Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

auttakaa PMS pilaa elämän!

Vierailija

PMS-oireet pilaavat elämäni. Kierto on 25 päivää, joista vuodan 9 päivää. 7 päivää ennen menkkoja alkaa järjetön masennus ja ahdistus siihen asti kunnes menkat alkavat. Menkkojen aikana olen ihan raivohullu ja kihisen kiukusta tai vaivun masennukseen. Eli 16 päivää kuukaudesta olen kuin riivattu. 25-16= eli ei paljon jää onnellisia päiviä kuukauteen. Tämä vaikuttaa todella vahvasti elämääni pystyykö tälle tehdä jotain? Tuntuu että vuosi vuodelta vain pahenee. Alan olla jo epätoivoinen. Masennuksen aikaan minulla on myös itsetuhoisia ajatuksia ainakin yhden päivän ajan.

Kommentit (13)

Vierailija

PMS-oireisiin auttaa vhh-ruokavalio.

Tämä tietenkin heti tyrmätään, joten älä missään nimessä edes harkitse asiaa.

Vierailija

Elämäntavat auttavat osittain. Paljon liikuntaa, laadukkaita omega3-öljyjä, jotkut vannovat tiettyjen lisäravinteiden nimeen (esimerkiksi magnesium, B6 tai kalsium), mutta useimmiten todella terveellinen ruokavalio auttaa.

Itse sain PMS lievennettyä aloituksen kaltaisesta kierteestä alkamalla harrastaa raskasta liikuntaa 3-5 krt viikossa.

Vierailija

Vertaistuki voi auttaa hiukan. Ainakin minua on auttanut. Se, että saa jutella jonkun kohtalotoverin kanssa ja purkaa harmitustaan.

Vierailija

Komppaan oikeasti tota ruokavaliojuttua. Kun aloin vegaaniksi, helpottui mun helvetilliset oireet. 

Mutta niin, vegaanitkin vaan sellasia hihhuleita että.

Vierailija

Mee juttelemaan yksityiselle gynekologille tai psykiatrille. Mietoa masennus/ahdistuslääkettä (ssri-lääke, citalopram tai essitalopram) määrätään ihan semiyleisesti syötäväksi noin vajaan viikon ajan pms-päivinä. Mulla oli kanssa ihan hirveä tilanne vaikka syön terveellisesti ja liikun säännöllisesti. Mulla vain 25-mikrogrammainen B6-vitamiini yhdistettynä mietoon ssri-lääkkeeseen pms:n aikana auttoi oikeasti. Tuntuu että myös ravinteikkaat, rasvoja ja B6-vitamiinia sisältävät ruuat kuten pähkinät, avokado ja banaani pms-päivinä auttaa, mutta näiden osalta en osaa sanoa onko vain omaa "mutua" vai onko niistä jotain näyttöä. Ainakin auttaa jos on taipumusta nälkäkiukkuun. ;)

Vierailija

5 jatkaa: sanon vielä että käypä samantien ostamassa sellaista B-vitamiinivalmistetta jossa on vähintään 25 mikrogrammaa B6-vitamiinia. Ei maksa paljoa, on vesiliukoista eli tuskin nyt ainakaan voi aiheuttaa mitään haittaa (ei varastoidu), ja tuntui tuovan mulle aika välittömän avun tosi samanlaisessa tilanteessa kuin sä kuvailet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mee juttelemaan yksityiselle gynekologille tai psykiatrille. Mietoa masennus/ahdistuslääkettä (ssri-lääke, citalopram tai essitalopram) määrätään ihan semiyleisesti syötäväksi noin vajaan viikon ajan pms-päivinä. Mulla oli kanssa ihan hirveä tilanne vaikka syön terveellisesti ja liikun säännöllisesti. Mulla vain 25-mikrogrammainen B6-vitamiini yhdistettynä mietoon ssri-lääkkeeseen pms:n aikana auttoi oikeasti. Tuntuu että myös ravinteikkaat, rasvoja ja B6-vitamiinia sisältävät ruuat kuten pähkinät, avokado ja banaani pms-päivinä auttaa, mutta näiden osalta en osaa sanoa onko vain omaa "mutua" vai onko niistä jotain näyttöä. Ainakin auttaa jos on taipumusta nälkäkiukkuun. ;)

Tuskin syöt terveellisesti, jos on vaivoja. Mieti vähän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin syöt terveellisesti, jos on vaivoja. Mieti vähän.

Ja taas meillä tässä yksi vitun uuno, jonka mielestä  sairaudet kyetään parantamaan pelkällä ruokavaliolla.

Menetkö kertomaan masentuneillekin, että oireita ei tule enää kun vaan syö terveellisesti? :D PMDD tosiaan ON sairaus, jonka hoitoon tosiaan määrätään joko hormonaalista hoitoa (esim. keltarauhashormoni) tai SSRI-lääkkeitä. Pahaa PMS kykenee tiettyyn pisteeseen asti lievittämään itse, mutta jos kyse on pahasta PMDD:stä mukaan tulee lääkärin diagnoosi ja hoitosuositukset.

Vierailija

Mä kärsin samoista oireista, kun ap.
Poistin hormonikierukan ( mirenan) ja elämä muuttui normaaliksi.
Nykyään viikkoa ennen menkkoja pientä alavireisyyttä, mutta sen kestää.
Muita muutoksia, lopetin kahvin juonnin ja b-vitamiinit päivittäiseen käyttöön.

Vierailija

B-vitamiini ei imeydy minulle kuten pitäisi ja sitä tutkitaan, koskaan ei ole lääkäri kysynyt onko voimakkaita PMS-oireita, joten en ole osannut yhdistää. Terveellisemmin voisin kyllä syödä, vaikka ylipainoa ei ole. E-pillerit tekee minusta vielä hirveämmän. Joskus söin diane novaa 6kk ja silloin ei tullut sivuoireita, vaikka ne taitaa olla pillerit vahvimmasta päästä? Olen ollu ilman hormonaalista ehkäisyä nyt 3 vuotta.

joku mainitsi kahvin! Se piru tekee minulle vaikka mitä oireita ja välillä olen pitkiäkin aikoja juomatta lainkaan sitä. Nyt on taas hetki mennyt kahvia juodessa pitää varmaan jättää taas pois. Minä uskon ruokavalioon, koska olen läheltä nähnyt miten ruokavaliolla pääsee eroon yllättävienkin sairauksien lääkitsemisestä.
-ap

Vierailija

Minulla oli 7 päivän kauheat menkat, ja poistuivat hormonikierukalla ja samalla moni asia helpotti paljon. Elämänlaatu nousi. Pms on kuitenkin edelleen paha pari päivää ennen "menkkoja" noin 4 viikon välein, ja aloin miettiä sen vaikutusta pms:ään, kun joku tuosta ylempää mainitsi. Liikunta auttaa, suklaa ja läheiset, mutta vihaan sitä kelvotonta ja epätoivoista oloa tuona aikana. Pitää itsekin kokeilla b-vitamiinia.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat