Kehitysvammaiselle veljelleni syötetään laitoksessa vahvoja rauhoittavia suihkuaikana, törkeää
Veljeni on isokokoinen 190cm/n.130kg
Hän inhoaa peseytymistä ja huitoo/tappelee vastaan. Kuitenkin kun minut pyydettiin paikalle niin ei minun tarvinnut kuin ottaa suklaapatukka esiin ja sanoin että jos on kiltisti pesun ajan niin saa sen. Ei ollut mitään ongelmaa.
Nyt kuitenkin soitettiin taas että oli alkanut suihkuttaessa raapia hoitajan naamaa ja huutanut. Äidiltä oli kysyneet että onko rauhoittava lääkitys ok ja hän sanoi että on. Mutta äitimme on jo 86v eikä enää ole ihan tässä maailmassa. Mielestäni olisi pitänyt kysyä minulta ennen tuollaista päätöstä, olen kuitenkin veljestäni päävastuussa.
Ei ole oikein sopiva tuollainen hoitaja joka itkee parista naarmusta.
Kommentit (33)
Minä en ymmärrä, miksei tuollaista riehuvaa väkivaltaista hirviötä voida lopettaa? Niin luonnehäiriöiset eläimetkin usein lopetetaan.
Vierailija kirjoitti:
No me (minä) maksamme siitä että hän saa hoitoa. En minä millään pääse kesken töiden häntä lahjomaan suklaalla. Sen takia sanoin etten halua että häntä lahjotaan suklaalla , kun heidän pitäisi mielestäni kehittää joku keino veljeni pesemiseen. Vaikka sitten hanskat käteen jos raapii. Minulla on omat lapseni ja työni + muistisairas äiti huollettavanani, en ole mikään jumala!
Ap
ette te maksa hoidosta, koska kehitysvammaisen hoito on Suomessa täysin ilmaista!!!! Kaikki erityispalvelut kehitysvamman vuoksi ovat maksuttomia.
Ei hyvänen aika, mikäs kunta teitä on vedättänyt, että hoidosta pitää maksaa? Kuntahan sen hoidon maksaa, ei omainen. Vanhusten palvelut ovat maksullisia. Erityishuoltolain nojalla annettavat maksaa kunta. Kerropa, mikä kunta kyseessä, niin voin kysyä asiaa. Olen kahden palvelukodin esimies ja toiminut kehitysvammaisten parissa yli 15 vuotta, myös palveluohjaajana.
Surkea trolli, sun pitää harjoitella ja paljon. Ota vaikka noista joulu-keskuteluista mallia. Sieellä riidellään keksitystä asiasta sivukaupalla.
Vierailija kirjoitti:
No me (minä) maksamme siitä että hän saa hoitoa. En minä millään pääse kesken töiden häntä lahjomaan suklaalla. Sen takia sanoin etten halua että häntä lahjotaan suklaalla , kun heidän pitäisi mielestäni kehittää joku keino veljeni pesemiseen. Vaikka sitten hanskat käteen jos raapii. Minulla on omat lapseni ja työni + muistisairas äiti huollettavanani, en ole mikään jumala!
Ap
Käyt illalla työpäivän jälkeen pesemässä. Ei ole mitään lakia tai asetusta, että ihminen on pestävä toimistoaikana. Eikä sitä joka päivä tarvitse kuurata.
Yksi vaihtoehto olisi laittaa veli lepositeisiin ja ruiskuttaa ahdistunut ja panikoiva ihminen puhtaaksi sängyllä. Sekö on mielestäsi parempi vaihtoehto kuin rauhoittava lääkitys?
Ap voisi itse ruveta vaikka omaishoitajaksi veljelleen, niin olisi pätevämpi kuin ne laitoksen hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvänen aika, mikäs kunta teitä on vedättänyt, että hoidosta pitää maksaa? Kuntahan sen hoidon maksaa, ei omainen. Vanhusten palvelut ovat maksullisia. Erityishuoltolain nojalla annettavat maksaa kunta. Kerropa, mikä kunta kyseessä, niin voin kysyä asiaa. Olen kahden palvelukodin esimies ja toiminut kehitysvammaisten parissa yli 15 vuotta, myös palveluohjaajana.
Luulenpa että vedättäjä on joku muu kuin kunta. Että ap:lla ei tällaista veljeä edes ole :)
Vierailija kirjoitti:
10, en halua että hän saa joka suihkukerralla suklaata kun on jo nyt vakavasti ylipainoinen. Jälkiruuat olen häneltä kieltänyt ja silloin on ottanut muiden jälkiruokia väkisin joten siitä säännöstä luovuin.
Ei tämä ole helppoa ja toki haluaisin että veljeni olisi terve.
Ap
et halua? No, MILLÄ sitten ajattelit hänet rauhoittaa tai hoitajien häntä rauhoittelevan? Saathan sinä haluta että veli olisi terve mutta hän ei ole joten sen mukaan mennään, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Veljeni on isokokoinen 190cm/n.130kg
Hän inhoaa peseytymistä ja huitoo/tappelee vastaan. Kuitenkin kun minut pyydettiin paikalle niin ei minun tarvinnut kuin ottaa suklaapatukka esiin ja sanoin että jos on kiltisti pesun ajan niin saa sen. Ei ollut mitään ongelmaa.
Nyt kuitenkin soitettiin taas että oli alkanut suihkuttaessa raapia hoitajan naamaa ja huutanut. Äidiltä oli kysyneet että onko rauhoittava lääkitys ok ja hän sanoi että on. Mutta äitimme on jo 86v eikä enää ole ihan tässä maailmassa. Mielestäni olisi pitänyt kysyä minulta ennen tuollaista päätöstä, olen kuitenkin veljestäni päävastuussa.
Ei ole oikein sopiva tuollainen hoitaja joka itkee parista naarmusta.
Asiahan on niin, että laitoksessa asuvan omaiselta ei lääkityksiä kysellä. Lääkäri sanoo mitä ja milloin annetaan. Hoitajat kertovat havaintonsa lääkärille ja noudattavat ohjeita. Omainen ei enää ole mikään luvan antaja, jos on läheisensä laitokseen laittanut.
Ap., kuka on papereihin merkitty veljesi lähin omainen? Minkä ikäisiä te olette? Sinulla tuskin pieniä lapsia, eikö niin?
Vaikka tämä luultavasti onkin provo, niin kyllä noita omaisia on ihan joka lähtöön. Toiset ovat tosissaan sitä mieltä, että dementiaosastoilla ovien pitäminen lukossa on ihmisoikeusrikos, mutta niin on toisaalta paradoksaalisesti myös se, jos niitä mummoja löytyy kuolleena katuojista.
Kurjaa mutta itse hoitoalalla turpiin asiakkaalta saaneena voin sanoa, että työturvallisuus ennen kaikkea.
Mä en ymmärrä tuota rauhoittavien demonisointia, silloin kun niitä käytetään syystä. Minusta tässä tapauksessa niitä annetaan erittäinkin syystä. Yleensähän se riehuva ihminenkin myös on peloissaan tai raivoissaan tai ahdistunut ja siksi käyttäytyykin kuten käyttäytyy, ja rauhoittavat poistavat sitä pahaa oloa, sen lisäksi että helpottavat hoitohenkilökunnan työtä.
Ei kukaan rakkaalle lemmikillekään toivoisi, että eläinlääkärissä tehtäisiin vaan toimenpiteet pakolla eläimen pelätessä henkensä edestä ja purressa ja rimpuillessa koska oikeasti kokee taistelevansa elämästään. Kaikista on ihan ok, että annetaan se rauhoittava ja hoidetaan homma niin eläimelle kuin lääkärille mukavasti. Mutta ihmisille jostain syystä rauhoittava on kauhea mörkö, ja mieluummin pitäisi "kiduttaa" ilman rauhoitusta.