Sormiruokavinkkejä 8-kuiselle?
Mitähän sormiruokaa voisi 8-kuiselle antaa?
Tähän asti olen käyttänyt vain maissinaksuja, mutta ne ei enää poitsulle maistu. Leikkii vaan niillä ja lopulta pudottaa lattialle.
Eilen annoin pehmeän leivän palasia. Jokohan tämän ikäiselle voi antaa tavallista leipää?
Mitään porkkanoita/kurkkuja en ole uskaltanut antaa kun hampaita on suussa vasta 2, joten kovien haukkaaminen ei kovin hyvin vielä onnistu.
Kommentit (8)
Olen antanut, leipää, keitettyä porkkanaa, perunaa ja makarooneja...
Sit kun noita hapanmaitotuotteita sai alkaa maistelee niin olen antanut tavallista juustoa ja raejuustoa...
kaikenlaista. Leipää olen antanut jo pitkään (varmaan yli 2kk), porkkanaa, kurkkua, viinirypäleet paloina menevät todella nopeasti. Ja raejuustoa myös. Makuteltu on myös juustoa. Tämä on meidän toinen lapsemme, joten aikaisemmin saa kaikenlaista kuin siskonsa aikoinaan. Ja hampaita on yksi ainoa.
Ikää neidillä on tai tulee huomenna 9kk.
Kannattaa tutkia tuoteselosteita ja valita vähäsuolaista leipää. Itse jos tekee, niin sämpyläruudut on nopeita (eli taikina kaadetaan pellille, ei tarvi leipoa).
Mä olen laittanut tytölle pakastimeen vähäsuolaista leipää. Ostin pienen paketin ja paloittelin leivän palasiksi (neljään osaan). Siitä on kätevä napata aina tytölle tarvittaessa palanen. Tyttö tykkää, kun se on sellasta kylmää alkuun, tekee varmasti hyvää kutiaville ikenille. Lisäksi jäisen leipäpalan nakertaminen vie kauemmin, joten ehdin tehdä ruokaa tai laittaa astioita koneeseen sillä aikaa.
neuvolasta tuosta sormiruokajutusta. Sattumalta luin myös lehdestä aiheesta. Varoitan kovien ruokien antamisesta esim. keittämätön porkkana tms. Yhdellä lapsella oli mennyt kurkkuun kun oli syönyt porkkanaa tv:tä katsoessaan. Vetässyt henkeen ja hetken päästä keuhkoihin asti. Nopeasti sairaalaan ambulanssilla. Neuvolan th kertoi, että siihen voi kuollakin.
maissinaksut, raejuusto, kurkku (juustohöyllällä viipaloitu), tomaatti, jäiset marjat, leipä, karjalanpiirakkapalaset, makaroni, riisi, maissi, herneet, omenapalat (pienen pienet kuutiot), Talk-murut (ovat kuin muroja, mutta suolattomia). Tavalliset murot ovat aikamoisia sokeri ja suolapommeja. JOskus herkkupalana muumi-keksi, se sulaa suuhun, joten ei tukehtumisvaaraa. tyttö nyt 9,5 kk, vain 2 hammasta, mutta näitä kaikkia on syöty jo kotvan.
Kokeile keitettyä perunaa. Meillä ainakin muksut on syöny keitetyt perunat ja porkkanat itte lautaselta kun ne on pilkottu palasiksi. Olen antanu syödä sormin kun on ollut kova halu jo syödä itse. Maitoa vain välillä juotavaksi niin ei takerru kurkkuun. Kovaa ruisleipää palanen niin jäystettävää riittää pitkäksi aikaa, ja kutiavat ikenetkin saa helpotusta. Pehmeitä leipiä olen antanut isompina paloina vasta vanhempana, muruina nekin menevät jo aiemminkin. on vain täytyny vahtia etteivät tunge koko suuta täyteen kerralla. Rusinat on myös hyviä sormiruokia mutta ne vaativat hampaita. Pehmeämmät hedelmätkin menevät pilkottuina, tosi kypsät omenat ja päärynät, ja muutkin jotka pysyvät sormissa kokonaisena mutta ovat helppoja mutustella. Kolme lasta jo syöttäny näillä ja neljännelle aloitellaan syöttämään kiinteitä pikkuhiljaa.
satuma77 ja lapset 4,5v, 3,5v, 1,5v ja 5kk
Annoin neuvolasta saadun vinkin mukaan pojalle suolattoman riisikakun, ja se oli menestys. Kestää huomattavasti kauemmin kuin maissinaksu, joka ainakin meillä puristetaan samantien rikki sormissa. Riisikakku kestää kauemmin ja pysyy hyvin kädessä.
ja hänellekin annoin leipäpalasia kuukausi sitten. Riisimurot on kanssa hyviä nypittäviä. Viikonloppuna annoin raejuustoa pöydälle, hyvin maistuu. Sitä tosin teidän pitää vielä vähän odotella.