Saako tilillä olla siis yhtään rahaa kun hakee toimeentulotukea?

Vierailija

Tulot tällä hetkellä 0€, Kelalta en saa mitään ja avomiehen kanssa ero tulossa, eli ensi kuusta lähtien maksan vuokran ja laskut ym. kulut yksin.

Tilillä mulla on noin 1500€, eli elän sillä ehkä marraskuun loppuun asti. Mitään omaisuutta ei ole. Voinko hakea toimeentulotukea jo nyt, vai vasta kun tili on ihan nollilla?

Ja töitä olen hakenut aktiivisesti työttömäksi jäämisestäni lähtien eli kesäkuun alusta asti, ei vain tärppää.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No mikä estää tyhjentämästä tiliä takataskuun ?

Käsittääkseni sossu haluaa nähdä kahden viimeisimmän kuukauden tiliotteen, kai siellä ihmetellään jos yhtäkkiä olen nostanut koko tilin tyhjäksi?

Vierailija

Voi siellä olla rahaa, mutta se ja kaikki muu tulo kolmen kuukauden takaa katsotaan plussaksi ja luulen että tuo 1500 on niin paljon että et tule mitään saamaan. Ehkä tammikuussa voisi tulla jotain. Huolehdi ettei tilille tule mitään tänä aikana ja hae helmikuun alusta toimeentulotukea. 

Vierailija

Yritä elää ensi kuu niin, että käytät vuokran, sähkön, veden, terveydenhuoltokulujen lisäksi max 485 e, muuten voidaan katsoa tuhlailuksi. Kannattaa ottaa sosiaalityöntekijään ja kysyä neuvoa! Tuo on nyt ihan potaskaa, että saisit vasta helmikuussa mitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Voi siellä olla rahaa, mutta se ja kaikki muu tulo kolmen kuukauden takaa katsotaan plussaksi ja luulen että tuo 1500 on niin paljon että et tule mitään saamaan. Ehkä tammikuussa voisi tulla jotain. Huolehdi ettei tilille tule mitään tänä aikana ja hae helmikuun alusta toimeentulotukea. 

Siis tuo 1500€ riittää maksimissaan joulukuun alkuun asti. Ensi kuun vuokra, laskut ja ruoat (yht. yli 1000€) ovat vielä maksamatta, eli en mitenkään voi jättää hakemista ensi vuodelle. -ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Yritä elää ensi kuu niin, että käytät vuokran, sähkön, veden, terveydenhuoltokulujen lisäksi max 485 e, muuten voidaan katsoa tuhlailuksi. Kannattaa ottaa sosiaalityöntekijään ja kysyä neuvoa! Tuo on nyt ihan potaskaa, että saisit vasta helmikuussa mitään.

Näin täytyy tehdä. Tuota 485 euroa tuskin saisin menemään "ylimääräisiin" vaikka yrittäisin, tällä hetkellä suurin menoeräni pakollisten kulujen lisäksi on matkakortti (50€/kk). -ap

Vierailija

Eihän 1500e ole mitään. Tai no riippuu vuokran suuruudesta.
Hae muuten ensin työkkäri- ja asumistuki. Laita hakemus menemään, ei se mitään maksakaan. Riippuen paljonko sinulla on ollut tuloja ja missä vaiheessa ne on tilillesi tullut, niin sossu laskee tuon 1500e joko kokonaan tälle kuulle tai osittain myös seuraavalle.

Vierailija

En saa työttömyystukea, koska olin pois kotoa hautajaisten takia vajaan viikon jonka aikana olin saanut postissa kaksi työtarjousta. Hakuaika molemmissa päättyi tietysti puoli tuntia ennen kotiintuloani. Kelan mukaan olen siis "toistuvasti" laiminlyönyt työnhakua, enkä ole enää oikeutettu mihinkään työttömyystukeen.

Mutta kiitos tuosta asumistuesta muistuttamisesta, olen todella pihalla näistä asioista kun en ole aiemmin mitään tukia nostanut. -ap

Vierailija

Aviopuolisot on elatusvelvollisia toisilleen, onko avopuolisokin? Vai miksi tulot 0€. Etkö saa työttömyyskorvausta? Eron jälkeen ainakin saat, ellet ole alle 25 v ja sinulla ei ole mitäänkoulutusta. Ja toki saat asumistuen, kun sulla on uusi asunto vuokrattuna. Oothan hakenut sitä?  Toimeentulotuki on se ihan viimeisin tukimuoto, jos em. Tuet ei riitä elämiseen. Minkä ikäinen olet? Onko koulutusta? Nyt äkkiä kiinni opiskeluun tai töihin, niin selviät erostakin paremmin. Tsemppiä!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Aviopuolisot on elatusvelvollisia toisilleen, onko avopuolisokin? Vai miksi tulot 0€. Etkö saa työttömyyskorvausta? Eron jälkeen ainakin saat, ellet ole alle 25 v ja sinulla ei ole mitäänkoulutusta. Ja toki saat asumistuen, kun sulla on uusi asunto vuokrattuna. Oothan hakenut sitä?  Toimeentulotuki on se ihan viimeisin tukimuoto, jos em. Tuet ei riitä elämiseen. Minkä ikäinen olet? Onko koulutusta? Nyt äkkiä kiinni opiskeluun tai töihin, niin selviät erostakin paremmin. Tsemppiä!

Työttömyyskorvausta en tosiaan saa lainkaan, asumistukea täytyy näköjään hakea. Ennen miehen muuttoa en varmasti saa mitään, sillä hän on tosiaan lain mukaan elatusvelvollinen (käytännössä ei). Olen 25 ja aiemmin ollut tosiaan aina työelämässä tai opiskelemassa (amk-tutkinto löytyy), eli tää tukiviidakko on mulle vähän tuntematon. -ap

Vierailija

Milloin karenssi päättyy? Jatkoa varten aktivoi se Netposti niin saat verkkoon työtarjoukset! Voi olla, että sun karenssi ehtii päättyä ennen kuin ehdit ees saada toimeentulotukea? Tai eiks se karenssi oo joku 3kk ja nyt sulla on rahaa ainaki kuukaudeks.. nyt äkkiä hakemaan se asumistuki kelalta!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En saa työttömyystukea, koska olin pois kotoa hautajaisten takia vajaan viikon jonka aikana olin saanut postissa kaksi työtarjousta. Hakuaika molemmissa päättyi tietysti puoli tuntia ennen kotiintuloani. Kelan mukaan olen siis "toistuvasti" laiminlyönyt työnhakua, enkä ole enää oikeutettu mihinkään työttömyystukeen.

Mutta kiitos tuosta asumistuesta muistuttamisesta, olen todella pihalla näistä asioista kun en ole aiemmin mitään tukia nostanut. -ap

Joo voi olla, että sossu ei anna sulle sit mitää (tai rokottaa tt-tukea 40%). Ens kerralla pidät pankkitunnarit mukana, kun lähdet reissulle, sillä saat samat tiedot työkkärin asiointisivuillesi, kuin mitä postissa tulee. Pitkä sukulointi hautajaisten takia ei valitettavasti ole mikään syy.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat