Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

syökö joku kypsennettynä kiinankaalia?

Vierailija

mihin sitä voi käyttää?
Itse olen aina syönyt raakana

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Laitan nuudelisössöihin, jos sattuu olemaan. Vähän samaan tyyliin kun paistan esim. paprikaa sekaan, paistan myös kiinankaalia.

Vierailija

Teen kiinankaalista ja broilerijauhelihasta pieniä kaalikääryleitä. Ne ovat mietoja ja hyviä, ja kiinankaalin lehdet saa sopivan pehmeiksi kastamalla kuumassa vedessä (lehtiruotia kannattaa ohentaa veitsellä).

Vierailija

Syön sitä vain kypsennettynä. Minusta se on raakana kamalaa, enkä käsitä miten sitä Suomessa käytetään salaattiaineksena. Mutta wokkeihin, patoihin ja keittoihin ihan mainio kasvis.

Vierailija

Paistan jauhelihaa ja sipulia, sitten pilkon joukkoon kokonaisen kiinankaalin. Maustan ja heitän joukkoon joskus papuja tms. Oikein hyvää ja valmistuu nopeasti.

Vierailija

Kyllä. Se ei ole salaatti vaan kaali, joka sopii vaikka mihin ruokiin. Maistuukin kypsänä paremmalta. Wokit mainittiin jo. Sitä voi sekoittaa valkokaalin joukkoon kaalilaatikkoa tai -pataa keventämään. Sitä voi silputa, höyryttää/ ryöpätä ja marinoida hyväksi lisukkeeksi monien ruokien kanssa. Mausteet sitten maun mukaan. 

Jos aasialaisessa reseptissä lukee pak choi, eikä sitä löydä lähikaupasta, sen voi korvata kiinankaalilla. 

Mutta tosiaan, kun olin pieni tehtiin ravintoloiden salaatit raa'asta  kiinankaalista ja sulatetusta he-ma-pasta. Päälle spruitattiin muovipullosta jotain hyvin makeaa, rusehtavaa sinappikastiketta.  

Vierailija

Raakana se on aika ankeaa apetta, mutta kypsänä oikein hyvää. Suikaleina kuumaan wokkiin siksi aikaa, että rakenne antaa periksi mutta ei täysin pehmene. Sitten soijakastiketta mausteeksi, niin hyvää on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Syön sitä vain kypsennettynä. Minusta se on raakana kamalaa, enkä käsitä miten sitä Suomessa käytetään salaattiaineksena. Mutta wokkeihin, patoihin ja keittoihin ihan mainio kasvis.

Lounasruokaloissa kiinankaali syrjäytti 1980-luvulla porkkanaraasteen "salaattina". Kiinankaalia sai tukusta valmiiksi pilkottuna, ja kun esim. työpaikkaruokaloissa vähennettiin väkeä, ei kukaan enää ehtinyt raastaa porkkanaa. Näin kertoi  minulle alan ammattilainen.

Vierailija

Jep! Nyt kun olen hurahtanut korealaiseen keittiöön, niin olen pari kertaa tehnyt kiinankaalista kimchiä

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/302757/Kimchi/

Itse tein toisella reseptillä, mutta tuo on ehkä enemmän suomalaiseen makuun. Ei niin tulista ja vähemmän välivaiheita. Sopii moneen ruokaan mausteeksi tai ihan vaan osaksi ateriaa.

Kiinankaalista olen myös tehnyt kaalikääryleitä. Tein selkeesti erilaisia kuin tavallisesta kaalista, ei siirappia, kermaa ja vain kasvistäytteisiä. Ettei tulisi vertailua ja siten hylkimistä. Maukasta ja kevyttä. :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat