Haluaisin olla jouluna oman perheen kesken mutta....

Vierailija

Mun vanhemmat taitaa loukkaantua. Mä olen siis yksinhuoltaja alkuvuodesta 3v täyttävälle tyttärelleni. Tähän mennessä ollaan vietetty jouluaatot mun vanhemmilla (minne myös isovanhempani ovat tulleet syömään). Ensimmäisenä jouluna tultiin kotiin yöksi kun lupasin majoittaa kaupungissa äitinsä luona joulua viettäneen kummini lapsineen. Viime jouluna jäätiin vanhemmilleni yöksi, mikä oli ihan kiva sillä kun tytär kävi kahdeksalta nukkumaan niin minä sain vielä olla vanhempieni seurassa, pelailtiin lautapelejä jne. 

Viihdyn hyvin vanhempieni kanssa mutta nyt haluaisin olla tyttäreni kanssa kerrankin kahdelleen. Käytäisiin siis silti syömässä vanhemmillani ja voitaisiin vaikka pari lahjaa avata sielä mutta sitten olisi kiva tulla hyvissä ajoin kotiin avaamaan loput lahjat ihan rauhassa, syödä iltapalat täällä ja nukkua rauhassa. Mua nyt vaan vähän pelottaa että mun vanhemmat loukkaantuu jos sanon tän heille (ja joo tiedän ettei pitäisi olla minun ongelmani). Koska olen ollut alusta asti yksin lapseni kanssa ja asutaan vielä aika lähellä vanhempiani niin he pitävät meitä ihan yhtenä perheenä, me vaan asutaan omassa kodissa. Ovat tämän joskus myöntäneetkin. Musta on kiva että lapseni on läheinen isovanhempiensa kanssa mutta haluaisin silti tehdä rajan oman perheen ja isovanhempien välille. Äitini varsinkin aina olettaa meidän haluavan viettää heidän kanssaan KAIKKI juhlat ja kesälomareissutkin. Ajattelin lähteä tyttäreni kanssa ensi kesänä muumimaahan ja äitini vaan totesi että "joo voitaisiin sitten vaikka yöpyä sielä niin ei tarvitse illalla myöhään ajaa kotiin kun kuitenkin naantalista on matkaaa". En siis ollut pyytänyt heitä mukaan, kerroin vain omista suunnitelmistamme :/ 

Okei nyt lähti ajatus harhailemaan mutta pointti on se että jos mulla olisi mies niin sitten varmasti ymmärtäisivät jos sanon että halutaan olla jouluna keskenämme mutta nyt luulen että loukkaantuvat ja luulevat että en vain halua olla heidän kanssaan vaikka siitä ei ole kyse :(

Kommentit (13)

Vierailija

Olet tärkeä vanhemmillesi ja toisinpäin. Kannattaa nauttia seurasta puolin ja toisin. Koskaan ei tiedä milloin se päättyy. T. Vanhempansa äkillisesti menettänyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olet tärkeä vanhemmillesi ja toisinpäin. Kannattaa nauttia seurasta puolin ja toisin. Koskaan ei tiedä milloin se päättyy. T. Vanhempansa äkillisesti menettänyt.

Tietenkin nautin. Nähdään ihan arkenakin aika paljon (useamman kerran viikossa) ja kuten sanoin, viihdyn heidän seurassaan mutta onko se kohtuutonta multa haluta viettää just esim jouluaatto oman perheen kanssa? Että saataisiin käydä kahdestaan hautuumaakierroksella, avata lahjat kahdestaan, katsella jouluaaton piirrettyjä kahdestaan kotona? Sitten voitasiin joulupäivällinen syödä mummin ja vaarin seurassa ja avata vaikka heidän antamat lahjat. Jotenkin se on kuitenkin niin että vaikka olen koko nuoruuteni ja lapsuuteni asunut siinä talossa niin ei se ole enää koti ja sielä tuntuu aina että ollaan "kylässä". Ei ole kiva viettää aina joulua niin. Haluaisin viettää välilla aikaa kahdestaan lapsen kanssa muulloinkin kun sinä tylsänä arkena. Haluaisin että lapsella olisi kivoja muistoja lapsuudesta myös kahdestaan äidin kanssa eikä aina vain mummin ja vaarin kanssa... Kuulostan ehkä tosi itsekkäältä ja samalla ajattelen että kun toisaalta tyttäreni viihtyy niin kamalan hyvin vanhemmillani ja isovanhemmat ovat hänelle rakkaita että onko tytöllä sitten tylsä joulu jos joutuu olla kotona :/

Vierailija

Haluaisit olla joten miksi et ole? Koska et ole katkaissut napanuoraa vanhempiisi!

Sanot, että tänä vuonna tehdään näin. Ei siihen miestä tueksi tarvita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Haluaisit olla joten miksi et ole? Koska et ole katkaissut napanuoraa vanhempiisi!

Sanot, että tänä vuonna tehdään näin. Ei siihen miestä tueksi tarvita.

No en mä mitään tukea tarvitse mutta en vain haluaisi loukata heitä. Pohdin vain että miten saan esitettyä asiani heille niin etteivät he ajattele että en halua olla heidän seurassaan.

Vierailija

Teillä on sairaat välit. En ymmärrä tuollaisia jotka eivät voi olla vanhemmilleen rehellisiä ja sanoa suoraan. Mun vanhemmat eivät ikinä kyseenalaistais mitenkään jos sanoisin että en tulekaan heille jouluksi.

Vierailija

Miksi juuri jouluna noin? Onko kyse halusta osoittaa pelkästään että olette erillinen perhe? Joulu on kuitenkin sellainen juhla että aika harva loppujen lopuksi on vain sen oman ydinperheen kesken, perinteisempää on juuri se että isovanhemmatkin ovat mukana tavallta tai toisella.

Mutta jos te sinne menettkin niin ei kai ole mitään tarvetta jäädä yöksi? Eli iltasella käväisette siellä ja tulette takaisin omaan kotiinne.

Vierailija

Juuri puhuttiin vanhimman veljen kanssa vähän samasta asiasta, koskahan tulee joulu vietettyä jossain muualla kuin vanhempien luona? Asutaan molemmat puolisoinemme kaukana kaikkien vanhemmista, jotka asuu siis samalla paikkakunnalla. Sukuloimaan lähteminen on helppoa, kun tulee molemmat anoppilat nähtyä samalla reissulla. Meillä on pieni vauva, veli vaimoineen lapseton. Nuorimmat veljet asuu vielä kotona.
Meidän vanhemmat selvästi toivoo, että vietetään aikaa siellä, äiti haaveilee yhteistä lomareissuista ja nyt vauvan synnyttyä on tosi innokas näkemään ekaa lastenlastaan. Meillä on läheiset suhteet koko perheellä ja joulut on olleet tosi mukavia.
Välillä kuitenkin miettii, koska on aika luoda omia jouluja ja jouluperinteitä. En ole esim ikinä tehnyt joululaatikoita, äiti on tehnyt samalla reseptillä jo 30 vuotta. Vähän myös arvelluttaa se, että kävelee valmiiseen pöytään ja siivottuun kotiin. Neljän tunnin ajomatkan päästä on hankala osallistua.
Ehkä sitä jonain jouluna repäisee ja jääkin kotiin jouluksi. Mutta tuskin vielä tänä vuonna.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Välillä kuitenkin miettii, koska on aika luoda omia jouluja ja jouluperinteitä. En ole esim ikinä tehnyt joululaatikoita, äiti on tehnyt samalla reseptillä jo 30 vuotta. Vähän myös arvelluttaa se, että kävelee valmiiseen pöytään ja siivottuun kotiin. Neljän tunnin ajomatkan päästä on hankala osallistua.
Ehkä sitä jonain jouluna repäisee ja jääkin kotiin jouluksi. Mutta tuskin vielä tänä vuonna.

No eiköhän ne osat vaihdu luonnostaan, kun vanhemmat vanhenee. Meillä on jo viimeiset 5 joulua isovanhemmat tulleet meille, kun aiemmin me oltiin heillä. Haluan kuitenkin lapseni oppivan perinteen että isovanhemmatkin ovat osa joulunviettoa, ehkä minäkin siten pääsen joskus nauttimaan jouluista lastenlasten kanssa ;)

Vierailija

Ei se niin yksinkertaista ole, ymmärrän. Mutta nyt vain reippaasti esittämään asia, että teette jouluaattona näin, ja samaan hengenvetoon ehdotat, että tapaisitte sitten joulupäivänä tai tapanina. Jos et koskaan avaa suutasi, mikään ei muutu. 

Ja aivan varmasti joulu kahdestaan kotona on tytöllekin ihana joulu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No en mä mitään tukea tarvitse mutta en vain haluaisi loukata heitä. Pohdin vain että miten saan esitettyä asiani heille niin etteivät he ajattele että en halua olla heidän seurassaan.

Tuo muumimaailmatarina kuulostaa hämärästi tutulta. Maksaako isovanhemmat yhä teidän kesälomareissut? Jos kyllä, niin ihan luonnollista se on että lähtevät mukaan.

t. palstakyylä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo muumimaailmatarina kuulostaa hämärästi tutulta. Maksaako isovanhemmat yhä teidän kesälomareissut? Jos kyllä, niin ihan luonnollista se on että lähtevät mukaan.

t. palstakyylä

Haluavat maksaa jos tulevat mukaan mutta kyllä mä itse muuten maksan. Ja maksaisin silloinkin kun ovat mukana jos eivät vaatisi saada maksaa.

Vierailija

Pieni lapsi on hyvä tekosyy moneen asiaan. Sanot vaikka että lapsi on levoton jos ei saa nukuttua hyviä yöunia omassa sängyssä ja selität sillä sen että lähdette illalla omaan kotiin. Tai sitten sitä voi ihan suoraan vaan kertoa että haluaisit luoda sulle ja lapsellesi oman jouluperinteen joka olisi sellainen että olette kaksin kotona illan. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat