Onko muita aikuisena AMK:n käyneitä?

Vierailija

Minua kiinnostaisi kevään yhteishaussa pistää paperit vetämään, mutta onko se ihan "teinien" hommaa. Olen 35-vuotias. 

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

mun mies kävi, mutta se oli kyllä sellainen "jonkun aikaa työelämässä alalla olleiden ryhmä", eli ei ne muutkaan ihan suoraan lukiosta tulleet.

Vierailija

Ok, täytyykin kattoa tarkemmin noita ryhmiä. Ala olisi vain sellainen joka kiinnostaa ja josta on tullut työkokemusta hankittua, mutta ammattinimike puuttuu ja eteenpäin sillä alalla mieli tekis. Ei vain yhtään kiinnosta lähteä opiskelemaan parikymppisten kans, vaikka nuorten kanssa toimeen tulenkin, mutta tuntuu silti että näin enemmän elämää nähneenä äitinä jutut on vain aivan eri maailmasta, joka tietenkin on ihan normaalia.

-ap

Vierailija

Päiväruhmät ovat niitä "nuorisoryhmiä", mutta sielläkin voi olla vanhempia opiskelijoita. Monimuotoryhmät ovat suurin osa aikuisopiskelijoita. Riippuu varmaan alastakin. Liiketaloudessa on ainakin ennen ollut iltaryhmiä, joiden opiskelijat ovat työssäkäyviä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Täysi yläastemeininki oli meillä, joten katso enempi niitä aikuis- ja monimuotokoulutuksia.

Mikä ala? Ylioppilasikäiset ja ditä vanhemmat taantuivat yläasteikäisiksi?

Vierailija

Ehdottomasti kannattaa hakea. Itse hain samanikäisenä ja on ollut todella mukavaa opiskella nuorempien kanssa. Opiskelun takia sinne kai mennään, joten vaikka ei tulisikaan nuorempien kanssa toimeen, kannattaa se mielestäni joka tapauksessa. 15 vuoden työnteon jälkeen opiskelu tuntuu todella mukavalta ja on kyllä parhaita päätöksiä ikinä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysi yläastemeininki oli meillä, joten katso enempi niitä aikuis- ja monimuotokoulutuksia.

Mikä ala? Ylioppilasikäiset ja ditä vanhemmat taantuivat yläasteikäisiksi?

Tuskin taantuivat vaan olivat aina olleet tuollaisia. Meidän ryhmästä puuttuivat kokonaan lukiosta, ja yläasteeltakin, tutut hikarit, nörtit, filosofi-poliitikkoälyköt, runotytöt ja muut hipit jne., he kun olivat jatkaneet kai yliopistoon ja jäljelle oli jääneet nämä vähemmän maailmasta uteliaat ja elämänjanoiset, latistavammat kaverit.

Vierailija

Meidän päivätotetutuksen (ent. nuoriso) ryhmässä suurin osa oli aloittaessa 21-28 ja yli 30-vuotiaita oli ainakin viisi, joista yksi oli 45. Ja ei meillä ole ainakaan mitään teinimeininkiä ollut, vaikka suurin osa on päälle parikymppisiä. Ihan fiksuja aikuisia ollaan kaikki. Ehkä alakin tosin vaikuttaa siihen.

Vierailija

Itse aloitin päiväopiskelun AMKssa 22-vuotiaana ja meidän luokalla oli myös muutama yli 30-vuotias. Yksi näistä oli täysin eristäytynyt ryhmästä (omasta tahdostaan) mutta kaksi muuta tuli todella hyvin toimeen meidän parikymppisten kanssa ja sulautui hyvin porukkaan. Toinen jopa hommasi haalarit ja kävi meidän kanssa bileissä :D

Viihtyvyys on todella paljon omasta asnteesta kiinni.

Vierailija

Minä olin, 26-vuotiaana aloitin, enkä ollut ainoa ryhmässäni. Siellä oli ehkä kolmannes tuollaisia vähän päälle kaksikymppisiä, lukion jälkeen merkonomitutkinnon kautta amk:oon tulleita, sitten muutama meitä "vanhalla" merkonomitutkinnolla sisälle päässeitä kolmenkympin molemmin puolin, pari alanvaihtajaa ja loput sitten suoraan lukiosta. Eikä ollut mikään "yläastemeininki", hyvin tultiin toimeen puolin ja toisin.

Niin ja veljeni palasi taas insinööriopintojen pariin reilusti yli 40-vuotiaana. Meni aikoinaan suoraan lukion ja armeijan jälkeen töihin, työttömäksi jouduttuaan (tuotantolinjan alasajo) ammattikoulun kautta insinööriopintoihin, jotka sitten jäivät kesken, kun kesätyöt poikivat vakipaikan. Ei oikein onnistunut yhdistelmä vuorotyö ja opinnot. Nyt kun ulkomainen omistaja saneerasi Suomen tehtaan pois markkinoilta, niin takaisin opintojen pariin.

Vierailija

Niin ja ainakaan ei kannata lähteä sillä asenteella, että ne päälle parikymppiset on vain teinejä jotka ei tajua mistään mitään.

Vierailija

Opiskelen nuorisopuolella (ikää päälle 30), meillä on keski-ikä ryhmässä lähemmäs 30 vuotta ja lähes kaikilla aiempi tutkinto. Mitään teinimeinkiä ei ole, nuoretkin opiskelijat on vastuullisia ja minä ainakin aikuisena opiskelijana keskityn ihan opiskeluun. Meillä ei ole luentopakkoa, joten suurin osa tehtävistä tehdään itsenäisesti kotona, ryhmätyönä virtuaaliympäristöissä jne. ja vain hyvin pieni osa opiskelusta vaatii läsnäoloa. Käytännössä meistä kaikki tekevät jo täyttä työpäivää, joten ensimmäisen vuoden jälkeen muita kurssilaisia on tullut nähtyä todella vähän. 

Mulla ainakin on vaan hyviä kokemuksia opiskelusta, aikuisena se on tehokasta ja mielekästä ja opinnot etenee ripeästi. Työssäkäynti on mukavaa vastapainoa opiskelulle ja toisinpäin. Tää on mukavaa aikaa elämässä. :)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat