Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvin puhuvat pärjäävät paremmin elämässä

Vierailija

Tiedättekö sen ihmistyypin, joka osaa aina valita oikeat sanat ja puhuu kaiken kaikkiaan vakuuttavasti, tilanteessa kuin tilanteessa. Vaikkei olisi aina toiminut niin hyvin tai oikeudenmukaisesti.

Itse jännittävissä tilanteissa (työhaastattelut, luennot, arvioinnit...) puhun tavallaan mitä sattuu. En saa muodostettua selkeitä lauseita pääni sisällä, kun jännitys jyrää ohi. 

Ja se jännitys maksaa aika paljon tietyissä tilanteissa. Olin esimerkiksi eilen ryhmähaastattelussa, tilanne lamautti minut täysin. Näytin varmasti vajaalta muiden puhuessa selkeästi ja itsevarmasti. Se, etten osaa puhua kovin hyvin paineen alla, ei kuitenkaan kerro mitään siitä että olisin huono työntekijä. 

En tiedä ottaako tästä viestistä mitään selkoa. Todella hankalaa muuten kirjoittaa mobiililaitteella, millonhan nämä sivut korjataan toimivaksi... Yritän täydentää ajatuksiani myöhemmin koneelle päästyäni.

Kommentit (5)

Vierailija

Tiedän. Minulla on hyvä ulosanti ja sillä olen saanut työpaikat ja pärjännyt niissä hyvin. Olen myös opiskeluaikana luovinut läpi tenttejä, joihin olen valmistautunut huonosti, ihan vain sepustamalla uskottavasti diipadaapaa. En pelkää myöskään esiintymistä, en edes TV-kameraa.

Vierailija

Olen kaltaisesi, mutta onneksi alalla jossa sosiaalisesti rajoittuneetkin pärjää. Olen it-alalla ja koodaan. Työhönottotilanteissakin on lähinnä ollut, silloin kun testejä on ollut, itsekseen tehtäviä koodaustehtäviä, ei mitään ryhmähömpötystä. Olen myös aina ihan suoraan sanonut että olen yksinäinen susi ja itsenäinen erakkoluonne, ja vain kerran on käynyt niin etten ole saanut hakemaani työtä.

Vierailija

Mä olen hyvä olemaan rento ja luonnollinen haastattelutilanteissa. Oikeasti olen aika epäsosiaalinen, mutta tarvittaessa muunnun halutunlaiseksi - hetkeksi aikaa.

Vierailija

Näinhän ne ihmiset väittävät, jotka pitävät ekstroverttiyttä amerikkalaisittain tärkeänä asiana. Itse olen alalla, jolla puhetaito ja esiintymistaito on aika lailla sivuseikka.

Lohdutukseksesi voin kuitenkin sanoa, että puhumista, vakuuttavuutta, esiintymistä ja smalltalkia VOI HARJOITELLA JA NIISSÄ VOI KEHITTYÄ. Eli siinäkään ei ole kysymys mistään myötäsyntyisestä lahjakkuudesta, vaan ahkeruudesta ja työstä.

Itse olen huono smaltalkaamaan, mutta hyvä esiintymään. Huolimatta pitkän koulukiusaamisen aiheuttamasta esiintymisjännityksestä joka alkuaikoina teki mahdottomaksi pysyä puhujan paikalla esityksen loppuun asti ja joskus vieläkin huomaan kävelleeni takaisin paikalleni välittömästi esityksen jälkeen odottamatta kysymyksiä - sitten vaan kävelen takaisin. Minua pidetään välittömänä ja valovoimaisena puhujana, joka hallitsee ja ottaa yleisönsä. Tämä on ahkeran ja nöyrän harjoittelun tulos, kun jouduin hommaan, jossa esiintymisiä oli useampia viikossa. Ensimmäiset kuukaudet olivat aivan kamalia, mutta puolen vuoden päästä alkoi hellittää. Se small talk on työn alla nyt. Kyllä siihenkin vielä joku tolkku saadaan. Ei siksi, että luulisin sen kauheasti vaikuttavan menestykseeni, vaan siksi, että se tekisi omasta olostani helpompaa niissä tilanteissa, kun vieraiden ihmisten kanssa kuitenkin joutuu jotain jutustamaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö sen ihmistyypin, joka osaa aina valita oikeat sanat ja puhuu kaiken kaikkiaan vakuuttavasti, tilanteessa kuin tilanteessa. Vaikkei olisi aina toiminut niin hyvin tai oikeudenmukaisesti.

Itse jännittävissä tilanteissa (työhaastattelut, luennot, arvioinnit...) puhun tavallaan mitä sattuu. En saa muodostettua selkeitä lauseita pääni sisällä, kun jännitys jyrää ohi. 

Ja se jännitys maksaa aika paljon tietyissä tilanteissa. Olin esimerkiksi eilen ryhmähaastattelussa, tilanne lamautti minut täysin. Näytin varmasti vajaalta muiden puhuessa selkeästi ja itsevarmasti. Se, etten osaa puhua kovin hyvin paineen alla, ei kuitenkaan kerro mitään siitä että olisin huono työntekijä. 

En tiedä ottaako tästä viestistä mitään selkoa. Todella hankalaa muuten kirjoittaa mobiililaitteella, millonhan nämä sivut korjataan toimivaksi... Yritän täydentää ajatuksiani myöhemmin koneelle päästyäni.

Tiedän varsin hyvin, olen yksi heistä. Sen lisäksi, että vaikutat itsevarmuuden perikuvalta, löydän aina oikeat sanat jokaiselle, mittatilaustyönä. Olen myös hyvä ihmistuntija ja näen, mistä narusta vedän, saadakseni tavoittelemani asian. En ole harjoitellut, huijaan luonnostani, ketä vaan, missä vaan. Roolini vaihtuu tarpeen mukaan,pienin tehokeinoin. Käytän elämässäni, en kaipaa teatterin lavalle.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat