulla oli kihomatoja ja muistan kuinka kauheaa se oli kun näki niitä vessareissulla mutta ainakin syy selvisi konkreettisesti ja niistä pääsi suht. Vaivattomasti eroon vaikka hyvin ilkeä mielikuva niistä olikin. Ja sekin kutina oli erilaista kuin tämä. Tämä on nimenomaan ihan oikeanlaista kutinaa ja hiuksenhienoa nipistelyä/pistelyä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Nuo mustat pisteet kyllä kuulostavat hieman syyhyltä kuitenkin... Mutta en ole lääkäri niin en osaa sanoa enempää. :(

miten liittyvät syyhyyn? Voiko syyhyä olla ilman näppyjä tai ihottumaa? 5kk on pitkä aika potea syyhyä. Eikö se ala muuttua näkyvämmäksi ajanmyötä jos ei hoida? Tulla näppyjä tai muuta? Luulisi että lisi tarttunut puolisooni tai ystäviin tms...

Vierailija

On se syyhy! Sun pitää ottaa lääkkeet koko perheen kanssa ja lähteä vähintään viikoksi pois kotoa. Sillä aikaa punkit kuolee kotona. Sitten uusintakäsittely. Koko perheelle aina!

Vierailija

tuntohäiriö? Siihen tosin ei sovi ne mustat pisteet. Yrittäisin tutkituttaa ne pisteet jossakin, vaikka yliopistolla siellä missä tutkivat hyönteisiä tai loisia. Muistan joskus lukeneeni lehdestä että ottavat vastaan ja tutkivat jos ihmiset jotain outoja örkkejä haluaa lähettää.

Kysyisin tuosta kutinasta myös neurologin mielipidettä.

Käyttäjä96
Seuraa 
Liittynyt16.10.2015

Vierailija kirjoitti:

On se syyhy! Sun pitää ottaa lääkkeet koko perheen kanssa ja lähteä vähintään viikoksi pois kotoa. Sillä aikaa punkit kuolee kotona. Sitten uusintakäsittely. Koko perheelle aina!

Mistä tiedät että on syyhy? Lääkärin mukaan ei voi olla koska ei näy käytäviä tai ole syyhylle tyypillisiä näppyjä. Olen myös hoitanut silti varalta syyhyä lääkärin ehdotuksesta. Tein 2 kertaa nix voitelun + nix shampoo. Myös puolisolleni 2 kertaa vaikka hänellä ei kutinaa. Siivosimme jopa ylimaallksen huolellisesti ja pesimme ja pakastimme ja olime evakossa ja käytimme kumihanskoja likaisia ja puhtaita pyykkejä ja tekstilejä käsitellessä ym. Olin jopa ylivarovainen vain varmuuddn vuoksi vaikka lääkäri sanoi ettei usko syyhyyn koska tyypilliset merkit siihen puuttuvat.. onhan kutina tyypilinen syyhyn oire mutt pitäisi olla kuulemma 5kk aikana näppyjä tai viiruja tai tarttunut puolisoon joka nukkuu samassa vuoteessa.

Olen yökyläillyt 5kk aikana ja kutina ei ole tarttunut yhteenkään henkilöön...

Käyttäjä96
Seuraa 
Liittynyt16.10.2015

Vierailija kirjoitti:

tuntohäiriö? Siihen tosin ei sovi ne mustat pisteet. Yrittäisin tutkituttaa ne pisteet jossakin, vaikka yliopistolla siellä missä tutkivat hyönteisiä tai loisia. Muistan joskus lukeneeni lehdestä että ottavat vastaan ja tutkivat jos ihmiset jotain outoja örkkejä haluaa lähettää.

Kysyisin tuosta kutinasta myös neurologin mielipidettä.

Mustat pisteet on niin pieniä että hyvä kun paljaalla silmällä näkee edes pikkuriikkisenä. Suurenuslasin ja taskulampun avulla ne erotta juuri ja juuri pieniksi mustiksi pisteiksi. En osaa yhtäkkiä verrata niitä edes mihinkään niin pikkiriikkisiä ovat. Tuntuisi hankalalta mihin niitä pistää jos lähettäisi tutkittavaksi... varsinkaan kun yksi piste silloin tällöin osuu silmiin, ei niitä tuhottomasti näy...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat