Aikuisten/ aikuistuvien lasten vanhemmat

Vierailija

Mitä tekisit toisin lastesi kanssa tällä tietämykselläsi? Mihin kannattaa panostaa ja mikä ei ole niin tärkeää? Esim. kaverisuhteet, harrastukset, kahdenkeskinen aika lapsen kanssa, perheaika, vanhemman hyvinvointi jne.

Nyt kun omat lapset on pieniä, sitä yrittää repiä aikaa kaikkeen tähän, mutta nykyisellä tiedollasi, mikä on se kaikkein tärkein asia?

Kommentit (5)

Vierailija

No nyt kun ikani on muuttanut omilleen, muistan lämmöllä kahdenkeskisiä ja muitakin hetkiä mökillä pojan kanssa. Ei aina ihan kainalokkain, välillä kukin touhusi omiaan, mutta aina oli aikaa, jos toinen sitä tarvitsi, ja kaikki olivat suhteellisen onnellisia.

harrastuksilla ei ole mitään väliä. Kaverisuhteissa on tärkeää että niitä on (no ainakin vähän) mutta ne itse kaverit ovat vaihtuneet moneen kertaan ja aika monet lapsena hyvät kaverit eivät edes olisi hyvää seuraa enää. Ja päinvastoinkin, jotkut lapsena vähän epäilyttävät ovat aikuistuneet "paremmin" ja ovat nyt ihan ok seuraa.

Vierailija

En tekisi juuri mitään toisin. Olen keskustellut heidän kanssaan nyt kun ovat tosiaan jo nuoria aikuisia. Ovat kiittäneet ihan aidosti hyvästä äitiydestä ja siitä että yksihuoltajuudesta huolimatta olen löytänyt heille aikaa joka viikko, joka päivä edes hetken.

Olen ollut lempeä mutta johdonmukainen kasvattaja, joka ei huuda eikä kiroile, ei takavarikoi eikä pistä arestiin. Kavereita on saanut tuoda kotiin aina. Olen edellyttänyt koulun käymistä kaikilla omilla kyvyillään ja hyviä käytöstapoja, mutta en niinkään siivoilemista ja "kotiorjailua".

Pidän tärkänä, että rakastamisesta puhutaan ääneen lapsille ja että heiltäkin pyydetään anteeksi. Myös aikuinen on usein väärässä ja voi sen myöntää.

Lapset itse sanovat, että olisin saanut olla ankarampi vaatimaan arkitöitä olen tehnyt kuulemma liikaa yksin. Ovat nyt aikuisina huolissaan siitä miten olen jaksanut.

Vierailija

Eikö olisi hedelmällisempää kysyä aikuisilta lapsilta, mitä he toivoisivat vanhempiensa tehneen toisin? Vanhemmat ovat valitettavan usein täysin kuurosokeita omille virheilleen.

Vierailija

Itse sanoisin, että lapsen kanssa kahdenkeskinen aika. Nimenomaan ihan pienenä. Jos se vain on mahdollista.

Itselläni esikoisen ja keskimmäisen välillä vain vajaa puolitoista vuotta. Huomaan, että esikoinen kilttinä tyttönä jäi auttamattomasti liian vähälle huomiolle. Menimme vanhempina helpoimman kautta. Tyttö joutui antamaan liikaa haastavalle veljelleen periksi ja jäi aina kakkoseksi. Sitä olen vuosia surrut. Sitä omaa ymmärtämättömyyttäni tässä asiassa. Jos vain mitenkään voisin, tekisin tämän toisin. Nyt tyttö on jo 17-vuotias ja ongelmia on ollut itsetunnon kanssa. Mikään ei enää myöhemmin korvaa sitä lapsena menetettyä huomiota.

Vierailija

Kyllähän tuo kaikki on tärkeää. Itse ajattelen näin että vanhemmat luo lapselle rajat joita noudattaa myös itse. Viettää lasten kanssa aikaa yhdessä touhuten. Lapset on mukana arjen elämässä työssä ja huvissa. Tehdään yhdessä.

Harrastuksia ei saa olla niin paljon ettei jää aikaa normaaliin arkielämään ja yhdessäoloon. Luottamukselliset välit lasten kanssa on tärkeää. Lasten tulee tietää että vanhemmat arvostavat ja rakastavat heitä vaikka ei aina hyväksykkään kaikkea heidän tekemisiään.

On myös pidettävä hyvää huolta itsestä ja parisuhteesta muta ei lasten kustannuksilla. Työ ei saa olla vanhemmille se tärkein asia maailmassa.

Itsellä ny jo lapsenlapsiakin ja samaa käytäntöä jatkamme heidänkin kanssaan. Raha ja lahjat ei ole tärkein asia maailmassa vaan se yhdessä olo ja rakkaus. Vietämme aikaa paljon yhdessä lasten ja lastenlasten kanssa. Teemme arjen tekemisiä yhdessä. Lastenlasten kanssa on ihanaa touhuta. Tehdä ruokaa, marjastaa, kalastaa, tehdä puutarhatöitä ym. He tulevat mummolaan aina kun eivät ole koulussa ja viettävät aikaa meidän kanssa. Ainahan se ei tietty ole mahdollista sillä meillä on omiakin menoja. Mutta välitä on välittömät ja läheiset. Mutta on toki jouduttu pitämään kuriakin 7 pojanviikarin kanssa. Uhmaikä ym. tuo niitä haasteita mutta kun tietää jo kokemuksesta että ohimeneväähän se on niin sitä jaksaa ymmärtää ja pitää säännöistä kiinni.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat