Saako avopuoliso asuntolainaa, minulla maksuhäiriö?

Vierailija

Hyvätuloinen avopuolisoni hakee asuntolainaa, minulla pari tonnia ulosoton passiivirekisterissä. Olemme melko nuoria ja minä opiskelevana pienituloinen, enkä koe että on avopuolisoni asia kantaa vastuuta minun veloistani.

Tuleekohan hänelle ongelmia?

Maksan siis kyllä velkojani koko ajan pois, vaikka ne eivät ulosoton kautta menekään tulojeni ollessa alle uo:n suojaosuuden. 

En ole sinällään mitenkään holtiton rahankäyttäjä ollut koskaan, muutama vuosi sitten vain ahdistushäiriöinen. :/ Tyhmää jos tämä vaikuttaisi avopuolisoon.

Kommentit (10)

Vierailija

koska ette ole naimisissa, ei asialla ole merkitystä.

avioliitossa olevilla on elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan ja pankki saattaa katsoa että velatkin ovat yhteisiä jos ei ole tehty avioehtoa ja tämän paperin pankki haluaa myös nähdä.

Vierailija

Ok, tästä asiasta on jotenkin vähänlaisesti tietoa kun yleisesti ottaen avopuolisot hakevat yhdessä.. Ja jostain sain käsityksen, että kuitenkin otettaisiin huomioon avopuolisokin ikään kuin oletuksena, että on yhteinen talous.

Meillä on niin eri taloustilanne, että pidämme asiamme erillään, vaikka toki yhdessä ostamme ruokia ja huonekaluja kummatkin varojen mukaan.

Kiitos vastanneille, tämä huojensi! :) -Ap

Vierailija

Tämä on kyllä siitä hyvä kysymys, että vaikka laki sanoo ettei elatusvelvollisuutta ole, niin Kela kuitenkin katsoo avopuolisot samaksi taloudeksi ja ottaa puolisoiden tulot huomioon tukipäätöksissä, ja lisäksi monet pankit käsittelevät avo- ja aviopuolisoiden lainat samalla tavoin, jos niitä siis yhdessä haetaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä siitä hyvä kysymys, että vaikka laki sanoo ettei elatusvelvollisuutta ole, niin Kela kuitenkin katsoo avopuolisot samaksi taloudeksi ja ottaa puolisoiden tulot huomioon tukipäätöksissä, ja lisäksi monet pankit käsittelevät avo- ja aviopuolisoiden lainat samalla tavoin, jos niitä siis yhdessä haetaan.

Ei taideta enää ottaa huomioon missään kelan tuissa puolison tuloja. Asumistukeen toki molempien tulot vaikuttaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taideta enää ottaa huomioon missään kelan tuissa puolison tuloja. Asumistukeen toki molempien tulot vaikuttaa.

Niin, ja juuri asuminen / eläminen on se nimenomaan elatukseen liittyvä asia, jonka ei pitäisi lain mukaan mennä näin.

Mikä sitten on elatusta ellei se, että hyvätuloinen maksaa pienituloista enemmän vuokraa tai vaihtoehtoisesti muita elämiskuluja? Jos avopuolisoilla ei elatusvelvollisuutta ole, niin toisen tuloja ei pitäisi tässäkään ottaa mielestäni huomioon. Vai mitä en nyt ymmärrä?

t. Omat tulot pienet, puolison hyvät, saisin 250e/kk asumistukea, jos asuisin edelleen kämppikseni kanssa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat