Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Allerginen kosmetiikalle MUTTA MILLE AINEELLE?

Vierailija
20.10.2015 |

Suihkun jälkeen iho reagoi. Todennäkösesti suihkugeelistä johtuen, kaikki marketin saippuat käyty läpi ja iho reagoi kaikkiiin, pahiten ns. maitomaisiin esim Dovet. Kosteusvoiteesta naama tulessa (ok ei pahasti kyllä) kun laitan nivean perusrasvaa. Silmien ympärille alkanut tulee jotain "ihottumaa". 

Ei oikein ois varaa mihkään kalliisiin apteekki tuotteisiin, joten mitä voin kokeilla?  Kyllä mä käyn ne ostaa jos ei muuta, mut mikä on se allergisoiva aine, jota kantsis vältellä, tietääkö kukaan? 

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni järkevintä, pitkän päälle eniten ihoa, rahaa, aikaa ja hermoja säästävää olisi mennä ihotautilääkärille allergiatesteihin. Kun tiedät mille olet allerginen, sinun ei tarvitse kokeilla tuota ja tätä, vaan opettelet vain ne aineet, jotka sopivat sinulle ja pysyt niissä. 

Joskus olin ihan perus testeissä, todettiin kissa, koira, koivu, timotei jne että tosi paljon oon allerginen. Kissoista tulee kutinaa, koirasta koivusta timoteistä ei tule _mitään_ . Niin vähän luotto mennyt, että vaikka allerginen ois nii jos reaktioo ei aiheuta elämässä niin :D 

Olen tuo, jota lainasit.

Koska ap:llä on oireita aivan tietyssä tilanteessa, niin allergiatestejä voi kohdistaa ja rajata siihen tilanteeseen liittyviin aineisiin. Mä olen allerginen mm. hartsille, jota on monessa aineessa lattiavahoista huulipuniin. Kun sen tietää, löytää hartsittomia aineita ja elämä on vaivatonta. 

Lisäksi maailmassa on miljoonia aineita, joille en ole allerginen. Mikä oli kommenttisi pointti? 

Vierailija
22/33 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öljy ei muuten kosteuta vaan ainoastaan pehmentää ja estää kosteuden haihtumista. Pelkkä öljy pitää levittää kostealle iholle että siitä olisi jotain oikeaa apua. Kuivaihoisella pelkkä öljy ihan yhtä tyhjän kanssa kun ei siellä ihossa ole mitään kosteutta mitä pitää sisällä.

parempi vaihtoehto onkin yleensä joku voide, jossa on vettä ja vettä sitovia ainesosia. Monet atoopikot on saanut apua Body shopin hampputuotteista. Niissä on vettä ja paljon veden haihtumista estäviä aineita. Ei toki sovi kaikille.

itse en onneksi ole atoopikko, mutta suvusta näitä löytyy useampi :D minä oon vaan peruskuiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosin ceridalia vartalon iholle mutta kasvoilleni se ei myöskään sovi. Siinä on parafiinia ja silikonia jotka sitovat kosteutta ja tekevät tuotteen koostumuksen. Lisäksi siinä on jojobaöljyä joka sitten taas kosteuttaa. Itsellä pahensi myös kasvojen oireita. Ja toki, jos sellaisen tuotteen löytää mikä itselle sopii niin kynnys lähteä kokeilemaan taas uutta, on korkea. :) 

Vierailija
24/33 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vinkki myös jos teille on tullut "aikuisiän aknea".. On tuotteita jotka on tarkoitettu tällaiselle iholle, mutta niissä saattaa olla ainesosa nimeltä ALCYL ACRYLATE. Tämä ainesosa on siitä hassu että se joko parantaa tai pahentaa ihon kuntoa :) Ja sitä ei tiedä ku kokeilemalla.. Itsellä pahensi.

Vierailija
25/33 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun herkän, kutisevan, punoittavan ja näppyläisen ihon pelastus on ollut providan bio neutral -voide, kasvoille siis. En ole lyhyempää inci-luetteloa voiteista löytänyt, ei sisällä mitään ylimääräistä.

Vierailija
26/33 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metyyli-isotiatsolinoni!

"Aineen aiheuttamat kosketusihottumat ovat lisääntyneet voimakkaasti myös Suomessa. Turun yliopistollisessa keskussairaalassa keväällä 2013 testatuista potilaista 12,6 % oli aineelle herkistyneitä. Vuonna 2011 aineille herkistyneitä oli 4,6 % testatuista."

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/05/08/kosmetiikan-sailontaaineissa-is…

Vierailija
27/33 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metyyli-isotiatsolinoni on juurikin yleisin parabeenien korvaajatuote. Ja miljoona kertaa herkistävämpi ja vaarallisempi mutta kun joku kukkahattutätti joskus luki että parabeenit on vaarallisia niin niitä hän välttelee..silti vetää askin röökiä päivässä ja punaa huulensa lyijypitoisella punakka vähintään joka toinen tunti.

Vierailija
28/33 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolasaippua

Vierailija
29/33 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni järkevintä, pitkän päälle eniten ihoa, rahaa, aikaa ja hermoja säästävää olisi mennä ihotautilääkärille allergiatesteihin. Kun tiedät mille olet allerginen, sinun ei tarvitse kokeilla tuota ja tätä, vaan opettelet vain ne aineet, jotka sopivat sinulle ja pysyt niissä. 

Muistan, kuinka itse ravasin terveyskeskuksessa että olisin saanut lähetteen ihotautilääkärille. Oli muuten työn ja tuskan takana. Vinkiksi tähän voi sanoa, että jos ja kun on nuivia arvauskeskuslääkäreitä niin parhaiten hoidat homman kotiin sillä tavalla että teet etukäteen kaiken mahdollisen, jotta olisit mahdollisimman huonossa kunnossa kun sinne lääkäriin menet. Tämä toimi minulla. Sain viimein lähetteen kun sekä suupielistä, silmäkulmistä että kyynärtaipeista juoksi veri. Olin kylläkin ollut sitten niin tehokas, että jouduin viikoksi osastolle. Epikutaanitestejä eivät halunneet tehdä, koska normaalissa allergiatestissä mikään ei allergisoinut. Varmaankin haluttiin säästää rahaa?

Mitään syytä keskussairaalassa ihottumani yhtäkkiselle hirvittävälle pahenemiselle ei löytynyt. Kun lopulta töiden perässä muutin toiselle paikkakunnalle iho-oireeni lievittyivät huomattavasti ja sattumalta muutama vuosi sitten sain kuulla että asunnosta, jossa olin pahimman helvetin aikaan asunut, oli löytynyt hometta.

Varsinaisiin aloittajan ongelmiin esitän muutamia ajatuksia:

Valitettavasti joutunet lopettamaan suihkugeelien ja -saippuoiden käytön, ellei sitten jostakin oliivisaippuasta tms erittäin hellävaraisesta löydy sopivaa. Itselläni on ollut aikakausi, että en ole voinut peseytyä kuin kylpyöljyllä. Sebamedin pesunesteitä kannattaa ehkä kokeilla, jos on pakko jotakin pesuainetta laittaa. Siis nimenomaan pesunesteitä, ei niitä sebamedin geelejä, ne kuivattavat ainakin meikäläistä ihan samalla tavalla.

Pesun jälkeen rasvatessa ilmaantuva poltto/kirvely luultavasti johtuu rasvan sisältämästä vedestä. Itselläni vesipitoiset kirvelevät ylivoimaisesti pahiten. Näissä Doveissa ja Niveoissa on lisäksi paljon muutakin armottovan allergisoivaa, kuten hajusteita, lanoliinia, sitä ja tätä säilöntäainetta (enkä nyt tarkoita pelkästään parabeeneja). Vaikka nyt ihoni on valovuosia parempi, näen kyynärtaipeistani jopa verisuonet, etenkään Nivean tuotteita en voi edelleenkään käyttää, reaktio on megalomaaninen, ja välittömästi.

Jotkut suosittelevat täällä Ceridalia. Se on rasva, joka ei kyllä missään olosuhteissa kirvele, mutta itselleni se ei sovi kuin raajoihin. Kaikkialle muualle ceridal nostattaa vetistäviä ja kuumottavia nyppyjä, missään tapauksessa en ainakaan kasvoille sitä laittaisi.

Itselläni on käytössä Ceralan. Se kirvelee vähän jos iho on rikki, mutta on pelastanut minun elämäni. Kesällä pystyn käyttämään myös Xylidermiä. Nämä ovat molemmat sellaisia rasvoja, jotka eivät todellakaan sovi kaikille. Xyliderm ei ole edes erikoiskorvattava, että siinä mielessä todella kallista.

Manteliöljy on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen aine. Mutta todellakin, sitä pitäisi levittää märälle iholle, ja kun on silmien ympäryksestä kyse niin todella ohuelti.

Sinuna kokeilisin suihkutella muutaman kerran ilman mitään saippuaa ja katsoa, reagoiko iho sitten. Jos reagoi, niin kyse ei ole ainakaan pelkästään ihon pesuaineesta. Mitä huuhteluainetta/pesuainetta esimerkiksi käytät pyyhkeissä? Onko jonkin ruoka-aineen syömisen jälkeen reaktio silmien ympärillä pahempi? Minulla esimerkiksi suklaa aiheuttaa noin vuorokaudessa silmien ympärille punoituksen ja ihottuman. Suun ympärille ei mitään.

Pienenä vinkkinä ihottumien kanssa taisteleville: Kokeilkaa vauvojen sinkkivoidetta ihottumakohtiin. Itse teen joskus etenkin sormiini sinkkivoiteesta ja laastarista yöksi hauteen. Toinen kokeilemisen arvoinen coctail (kylläkin hinnakas) on kalaöljy ja mustaherukansiemenöljy. Mustaherukansiemenöljykapselit on sikakalliita, mutta ainakin minua on talven pakkasilla auttanut kovasti.

Vierailija
30/33 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parabeenit eli kosmetiikkatuotteiden eräät säilöntäaineet. Nykyään löytyy paljon parabeenittomia tuotteita. Kannattaa kokeilla. Mun miehellä on parabeeniallergia ja juuri kuvailemasi kaltaisia oireita allergiasta tulee.

Parabeenit voinee sulkea pois ihan sen takia, että ainakin useimmat Doven suihkusaippuat (ellei jopa kaikki) ovat parebeenittomia. Parabeenien sijaan niissä on käytetty todella allergisoivaa metyyli-isotiatsolinonia (methylisothiazolinone), joka voisi olla aloittajankin iho-oireiden aiheuttaja. Parabeeneillekin voi olla allerginen, mutta parabeeniallergia on todella harvinainen. Kuluttajien parabeenihysterian takia parabeeneja on alettu korvaamaan oikeasti paljon pahemmin allergisoivilla ja ongelmallisilla säilöntäaineilla. 

Useimmat Doven tuotteet sisältävät myös hajusteita, jotka ovat erityisen allergisoiovia (linalool, geraniol, limonene).

Välttämättä et ole allerginen, vaan herkistynyt.  Tällöin esim. allergiatestit eivät anna positiivista tulosta, mutta saat kuitenkin oireita. Iho voi myös olla esimerkiksi niin kuiva, että jokin ainesosa ärsyttää, vaikka ihon normaalitilassa se ei aiheuttaisi oireita.

Oletko kokeillut esim. Erisanin tai LV:n suihkugeelejä? Ne ovat hajusteettomia ja ainesosiltaan hyvin yksinkertaisia. Mitä yksinkertaisempi aineosalista tuotteessa on, sitä helpompi on etsiä oireiden aiheuttajaa. Jos nämäkin aiheuttavat oireita,  kokeile Elokuu-merkin mietoa shampoota tai suihkugeeliä, niissä ei ole kuin pari-kolme hellävaraista ainesosaa.

Voit myös varata ajan lääkärille, jos tuntuu, että iho oireilee kaikesta!

Vierailija
31/33 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä suolistosi kunto? Merkittävä vaikutus ihoonkin! Itselläni alkoi samanlaisia oireita tulla meikinpoistoaineista, sekä suihkugeeleistä ja muutenkin atooppista ihottumaa, kun suolistoni oli mennyt huonoon kuntoon. Ennen ei ollut minkäänlaisia iho-ongelmia. Nyt kun olen saanut suolistoa kuntoon niin iho on normaali. Näitä ei tajua lääkäritkään usein yhdistää toisiinsa

Vierailija
32/33 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olen niin kyllästynyt saamaan vastaukseksi atooppinen iho, jos henkilön iho ei ole kuiva ja hilseilevä! Kosmetiikassa käytetään ties mitä raaka-aineita ja jos joku ärsyttää ihoa niin ei selitykseksi riitä atooppinen iho! Vaikkakin jotkut lääkäritkin haluavat tyytyä siihen, niin se voi olla joku yksittäinen raaka-aine

t.en ole aloittaja

Vierailija
33/33 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä suolistosi kunto? Merkittävä vaikutus ihoonkin! Itselläni alkoi samanlaisia oireita tulla meikinpoistoaineista, sekä suihkugeeleistä ja muutenkin atooppista ihottumaa, kun suolistoni oli mennyt huonoon kuntoon. Ennen ei ollut minkäänlaisia iho-ongelmia. Nyt kun olen saanut suolistoa kuntoon niin iho on normaali. Näitä ei tajua lääkäritkään usein yhdistää toisiinsa

Kyllä. Minulla sokerin syöminen laukaisee jotain aivan käsittämätöntä. Jostain syystä päivittäin nautittu raaka valkosipuli (luin jostain että olisi joku luonnon antibiootti) lievittää oiretta huomattavasti. Jotakin on mahassani mitä ilmeisimmin epätasapainossa ja kaikista väkevistä ja kammottavan makuisista aineista juuri valkosipuli auttaa asiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä