Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi puhut pahaa jostain ihmisestä?

Vierailija

Onko syynä pahantahtoisuus yleisesti vai kyvyttömyys puhua ihmiselle suoraan ristiriidoista? Vai mikä?

Kommentit (7)

Vierailija

Puhun pahaa, tai toisin sanoen puran pahaa oloani, vain jos ihminen on kohdellut minua todella törkeästi. Kerron siis läheiselle, jotta saan tilanteeseen perspektiiviä.

Vierailija

Kaikkien ihmisten suhteen ei olla tyytyväisiä. Kun pahanpuhujia on monta silleen yksittäisen ihmisen voi laittaa liriin elämänsä kanssa. Siksi. ;)

Vierailija

Minulla on eräs tuttu, jonka kanssa minun on vain pakko tulla toimeen, vaikka en yhtään pidä hänestä. En siis voisi mennä päin naamaa haukkumaan, sillä siitä vasta vielä pahempi tilanne koituisi. Sen takia, jos hän saa ärsytysmittarini taas huippuunsa, niin avaudun miehelleni tai parille parhaalle ystävälleni.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Puhun pahaa, tai toisin sanoen puran pahaa oloani, vain jos ihminen on kohdellut minua todella törkeästi. Kerron siis läheiselle, jotta saan tilanteeseen perspektiiviä.

Taitaap olla näin just.
Ns kiertävä vahinko eli jos kuormittuu ankarasti jostain ihmisestä, kuorma siirtyy seuraavalle, joka jaksaa ehkä kuunnella?
Tästä itsellä kokemusta siten, että eräs hankala tapaus ja vielä mallia takiainen, ei vain suostu tajuamaan, että hänen ongelmansa ovat hänen, ei minun ongelmiaan.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Sit vielä, olen yrittänyt:
Puhua vihjaillen, kauniisti, vähemmän kauniisti, kiristäen sävyä, topakammin, vitsaillen, suoraan eri tyyleillä, törkeästi, tosi törkeästi, hieman**ttuillen, paljon **ttuillen.
Estämällä tyypin lopulta puhelimella.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
No ei vaikutusta, kuluu puoli vuotta, tyyppi tulee oven taakse :)
Mukavaa.
On suurissa vaikeuksissa taas.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Mun tarinan pointti: joudun tilittämään miehelle jopa tätä, koska toi kuormitus on mulle liikaa.
Vaikuttaa jopa miehen & mun väleihin, vuorostaan.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Ei millään pahalla, toki.

Vierailija

Miten voi olla aikuisia ihmisiä, jotka uskovat, että ristiriidat ovat helposti ratkottavissa keskustelulla? Jos otat toisen ihmisen huonon käytöksen puheeksi vaikkapa työpaikalla, niin olet itse saman tien syytetyn penkillä. Näistä "reiluista" keskusteluista ei välttämättä toivuta ikinä. Lapsille opetetaan, että asiat ratkeavat puhumalla. Tämä pätee vain läheisiin ihmissuhteisiin, mutta ei yleensä kollegoihin, naapureihin, tuttaviin, kavereihin jne.

Pyrin välttämään takanapäin pahan puhumista. Joskus on kuitenkin tullut sen verran kova purkautumisen tarve, että olen sortunut. Yleensä olen silloin kokenut joutuneeni vääryyden kohteeksi. Useimmiten puhuminen ei ole viisasta, koska jutut lähtevät kulkemaan ja lisäksi muuttuvat ja paisuvat matkalla. On minulle käynyt niinkin, että suuhuni on pantu sellaistakin, mitä en ole sanonut. Joskus taas lause on irrotettu asiayhteydestään niin, että se on saatu kuulostamaan joltain ihan muulta kuin oli tarkoitus. Ihminen voi päätyä pahanpuhujan kirjoihin siis liki olemattomasta mielipiteen vaihdosta.

En tiedä, mihin sinä ap pyrit tällä aloituksella. Hurskastelemaan, ettet muka itse puhu pahaa? En usko sinua hetkeäkään. Jokainen meistä saattaa sanoa miehelleen vanhan kaverin nähtyään, että olipa lihonut, tai päivitellä kaverilleen naapurin sotkuista pihamaata tai huonokäytöksistä kakaraa. Kaverin miesmaun haukkuja saattaa oikeasti olla huolissaan kaveristaan. Työkaverin laiskottelu voi harmittaa niin, että tulee puuskahtaneeksi siitä jollekulle, koska tietää, että olisi hyödytöntä ottaa asia puheeksi, koska se ei ole ennekään auttanut.

Haluaisitko sinä oikeasti elää maailmassa, jossa kaikki paukautetaan päin näköä? 

Vierailija

Koska en ymmärrä tätä ihmistä. Hänen kanssaan on pakko olla, mutta luonnollisesti minimoin kanssakäymiset. Tää tyyppi ei noudata oikein mitään logiikkaa (en ole ainoa, joka näin kokee), joten hänestä ei saa ymmärrysotetta. puran turhautumistani ja ymmärtämättömyyttäni.

Olen hänen kanssaan aloittanut asiasta keskustelun useita kertoja, joko hän ei ymmärrä tai ei halua ymmärtää/ kuuntele mitä hänelle yritän sanoa. Kääntää ja lisää sanoja mun suuhun jne. Sitten taas raivostuttaa.

Lisäksi hän pyrkii manipuloimaan, eikä ole edes kovin hyvä siinä. Luulottelee itselleen olevansa älykäskin.. ei ole. Suuttuu helposti.

Turhauttaa!

Vierailija

Nimenomaan työpaikalla avoin keskustelu ristiriidoista/epäoikeudenmukaisesta kohtelusta/työpaikalle tai asemaan sopimattomasta tai huonosta käytöksestä johtaa kokemukseni mukaan aina entistä pahempaan tilanteeseen. Varsinkin jos palautetta annetaan esimiehelle. Kai se niin on, että vain ne esimiehet, joista ei koskaan "puhuta pahaa" (koska ei ole syytä) olisivat kykeneviä käsittelemään  asiat avoimesti ja rakentavasti....

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat