Jos eläjeikä nousee, nouseeko eläkekin?

Vierailija

Kun sitä ehtii kerryttää siis pidempääään.

Kommentit (7)

Vierailija

Ei välttämättä. Kun minä olin aikoinani tullut alalleni, minun piti valita otanko silloin voimassa olleen eläkeiän. Tietysti otin, silloin oli "luvattuna" että eläke tulee olemaan vähintään 60 % viimeisten työvuosien tuloista. Nyt kun aikaa on kulunut, on tuo prosentti enää tuskin 50. Ja jos olisin töissä pitempään, se ei siitä enää muutu juurikaan, ellei huonompaan suuntaan.

Vierailija

Ei, vaan se laskee. Minäkin olen jo 54 v, ja mun eläke ei tule olemaan edes 50% tuloista. Minun eläkettä ei kerrytä lainkaan ennen 24 v tehdyt työt. Eikä hoitovapaa, laki muuttui sen jälkeen. En ehtinyt saada oikein opintotukea, ja lainaa maksaessani halvan lainan korko olikin 11.55 %.

Vierailija

Mutta jos entisen lain mukaan eläke kertyi ikävälillä 24-63 ja nyt 24-65, niin kertymää tulee 2 vuotta lisää. Vai onko kertymä per vuosi nykyään vähemmän?

Vierailija

Kertymä on vähemmän, ja lisäksi on joku elinaikaleikkuri. Mun eläke  (54 v) olisi nyt 1 117 e, josta elinaikaleikkuri on vienyt jo 88 e/kk.

Vierailija

Ei tartte miettiä tommosia. Kun pääsen eläkkeelle 40 vuoden päästä, ei taatusti ole enää minkäänlaista eläkejärjestelmää. Eläkkeelle ei edes pääse, vaan töitä pakerretaan hamaan hautaan asti. Kiitos ahneet porvarit ja TTIP!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat