Iskias ja kuntopiiri/testi?

Vierailija

Moikka!

Mulla ei oo todettu iskiasta, mutta kipu on sen mukaista että olen kuullut sen olevan aivan samanlaista jalkaan säteilemistä ja välillä ihan sietämätöntäkin kipua. Lääkäriin olen menossa tod. näk. viikon sisällä, mutta meillä on koulussa kuntopiiri tälläviikolla, ja kuntotesti ensiviikolla. Onko näihin ok osallistua? Jotkut liikkeet sattuvat, ja vaikka olenkin kuullut että iskiaaseen auttaa liikunta niin tuollainen hetkellinen ja raju rasite ei varmaan ole hyväksi? Kunto minulla ei ole muutenkaan mikään hyvä, enkä ole nyt uhreillutkaan kävelemisen lisäksi ollenkaan kun ei ole ollut vielä mahdollista harrastaa sitä mitä haluan. :-)

Kiitos!

Kommentit (2)

Vierailija

iskias on hermopinne. Iskiashermo on puristuksissa, syitä voi olla monia. Välilevyn pullistus (minulla), ärtyneet lihakset selässä (jonkun nitkautuksen seurauksena kaikki mini lihakset vetää lukkoon ja mahdollisesti jostain muusta vaivasta ahtaat paikat turboaa liian ahtaiksi), piriformis lihas pakarassa, jonka läpi iskias kulkee puristaa hermoa. 

Syy voi volla vkavakin. en repisi. Miten iskias alkoi ja kuinka kauan sitten. Jos uusi vaiva ja akuutti ei kannata ärsyttää turhaan. Reipas kävely ja syvien vatsalihasten harjoitteet ovat ainoat yleispätevät neuvot joita uskaltaa heittää. 

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei,

aina kun kehossa on kipuja, niitä pitää kuunnella ja liikkua kivun sallimissa rajoissa. Jos siis joku liike kuntopiirissä tekee kipeää, älä tee sitä.

Voit kertoa vaivastasi liikunnanopettajalle ja kertoa, että olet menossa lääkäriin, jos et pääse lääkärin vastaanotolle ennen kuntopiiriä. Voit sopia, että suoritat kuntopiirin myöhemmin, kun kivun syy on löydetty ja hoidettu. Jos tarvitset tätä varten jonkinlaisen todistuksen niin kouluterveydenhoitaja varmasti kirjoittaa sinulle sellaisen.

Toivon, että syy kipuiluun löytyy ja se saadaan hoidettua niin että voit jatkaa normaalia liikkumista koulussa ja vapaa-ajalla.

t. Mia, terveydenhoitaja

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat