En ymmärrä koulukuvista ruikuttajia

Vierailija

Eikö se ole hyvä asia että lapsi saa muiston kouluvuosiltaan?

Kommentit (13)

Vierailija

Mä en edes ajatellut että mun pitäisi ymmärtää tai olla ymmärtämättä heitä.
Silti ikävää jos lapselle ei jää muistoja kouluvuodista ilman koulukuvia.

Vierailija

Ei kukaan ole koulukuvista ruikuttanut vaan siitä että koulukuvien hinta nostetaan korkeaksi kun kuvaukseen sisällytetään korruptioon verrattavissa olevia lisäkuluja.

Jos kuvissa olisi vain kuvauksen hinta niin kuvat olisi halvempia ja voisi pienituloisinkin ostaa näitä muistoja kouluajalta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole koulukuvista ruikuttanut vaan siitä että koulukuvien hinta nostetaan korkeaksi kun kuvaukseen sisällytetään korruptioon verrattavissa olevia lisäkuluja.

Jos kuvissa olisi vain kuvauksen hinta niin kuvat olisi halvempia ja voisi pienituloisinkin ostaa näitä muistoja kouluajalta.

Minä valitan tämän lisäksi myös niiden laadusta. Varsinkin, kun en saa itse päättää mikä firma lastani kuvaa. Tänä päivänä moni taviskin ottaa parempia kuvia, joten joku 14.90€ normaalikokoisesta (10x15cm) kaverikuvasta, jossa toisen silmälaseissa on salaman heijastuma ja toisella kummallinen ilme, tuntuu aika kohtuuttomalta. 

Vierailija

No on ne kuitenkin paljon halvempia kuin vaikkapa studiokuvat edullisimmillaankin, eivätkä niin paljon poikkea lähikuvaamon potreteista, joku Nina Todd yms on sitten ihan eri sarjassa.

Vierailija

Koulukuvat on vanhanaikainen jäänne ajalta, jolloin kamerat olivat ylellisyystuote. Nykyään jokaikisellä perheellä on digikamerat ja päälle päätteksi kamera löytyy kännykästä. Ennen kuvaus oli juhlallinen tilanne, johon laitettiin juhlavaatteet päälle ja tukkakin laitettiin nätiksi. Nykyään kuvia otetaan 17 joka päivä. Koulukuvaus ei ole mikään erityistilanne enään.

Vierailija

Muistan kun kerran meidän lapsen luokkakuvassa oli vissiin osa takariviläisistä jäänyt piiloon, oli silmiä kiinni tms. Näppärä kuvaaja oli sitten yhdistellyt kuvia ja leikannut toisesta kuvasta takarivin pojille uusia päitä. Kyllä oli kotikutoisen näköinen tuotos että ei huhhuh...päät kellui ilmassa rivissä kuin ilmapallo ja yhden pojan naama oli rivissä kahteen kertaan ja yksi oli deletoitu kokonaan. Ja vissiin lähemmäs 20 olis pitänyt siitäkin vitsistä maksaa.

Vierailija

No aika harva sillä kamerallaan näpsii kuvia lapsensa koko koululuokasta... Ja kyllä kamera oli ihan tavallinen vempele omassakin lapsuudessani 80-luvulla... Minusta on tosi kiva, että jää tuollaisia muistoja kouluvuosista, eikä kaikki osaa tai halua kuvata sellaisia muotokuvia, ja niitä on taas kiva antaa mummoille ja papoille. Mutta se korruptio on törkeää. Muistan, kun äitini oli vuosia sitten siivoojana koulussa ja silloin ainakin saivat opettajat hiki päässä miettiä, mitä kaikkea niillä lahjarahoilla ostellaan, äitinikin sai jonkin maljakon!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No on ne kuitenkin paljon halvempia kuin vaikkapa studiokuvat edullisimmillaankin, eivätkä niin paljon poikkea lähikuvaamon potreteista, joku Nina Todd yms on sitten ihan eri sarjassa.

Jopa kännykällä saa ihan kohtuu hyviä kuvia. Varsinaisista kameroista nyt puhumattakaan. Että ei noita nyt studioon tarvitse mennä ottamaan... 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä valitan tämän lisäksi myös niiden laadusta. Varsinkin, kun en saa itse päättää mikä firma lastani kuvaa. Tänä päivänä moni taviskin ottaa parempia kuvia, joten joku 14.90€ normaalikokoisesta (10x15cm) kaverikuvasta, jossa toisen silmälaseissa on salaman heijastuma ja toisella kummallinen ilme, tuntuu aika kohtuuttomalta. 

Minä olen myös ällistynyt koulukuvien huonosta laadusta. Tekniikka on kehittynyt, mutta kuvat ovat laadultaan huonompia kuin omat kuvani 90-luvulta. Laatu on rakeinen, kuvissa on outoja varjoja, ryhmäkuvissa mittasuhteet ihan vinksallaan (=eturivi näyttää jättiläisiltä takariviin verrattuna)... Oheiskrääsää on kyllä tarjolla kalentereista jääkaappimagneeteihin, mutta toivoisin, että kuvausfirma keskittyisi olennaiseen, eli hyvien koulukuvien ottamiseen.

Vierailija

Meillä päiväkodissa juuri vaihtui firma. Ennen on ollut Seppälän valokuvaamo, nyt oli Pirkanmaan kerhokuva. Hinnoissakin aivan huima ero. Jälkimmäinen oli paljon halvempia, kuvia joista valita enemmän (ja paljon parempia kuin Seppälällä),  kuvat olivat jo samana iltana nähtävissä netissä ja tuotteiden toimitus nopeaa (reilu viikko).  Oikein harmitti kun koululaisella kuvat otti edelleen Seppälä. Kalliimpia, kuvia joista valita oli vain pari ja toimituskin kesti liki kuukauden vaikka tilattiin ihan normikuvat (päiväkotilaisella oli tilattuna mm. canvastaulu).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun kerran meidän lapsen luokkakuvassa oli vissiin osa takariviläisistä jäänyt piiloon, oli silmiä kiinni tms. Näppärä kuvaaja oli sitten yhdistellyt kuvia ja leikannut toisesta kuvasta takarivin pojille uusia päitä. Kyllä oli kotikutoisen näköinen tuotos että ei huhhuh...päät kellui ilmassa rivissä kuin ilmapallo ja yhden pojan naama oli rivissä kahteen kertaan ja yksi oli deletoitu kokonaan. Ja vissiin lähemmäs 20 olis pitänyt siitäkin vitsistä maksaa.

Hah tää ois ollu upee!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat