Miten vauvan saa nukkumaan?! Auttakaa uusavutonta!

Vierailija

Miten saada 4kk ikäinen nukkumaan sisällä? Vinkkejä??

Ainoa tapa saada meidän 4kk nukkumaan on lähteä vaunuilla ulos. Nytkin ollaan yritetty saada 2,5h nukkumaan sisällä, ei tule mitään... Saattaa torkahtaa rinnalle, mutta herää heti, kun siirtää sylistä pois. Vauva on jo ihan rättiväsynyt, mutta parkuu vaan väsymystään nytkin tuolla isän kannellessa sylissään.

Voimat alkaa loppua, kun päivät ja illat on aina ulkona ravaamista. Illalla kun on jo käynyt suihkussa jne. niin tosi raskasta pukea taas päälle ja kärrätä vauvaa ulos. Asutaan kaupungin keskustassa, niin ei viitsi ihan missään pyjamassakaan lähteä...

Muuten on iloinen ja tyytyväinen vauva, mutta tää nukkuminen... :(

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Voisinpa auttaa, mutta vauvat on niin yksilöitä. Meidän vauva kun nukkuu ainoastaan sisällä ja inhoaa kerta kaikkiaan vaunuissa oloa, on jo inhonnut pienen ikänsä (8kk). Kauppareissut just ja menee mutta yhtään pidempää reissua ei pysty, vaan alkaa vääntelehtiminen, yltyvä kitinä ja lopulta sydäntäsärkevä parku.

Voitaispa vaihtaa osia vähäksi aikaa, masentaa kun ei pääse kunnon vaunulenkeille koko perheen kanssa, vaan ulkoilu on yhtä samaa pihalla hengailua. Neiti kun ei viihdy kantoliinassa tai rintarepussakaan, sylissä vaan tai ruohonjuuritasolla maailmaa tutkimassa.

No jos jotain vinkkiä yrittäisin antaa, niin soittaa nukuttaessa rauhallista musiikkia, vaikka jonkun tietyn tuutulaulun. Lopulta siihen pitäisi alkaa kehittyä uniassosiaatio jos musiikin soidessa nukahtaa. Ja tietty rauhallista tallustelua ja heijaamista olette varmaan kokeilleetkin. Jotkut vauvat nukahtavat paremmin, jos makaa itse vieressä ja silittelee.

Vierailija

Nukahtaisiko vauva vaunukoppaan? Jos sitä vaikka heijaisi alkuun. Meillä tuo toimi kivasti ja aika hyvin vastaavassa tilanteessa auttoi myös, kun vauva otettiin ä-pakkauksen makuupussiin ja nukutettiin siinä syliin. Sen jälkeen yleensä sai asetettua paikallaan oleviin vaunuihin parvekkeelle. Meillä vauva myös lopulta "oppi" muutamassa viikossa nukkumaan paikallaan olevissa vaunuissa kun tuota vaan sitkeästi jatkettiin. Sänkyyn oli kyllä turha haaveillakaan että olisi päiväunille saatu menemään, mutta vaunut parvekkeella oli hyvä kompromissi niin pitkään kun hän mahtui sinne :) tsemppiä!

Vierailija

Meillä sitkeys palkitsi, vauva joka ilta omaan sänkyyn, tutti suuhun (siihenkin piti aluksi opettaa), päänsilitykset, halit jne ja pois huoneesta. Jos huusi/kitisi, tutti takaisin suuhun ja silitykset että rauhoittuu ja pois huoneesta. Tämä toistetaan noin miljardi kertaa. Vaatii hermoja mutta toimii. Lisäksi ajoitus on tärkeä. Pitää olla väsynyt muttei yliväsynyt. Meillä yliväsynyt vauva rauhoittui vain vaunuissa heijaamiseen ja hytkytykseen.

Vierailija

Kokeile tosiaan työnnellä vaunuja sisällä. Ei pelkkää heijausta, vaan ihan reilua edestakais-liikettä. Laita vaikka jotain pientä epätasaisuutta lattialle, että vaunut vähän tärisevät niinkuin ulkona.

Vierailija

Meillä on poikavauva nyt 6kk ja siirrettiin omaan sänkyyn nukkumaan ja jätettiin samalla yömaito pois, on ollut jo kolme päivää rauhallista yötä pientä kitinää lukuunottamatta.Meillä on auttanut nukuttamisessa käsistä pitäminen kun muuten tahtoo niitä heilutella ja ei sen vuoksi ole nukahtanut ja käden pitäminen pään päällä on luonut turvan tunnetta.Jos on vielä riehunut olen pitänyt sylissä jonkun aikaa ja laskenut sen jälkeen sänkyyn ja antanut tuttia.Poika on pienestä asti myös pitänyt turvanaan harsoa joka saa sen rauhoittumaan.Näiden kuukausien aikana nukuttamisessa on ollut montaa vaihetta,eikä keinot monestikaan auta vaikka yrittää.Nykyään poika nukahtaa alle vartissa sekä päivä että yöunille.Sekin voi vaikeuttaa nukahtamista jos on liian väsynyt,yritän että meillä poika nukkuisi ainakin 3h päivässä ja pitää säännöllisiä ruoka-aikoja ja tarpeeksi virikkeitä päivään että ei ala yöllä hulinoimaan.Ja tosiaan hyviä hermoja tarvitaan,väsyneenä ei kukaan jaksa itkevää lasta montaa tuntia nukutella.Jos on mahdollista niin vuorotelkaa miehen kanssa nukuttamisessa.Tsemppiä sinne ja jaksamista nukuttamisessa.

Vierailija

Miksi olet lapsesi totuttanut tuohon tapaan kerta et kuitenkaan jaksa itse sitä?

Mä niin ihmettelen näitä äitejä jotka tekemällä tekee itselleen vauvanhoidosta vaikeaa.

Pieni nukkuu ekasta unistaan lähtien kotona omassa sängyssä, joka yö ja joka päiväuni (tietysti nää poikkeukset että välilä autossa ja rattaissa) mut pääasiassa omassa sängyssä.

Mulla kolme vauvaa jotka olleet aina omassa sängyssä, ja niin helppoa on nukuttaminen että laittaa vaa vauvan sänkyyn hereillä ja sinne nukahtaa yksinään, niin yö- että päiväunille.

Nytpä teillä onkin kiva urakka edessä saada muutettua tuon ikäisen nukkumistottumuksia, ei käy kateeksi.

T: meillä nukahdetaan ja nukutaan ihanasti

Vierailija

Kapalo? Jos vauva tykkää siitä kun on  haalarissa ja makuupussissa..

Kantoliina tai kantoreppu? Jos vauva tykkää siitä, että vaunut liikkuvat..

Vierailija

Meinaakko että et ole kenenkään lapsesi kohdalla joutunut heräilemään?Olet kyllä onnekas.Vaikka vauva nukkuisi kuinka omassa sängyssä pienestä asti, saattaa olla vaikea nukutettava.Ja mehän olemme erilaisia,ja kaikilla ei välttämättä ole kokemusta asioista tarpeeksi ja sen vuoksi asiat voivat mennä vaikeimman kautta.Ei kukaan äiti varmasti tahalleen tee vauva-ajasta vaikeaa,ei vaan huomaa asioita mikä voisi helpottaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet lapsesi totuttanut tuohon tapaan kerta et kuitenkaan jaksa itse sitä?

Mä niin ihmettelen näitä äitejä jotka tekemällä tekee itselleen vauvanhoidosta vaikeaa.

Pieni nukkuu ekasta unistaan lähtien kotona omassa sängyssä, joka yö ja joka päiväuni (tietysti nää poikkeukset että välilä autossa ja rattaissa) mut pääasiassa omassa sängyssä.

Mulla kolme vauvaa jotka olleet aina omassa sängyssä, ja niin helppoa on nukuttaminen että laittaa vaa vauvan sänkyyn hereillä ja sinne nukahtaa yksinään, niin yö- että päiväunille.

Nytpä teillä onkin kiva urakka edessä saada muutettua tuon ikäisen nukkumistottumuksia, ei käy kateeksi.

ihmettelen miten sinä et ymmärrä että vauvat on kaikki erilaisia, sinullakin 3 lasta etkä siltikään tajua?? Meillä oli ap samanlaista, heijailin vaunuja sisällä ja välillä hytkytin sylissä. Hänellä oli koliikki joten illat meni huutaessa muutenkin. Älä huoli, tuo menee ohi ajan myötä. Varmista ettei ole ilmavaivoja esim. Topsipuikon tai kuumemittarin kanssa. Nykyään meillä on ihan hyväuninen taapero, tuo aika ei kestä ikuisesti. Onhan sinulla tukiverkko olemassa?

Vierailija

Meillä on vihdoin 10kk iässä opittu nukahtamaan päikkäreille omaan sänkyyn. Sitä ennen päiväunet nukuttiin vaunuissa eteisessä. Jyräsin vaunuja eteisen kynnyksen yli kunnes vauva nukahti. Sänkyyn nukahtamisessa auttoi aika (vauva jo vanhempi ja tajuaa jotain) ja unipussiin laittaminen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meinaakko että et ole kenenkään lapsesi kohdalla joutunut heräilemään?Olet kyllä onnekas.Vaikka vauva nukkuisi kuinka omassa sängyssä pienestä asti, saattaa olla vaikea nukutettava.Ja mehän olemme erilaisia,ja kaikilla ei välttämättä ole kokemusta asioista tarpeeksi ja sen vuoksi asiat voivat mennä vaikeimman kautta.Ei kukaan äiti varmasti tahalleen tee vauva-ajasta vaikeaa,ei vaan huomaa asioita mikä voisi helpottaa.

Ei ole ollut puhetta tässä ketjussa vauvan heräilyjen määrästä, vaan NUKAHTAMISESTA. Kyllä mun vauvat ovat heränneet 2-3h välein 3kuisiksi asti ja sen jälkeen alkaneet koko yön makaamaan, tietysti joitan poikkeus öitä on. Minusta on normaalia että vastasyntynyt herääkin syömään, mutta syönnin jälkeen on jatkettu unia narisematta ja heti. 

Milli

Mä imetin vauvan ja nostin vaunuihin. Heijasin eteises 5min ja uni tuli. Itse tykkäsin taas et lapsi nukkuu vaunuissa. Pystyin liikkumaan pihal päikkäreiden sijana. Kävellä vaikka kaverille kahville. Plus lapsi sai raitista ilmaa kun nukkui vaunuis pihal. Ei tarvinnut pakkasil erikseen lähteä kävelylle.lapsi alko nukkuun sängys päikkäreitä vast lähemmäs kolme vuotiaana kun meni päivähoitoon. Vaunuihin nukahti ain paris minuutis. Miks huudattaisin tunti tolkul? Yöt nukuttiin perhepedis. Edelleen. Ja kaikki sai nukkua rauhas. Pikku kitinä ei herättäny ketään kun meni ohi kun ojensi käden vauvan päälle. Välill siis pinnasänky ns sivuvaununa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihmettelen miten sinä et ymmärrä että vauvat on kaikki erilaisia, sinullakin 3 lasta etkä siltikään tajua?? Meillä oli ap samanlaista, heijailin vaunuja sisällä ja välillä hytkytin sylissä. Hänellä oli koliikki joten illat meni huutaessa muutenkin. Älä huoli, tuo menee ohi ajan myötä. Varmista ettei ole ilmavaivoja esim. Topsipuikon tai kuumemittarin kanssa. Nykyään meillä on ihan hyväuninen taapero, tuo aika ei kestä ikuisesti. Onhan sinulla tukiverkko olemassa?

Täh? Nyt on ihan pakko kysyä että MITÄ IHMETTÄ oikein suosittelet? Miten sinä pumpulipuikolla tai kuumemittarilla varmistat, ettei lapsella ole ilmavaivoja?
A. Lapsen peräaukkoon ei säännöllisesti sörkitä. Kuumeen mittaamisenkin kanssa pitää olla varovainen ja pienellä vauvalla käyttäisin mieluiten taipuvapäistä mittarina, jonka pelkkä kärki työnnetään peräsuolen.
B. Ilmavaivoja kehittyy koko ajan lisää. Mitä luulet selviävän siitä, että työnnät vauvan peppuun jotain? Hän saattaa pieraista tai olla pieraisematta ilmavaivoista riippumatta. Lisää kaasua tulee peräsuoleen hetken kuluttua. Ajattelitko rokkia useastikin...?
Muuten olen kommenttisi kanssa samaa mieltä, mutta älkää turhaa ronkkiko vauvojen peräsuolia, haavaumia tulee helposti!
Ohis

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat