Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko teinin pistää omilleen?

Vierailija

Lyhyesti, välit teinin kanssa täysin tulehtuneet, mikään ei kelpaa, on ilkeä,  tiuskii, ei puhu, ei tunnu välittävän mistään. On yritetty puhua, kasvattaa, auttaa, olla tiukkoja, sopia säännöt yhdessä... eli kaikinpuolin on yritetty olla hyviä vanhempia, mikään ei vaan auta. En lähde tilannetta sen enempää täällä repostelemaan, mutta perheessä on paha olla aikuisilla, sisaruksilla ja teinillä itsellään.

Mutta kysymys, voiko 16-vuotiaalle vuokrata jonkun asunnon, tukea rahallisesti sen verran että pärjää ja antaa itse päättää elämästään sitten? Onko kukaan tehnyt näin, ja onko itsenäistymään ohjaaminen auttanut nuorta raiteilleen? Sanotaan nyt vielä, että mitään bile/alkoholiongelmaa ei ole, totaalinen kunnioituksen puute "vain". 

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Kyllä voi, kun vastaa taloudellisesti siitä, että nuori tulee toimeen ja pitää huolen siitä toisen omaisuudesta, eli vuokratusta asunnosta. Kalliiksihan se tulee, mutta jos on varaa niin mikä ettei. 

Vierailija

Niin, vuokra voitaisiin maksaa ja katsoa kuinka paljon sitten tarvitsee muuten ruokaan ja muihin menoihin. Ei olisi halpaa ei, mutta joku hinta kai mielenrauhallakin. Ap

Vierailija

Kyllä voi mutta muista, että vanhemmat ovat edelleen vastuussa kaikesta teinin tekemisistä ja tekemättä jättämisistä ja vanhemmilla on myös elatusvelvollisuus nuoresta.

Omassa lähipiirissäni oli joku vuosi sitten tuollainen tapaus, ja se oli pakko ratkaista niin, että hirviöteini lähti ensin pariksi kuukaudeksi nuorisokotiin ja sieltä ns. tukiasuntoon. Tosin tässä tapauksessa oli kyse lintsaamisesta koulusta ja lopulta väkivallasta ja rötöstelystä (varasti rahaa) omia vanhempia kohtaan ja vaaravyöhyökkeessä olivat myös perheen pienemmät lapset, kun teini möykkäsi kaikki yöt eikä antanut muiden nukkua. Varmaan jotain päihdejuttujakin oli.

Tukiasuminen on valvottu asuinmuoto, jossa ovat mukana mm. sosiaalitoimi ja perheneuvola. Tämä ongelmateini selvitti vaikeutensa ja palautti elämänsä raiteilleen, mutta asuin tosiaan ikävuodet 16-18 pois kotoa. 18-vuotiaana muutti takaisin perheensä luokse, siis silloin kun nuoret yleensä muuttaa pois.

Vierailija

Jos on taloudellisesti mahdollista, niin ainakin siitä kannattaa teinin kanssa jutella. Mikäli ajatus hänelle ok, ja realiteetit kunnossa, siittä vaan.

Vierailija

Hei pliis, normaalia teinielämää toi kuulostaa olevan! Koita nyt vaan suoriutus, lapsihan se on vielä ja tarvitsee vanhempiaan vielä muutaman vuoden. Ei kannata paeta vastuutaan. Teinin kuuluukin kapinoida. Älä tappele kokoajan joka asiasta. Monesti rangaistukset vain provosoivat. Niin kauan kun ei vahingoita itseään ja muita, niin homma on hallussa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lyhyesti, välit teinin kanssa täysin tulehtuneet, mikään ei kelpaa, on ilkeä,  tiuskii, ei puhu, ei tunnu välittävän mistään. On yritetty puhua, kasvattaa, auttaa, olla tiukkoja, sopia säännöt yhdessä... eli kaikinpuolin on yritetty olla hyviä vanhempia, mikään ei vaan auta. En lähde tilannetta sen enempää täällä repostelemaan, mutta perheessä on paha olla aikuisilla, sisaruksilla ja teinillä itsellään.

Mutta kysymys, voiko 16-vuotiaalle vuokrata jonkun asunnon, tukea rahallisesti sen verran että pärjää ja antaa itse päättää elämästään sitten? Onko kukaan tehnyt näin, ja onko itsenäistymään ohjaaminen auttanut nuorta raiteilleen? Sanotaan nyt vielä, että mitään bile/alkoholiongelmaa ei ole, totaalinen kunnioituksen puute "vain". 

NYT TÄSSÄ ON VANHEMMILLA PEILIIN KATSOMISEN PAIKKA!

miten äitinä kehtaat edes ehdottaa tuollaista? haluatte lapsestanne eroon, kun hän ei ole teidän mielenne mukainen henkilö ja itse olette suhteenne häneen sössineet???

miksi tällaiset ihmiset saavat elää? HÄVETKÄÄHÄVETKÄÄHÄVETKÄÄ!!! teiltä pitäisi ottaa kaikki lapset kokonaan pois!

Vierailija

Kyllä minä sanoisin, että se paha olo teidän perheessänne lähtee ihan teistä itsestänne, eikä suinkaan tästä teidän teinistänne. Kaikki mitä siellä tapahtuu on suoraa seurausta siitä, miten kohtelette tätä teini-ikäistä lastanne, ja asia todellakin on niin, että ei voi kauhalla vaatia jos lusikalla on annettu. Menkää itseenne ja miettikää, että miten voisitte tarjota aikuistuvalle nuorellenne paremman kodin, sen sijaan että mietitte vain sitä miten voisitte hänet kätevimmin häätää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Hän on lapsi. Lapsi tarvitsee tukea

Tässä on kykenemättömät vanhemmat

16-vuotias on kyllä jo itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä, joka  tarvitsee tuen lisäksi omaa aikaa ja tilaa, eikä vanhempiaan pitämään kädestä kiinni 24/7.

Kykenettömät nuoret on aikamme ongelma. Ei minkäänlaista omatoimisuutta tai ongelmien ratkaisu kykyä ellei joku aikuinen ole koko ajan ohjaamassa ja säätelemässä.

Tuolla on tavaton määrä tuon ikäisiä nuoria muuttaneet jo omillee esim. opiskeluista johtuen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NYT TÄSSÄ ON VANHEMMILLA PEILIIN KATSOMISEN PAIKKA!

miten äitinä kehtaat edes ehdottaa tuollaista? haluatte lapsestanne eroon, kun hän ei ole teidän mielenne mukainen henkilö ja itse olette suhteenne häneen sössineet???

miksi tällaiset ihmiset saavat elää? HÄVETKÄÄHÄVETKÄÄHÄVETKÄÄ!!! teiltä pitäisi ottaa kaikki lapset kokonaan pois!

Lapsi pitäisi ottaa pois, mutta samanaikaisesti tuomitset kun äiti on antamassa lasta pois. :D

Vierailija

Olen yhden lapsen jo luotsannut läpi teini-iän ja vaikka haastavaa oli, puheyhteys jollain tasolla säilyi koko ajan ja jonkinlainen peruskäytös muita kohtaan. Tämän kanssa on jotain aivan kamalaa, ja nuoremmat siskotkin jo kärsivät, näkevät painajaisia jne, kun teini on heillekin aivan järkyttävän ilkeä. Pelkistä aikuisista jos olisi kyse, niin kyllähän nämä vuoden pari tässä kärvistelisi, mutta täytyy ajatella muitakin lapsia. Mikään puhe ei auta.

Voi olla kyvyttömyyttä ja vääränlaista vanhemmuutta tämä, en sitä kiellä, vaan vastuulli en ratkaisu kaikkien kannalta tulisi löytää.

Ap

Vierailija

Meillä vähän sama tilanne. Helpoimmalta tuntuisi tosiaan lähettää teini omille ja sitä haluaisikin, mutta ratkaisu on väärä.

Haluatko tosiaan, että teini saa tehdä mitä lystää ja te elätätte? Miten ajattelit, että hän pärjää aikuisena?

Itse pidän kiinni siitä, että omilleen muutetaan, kun kykenee itsenäiseen elämään esim. maksamaan vuokran itse ja täyttämään viralliset kaavakkeet itse, sekä huolehtimaan muutkin asiat joita eteen tulee vaikkapa tilaamaan lääkäriajan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä sanoisin, että se paha olo teidän perheessänne lähtee ihan teistä itsestänne, eikä suinkaan tästä teidän teinistänne. Kaikki mitä siellä tapahtuu on suoraa seurausta siitä, miten kohtelette tätä teini-ikäistä lastanne, ja asia todellakin on niin, että ei voi kauhalla vaatia jos lusikalla on annettu. Menkää itseenne ja miettikää, että miten voisitte tarjota aikuistuvalle nuorellenne paremman kodin, sen sijaan että mietitte vain sitä miten voisitte hänet kätevimmin häätää.

Touché!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat