tyrä nivusissa, raskauden oireko??
mulla on ollu muutaman viikon ikävä vaiva, patti nivusessa.. neuvolassa sanoi että on ilmiselvä tyrä, jota ei tarvi vielä poistaa, ellei tule kauhean kipeäksi. välillä se on niin kipeä, että täytyy ottaa panadolia (josta ei paljoa hyötyä). onkos teillä muilla odottajilla tullut tällaista vaivaa? miten synnytyksessä, tuleeko entistä kipeämmäksi, kun ponnistukset pahentaa kipua? onko leikattu se sit synnytyksen jälkeen pois?
kiitos jo etukäteen vastauksista! =)
walma rv 30+5
Kommentit (3)
Hei,
minulle ilmaantui toisessa raskaudessa rvkolla 27 nivustyrä. Ei silloin vaivannut kipuillen. Ei tarvetta leikkaukseen raskauden aikana jollei " kuroudu" , ja silloin kipeytyy kuulema niin ettei siitä voi erehtyä. Tällöin leikataankin päivystysleikkauksena.
Katosi minulta samana päivänä synnytyksen jälkeen. nyt kolmanneesa raskaudessa ilmaantui jo heti alkuraskaudesta,jo rvkolla 11. On ollut nyt myös aika ajoin kipeänä, eniten vaivasi alkuraskaudesta. Toivon ja uskon että katoaa nytkin heti synnytyksen jälkeen.
Mulla on molemmissa aikaisemmissa raskauksissa ollut vaivana nivustyrä, molemmilla puolilla.
Loppuraskaudessa -no siis rv 30-> - ollut tosi ikävä vaiva: kipua, jomotusta, etenkin makuulta ylös noustessa sekä pitkään jalkeilla ollessa. Nousinkin aina sängyltä molemmat kädet nivusista painaen ;)
Myöskin väläyteltiin että leikataan synnytyksen jälkeen, mutta vetäytyivät kyllä aivan itsestään " sinne mistä tulivatkin" heti synnytyksen jälkeen kun kohdun paino hellitti.
Toisessa raskaudessa eräs lääkäri myöskin " valisti" minua kertomalla että a) vaivani ei voinut 1. raskaudessa olla nivustyrä koska se ei parane itsestään, ja että tämän vuoksi b) minulla ei nytkään ole nivustyrää, joten en voi saada sairaslomaa enkä lääkereseptiä. :D
Hieman suostui kuitenkin nöyrtymään ja pyörtämään lausuntoa kun vetäisin mammapöksyt nilkkohin ja utelin että mitkähän kumman patit nämä sitten ovat ??!! :))
hei,
minulla oli myös vaivana tyrä raskauden aikana, tosin vanhassa leikkausarvessa. kivut oli kyllä aikamoiset jossain keskivaiheilla (näin äkkiä ne unohtuu!), mutta lääkärit ennustivat, että kasvava kohtu " työntää" tyräportista materiaalin pois ja loppuraskaus on kivuton. näin kävikin!
minulle väläyteltiin mahdollisuutta, että tyrä oltaisiin korjattu mahd. suunnitellun sektion yhteydessä. no, ei tullut suunniteltua, tuli pikasellainen eikä siinä kyllä enää mitään tyrää ajateltu :)
nyt vauva on 6kk eikä tyrä vaivaa enää ollenkaan.