Poika (8kk) sai neuvolassa lähetteen fysioterapiaan, koska ei käänny vieläkään kuin vahingossa selältä vatsalleen.
Hän ei myöskään ota jaloilla vastaan kun nostetaan pystyyn eli ei askella.
Onko muita hitaammin kehittyviä ja oletteko te saaneet ko. lähetettä " jo tässä vaiheessa" ?
Siksi olen hieman hämmentynyt koska olin ajatellut ettei tässä nyt niin kamala hoppu ole pojalla vielä niitä osatakkaan mutta neuvolalääkäri oli hieman toista mieltä.
Hän kyllä kysyi että mitä itse olen mieltä haluaisinko käyttää hänet näytillä ja otin sitten lähetteen sinne koska ajattelin ettei siitä kait haittaakaan ole.
Nyt vasta aloin kotona vasta vähän ajatella asiaa syvemmin ja huoli nousi nyt pintaan..
Lapsi ei siis viihdy juuri ollenkaan vatsallaan (korkeintaan 3-5 minuuttia kerrallaan) ja silloinkin vain kun on hetki sitten unilta herännyt. Myöhemmin ei kannata edes kokeilla kun suuttuu heti.
Lapsella havaittiin 1,5 kk iässä maitoallergia (suoli- ja iho-oireinen) ja lokakuusta asti on ollut oikeastaan jatkuvasti kipeänä (mm. korvatulehduksia oli 5, yksi kurkunpääntulehdus ja lukuisat nuhat ja yskät). Hän ei ole muutenkaan viihtynyt juurikaan kuin sylissä ja eihän silloin motoriset taidot varmastikaan pääse oikein kunnolla kehittymään. Itse näkisin että juuri nämä sairastelut ovat hidastuttaneet pojan motorista kehitystä. Mutta sitten jäin miettimään että epäilikö neuvolalääkäri itse jostain muusta syystä viivästynyttä kehitystä muttei kertonut minulle epäilyistään?
Onko muita kohtalotovereita? Oletteko joutuneet käymään fysioterapiassa ja onko se auttanut miten?
Lääkäri sanoi minulle että pojalle tehdään erilaisia tutkimuksia motoriikan suhteen (mitä ne sitten ovat tarkalleen niin sitä en tiedä) ja sieltä saa jotain jumppaohjeita mukaan.
Terveisin hieman huolestunut Sokeripulla
Kommentit (5)
Hei!
Olen kanssasi samaa mieltä, että lapsesi sairastelu on vaikuttanut hänen motoriseen kehitykseensä. Olen itse pienenä sairastanut paljon ja äitini kertoi että kävelyn opettelu viivästyi sairastaessani 4 kuukautta ja sen jälkeen sain opetella seisomisenkin uudestaan. Sinuna en olisi kovin huolissani, lapsetkin kehittyvät eritahtia.
Mukavaa päivänjatkoa teille molemmille:)
Huoli pojan tilanteesta lieveni kun luin vastauksenne.
Se on varmasti niin että jos jotakin vakavempaa olisi nlalääkäri epäillyt niin neurologillehan hän olisi meidät laittanut. Hätäännyt vain heti vähän jos kaikki ei menekään niinkuin olin ajatellut ja neuvolasta laitetaan lähete jonnekin :)
Se on jännä että vaikka kysymyksessä on jo toinen lapseni niin tunnistan itsessäni samoja " hysterian" piirteitä kuin ekankin kohdalla vaikka usein sanotaan että toisen lapsen kanssa ei enään niin pienistä säikähdä niin se ei kyllä tämän mamman kohdalla pidä paikkaansa :D
Kiitos teille ja oikein ihanaa talvipäivän jatkoa kaikille toivottelee huojentuneempi Sokeripulla :)
Tai eilen kääntyi ensimmäisen kerran, mutta ei suostunut enää temppua uusimaan. En nimittäin nähnyt kun se tapahtui, tyttö oli vain masullaan lattialla kun palasin huoneeseen :o) Liekö ollut vahinko...
Masulta selälleen osaa kyllä jo kääntyä ihan tarkoituksella, tosin sekin vaatii välillä pitkän äheltämisen ennen kuin onnistuu. Sylissä ei yleensä varaa jaloilleen vaan haluaa hytkyä polvillaan. Ihan pari kertaa olen saanut pomppimaan jalkapohjien varassa.
Tyttö on isokokoinen, puolivuotiaana 70,5 cm ja 10300 g. Ja muutenkin rauhallinen luonteeltaan, jaksaa pitkäänkin seurata lattialla selällään isosiskon ja äidin touhuja. Mahallaan pysyy nykyään muutaman minuutin ennen kuin kääntyy, ennen hermostui samassa ajassa ja minun piti kääntää. Oppi kyllä itsekin lepuuttamaan päätään ja makasi sitten poski lattiaa vasten. Tyttö oppi hiukan hitaanlaisesti myös kannattelemaan päätään käsistä nostettaessa, tosin on myös isopäinen joten kai lihaksiltakin vaaditaan enemmän.
Jännittää alkaako tyttö kääntyillä kunnolla ennen 8kk-neuvolaa. Luultavasti saamme lähetteen fysioterapeutille jos ei ole tästä edistynyt, ja kai hänet on sinne sitten vietävä. Uskoisin kyllä että oppii itsekin liikkumaan ajan kanssa, mutta kaiken on nykyään tapahduttava tiettyjen rajojen sisällä... Ei siitä mitään haittaakaan ole jos hiukan jumpataan!
Kirjoituksesi oli kuin minun suusta! Meillä oli ihan samanlainen tilanne pojan ollessa 8kk. Neuvolalääkärissä holestuivat, kun poika ei kääntynyt masulleen, selällään vaan köllötteli ja jalkoja heilutteli... Poika kyllä oppi kääntymään masulleen 4kk iässä, mutta kun oppi istumaan ½v, liikkuminen tyssäsi siihen.
Ja meillä myös maitoallergia, joka todettiin 3kk iässä ja samaan rytinään alkoivat korvatulehdukset, joita on riittänyt. Eli ihan samanlainen tilanne kuin teillä ja mekään emme ole lasta lattialla pitäneet, koska ei siellä viihdy kipeänä.
Noh, kävimme pari kertaa jumpparilla ja saimme heti kuulla, ettei pojassa mitään vikaa ole! Ja saimme kotiin jumppaohjeet. Meni 2vkoa ja poika alkoi kääntymään ja kiertämään napaa... ja päivää ennen 9kk alkoi ryömiä. 1½ vkoa sitten oppi itse nousemaan istumaan ja eilen alkoi nousta sohvaa vasten seisomaan. Konttaaminenkin on viittä vaille. Eli älä ole lainkaan huolissaan! Anna pienen oppia asioita omaan tahtiin!
Jumpparilla olemme käyneet edelleen ja minusta siellä on osattu oikein aktivoida poikaa liikkumaan ja itsekin olen saanut ohjeita kotiin. Mutta kaikki aikanaan ja ei minusta lasta paljoa voi kiirehtiä, koska hän tekee uudet asiat sitten, kun on siihen valmis.
Mukavaa kevättä teille ja pikkumiehelle erityisesti!!! :)
tt ja pikkumies huomenna 1v.
että samoin on lääkärikin ajatellut, siis että runsas sairastelu on hidastanut vauvasi motorista kehitystä ja että fysioterapiasta voisi olla apua aktivoinnissa. Kuvittelisin, että jos selkeästi olisi epäillyt jotain muuta " kehitysviivettä" , niin sitten olisi laittanut fysioterapeutin sijasta tai ainakin lisäksi myös lastenneurologille.
Mulla ainakin maalaisjärki tuntuisi sanovan, että noin paljon sairastellut vauva ei tosiaan ole ehtinyt eikä jaksanut treenata ihan yhtä paljon kuin ikätoverinsa, mutta saa varmasti muut kiinni, kunhan ikää karttuu ja sairastelukin toivottavasti vähän helpottaa. Älä murehdi, kaikki menee varmasti hyvin!!