Miksei lapsille opeteta miten kohdellaan vieraita koiria?! (avautuminen)

Vierailija

Minulla on 4kk ikäinen koiranpentu, joka on alkanut pelkäämään lapsia. Ei siis pelkää aikuisia tai muita koiria. Olen sosiaalistamisen vuoksi antanut lasten lähestyä pentuani, mutta pikkuhiljaa minua on ruvennut vituttamaan silityspyynnöt. Joka kerta olen neuvonut, että pitää olla rauhallisesti kun lähestyy pentua, mutta ei. Kukaan lapsista ei kuuntele vaan häsläävät, kiljuvat, nostelevat ja astuvat tassuille vaikka kiellän napakasti ja useammankin kerran. Osan mielestä se on hauskaa ja jopa nauravat, kun pentu pelästyy. Parasta on se, kun lapset ovat vanhempien tai isovanhempiensa kanssa, ja annan luvan silittää niin he eivät edes puutu millään tavalla, jos lapsi kohtelee huonosti koiraa. 

Olen nyt ruvennut kieltämään kaikki silityspyynnöt, mutta se ei välttämättä estä lapsia lähestymästä vaikka miten kieltäisi. Tänäänkin yksi pikkutyttö rupesi jahtamaan koiraani vaikka olin kieltänyt useampaan kertaan tulemasta lähelle, tytön mummo toisteli tytölle, että pitää lähestyä rauhallisesti jos haluaa silittää mutta ei estänyt tyttöä millään tavalla. Mummokaan ei vissiin ymmärrä, etten halua että koiraani mennään silittämään väkisin. 

Ei enää jaksa kiinnostaa pennun sosiaalistaminen lapsille, kun eivät millään tajua miten koiran kanssa ollaan. Ja todellakin alan törkeäksi, jos lapset vanhempineen eivät ymmärrä silityskieltoja.

Kommentit (12)

Vierailija

Ei sitä pentua tarvitsekaan antaa kaikkien silittää. Ota muutama luottolapsi naapurustosta, jotka ovat rauhallisia, ja anna heidän silittää. Muita kiellät. Kävelet vaan ripeästi ja huikkaat että pennulla on nyt kova pissahätä ja kiire.

Tuo lasten silittämisinnostus riippuu myös selkeästi asuinalueesta. Alueella, jossa perheissä on paljon lapsia ja jotka ulkoilevat paljon ja joilla on siellä ulkona useimmiten melko tylsää mut sisällekään ei saa mennä, on jokainen koiranpentu ja koira ja sen omistaja lapsille virike, jota lähestytään vaikka oikeastaan se koiranpentukaan ei niin kiinnostaisi. Se aikuisen huomiokin voi olla monille se juttu, minkä vuoksi kysytään saako koiraa silittää. Silloin se lasten käytös on usein tuollaista levotonta, pelleilyä ja höpinää, kun tarkoitus on saadakin vähän äksöniä ja mitä voimakkaammin pentu reagoi sen enemmän syytä itselle hyppiä ja kirkua ja kimittää ja juosta ympyrää.

Itselläni on vielä aikuisenakin söpön näköinen koira, mut ainoastaan, kun asuttiin tuollaisella suurperhealueella, jossa lapset heitettiin pihalle pois sisältä möykkäämästä, näistä silittelijöistä on ollut haittaa. Oikeastaan muualla lapset ei ole niin kiinnittäneet koiraan huomiota pentunakaan. Kun asuttiin tuolla alueella, valitsin reitin aina niin, että vältettiin nää tietyt alueet ja yritettiin mennä sitä reittiä missä vastaan tuli mahdollisimman vähän lapsia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Otat koiranpennun syliisi ja kävelet pois...

Olen näin tehnytkin, mutta olisi kiva jos voisin koiran kanssa jatkaa normaalisti matkaa.

ap

Vierailija

Melkein tekisi mieleni sanoa, että helpommalla pääset, kun et vain anna lupaa silittää. Vaikka tuttavapiirissäni sinänsä on ihan fiksuja lapsia, he ovat silti pikkulapsia: joskus he voivat silittää nätisti, mutta useimmiten villitsevät toisiaan, liikehtivät levottomasti ja ovat kovakouraisia. Olen katsonut parhaimmaksi antaa lasten silittää lemmikkiäni, kun pidän tätä sylissäni, ja heti jos huomaan, että lemmikki pelkää tai lapset villiintyvät, vien tämän pois.

Vierailija

Miksi pitää saada silittää sitä sun koiraa? Sanot, että ei käy, se ei ole terapialelu, se on elävä olento eikä siihen koske kukaan. Suu auki ja sanat sieltä ulos, helppoa kuin mikä.

Vierailija

Kerro, että koirasi ei ole tottunut lapsiin ja et vielä luottaisi koiraan pienten lasten  lähellä. Lisäksi sanot että saa katsoa hetken, muttei koskea.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Joka kerta olen neuvonut, että pitää olla rauhallisesti kun lähestyy pentua, mutta ei. Kukaan lapsista ei kuuntele vaan häsläävät, kiljuvat, nostelevat ja astuvat tassuille vaikka kiellän napakasti ja useammankin kerran. Osan mielestä se on hauskaa ja jopa nauravat, kun pentu pelästyy.

Tänäänkin yksi pikkutyttö rupesi jahtamaan koiraani vaikka olin kieltänyt useampaan kertaan tulemasta lähelle, tytön mummo toisteli tytölle, että pitää lähestyä rauhallisesti jos haluaa silittää mutta ei estänyt tyttöä millään tavalla. Mummokaan ei vissiin ymmärrä, etten halua että koiraani mennään silittämään väkisin. 

No tulitko sanoneeksi mummolle, että tätä pentua ei tänään saa tervehtiä, tulkaa seuraavalla kerralla uudestaan?
Ja oletko antanut noilla aiemmilla kerroilla kunnollisia ohjeita? 'Rauhallinen' ei useinkaan ole riittävä ohjeistus, vaan lapsille täyyy alusta alkaen kertoa, että ole liikkumatta, anna koiran haistella kättäsi, ja kun se päästää silitysetäisyydelle aloita leuan alta, jotta osoitat sopivaa kunnioitusta. Lapset yleensä tottelevat, kun heille kerrotaan mitä kuuluu tehdä. Kysymys onkin, oletko ap ohjeistanut vieraita llapsia ainkaan?

Mikäli olet, niin pahoitteluni sekaantumisesta, toki koirissakin on eroja ja ihmisiin totuttautuminen kestää toisilla kauemmin. Siinä tapauksessa suosittelisin pyytämään koirahenkisiä (osaavat käyttäytyä eläimen kanssa ja tulkita sen signaaleja) ystäviäsi käymään, ja tullessaan tutustumaan koiraan. Tämä voisi lieventää vieraiden pelkoa.

Vierailija

Asun leikkipuiston vieressä niin en pysty hirveästi välttelemään lapsia. Silityspyynnöt eivät hirveästi häiritsisi, jos lapset osaisivat käyttäytyä koiran kanssa ja ymmärtäisivät kiellot. Ärsyttää jatkuvasti vahtia miten lapset kohtelee koiraani. Olen koittanut jopa olla reagoimatta kyselyihin ja jatkanut matkaa, kun kieltäminen eri tekosyihin vedoten ei estä lähestymästä koiraa, mutta ei reagoimattomuuskaan estä. 

ap

Vierailija

Olen neuvonnut, että kannattaa mennä maahan istumaan ja odottaa, että koira lähestyy ensin ja sitten saa silittää hellästi. Osa kuuntelee sen verran, että odottavat koiran lähestymistä, mutta rupevatkin kiljumaan, häsläämään tai ovat kovakouraisia. Olen nyt kieltänyt monesti lähestymästä koiraa vedoten siihen (myös tänään kielsin tyttöä ja mummoa monesti!), että pelkää vieraita ihmisiä, mutta kun EI millään uskota ja tullaan vaan väkisin. 

ap

Vierailija

Olen opettanut lapset kysymään "onko koira tottunut lapsiin" . Jos vastaus on myönteinen on seuraava kysymys "saako silittää".

Lapset oppivat tämän jo melko pieninä.

Ap, ihmettelen kanssasi samaa. On täysin vanhemmista kiinni, oppivatko lapset kohtelemaan lemmikkieläimiä, niin omia kuin vieraitakin,  kunnioittavasti.

Oman kokemukseni mukaan (lapset ja lapsenlapset) oppivat kyllä jo  vuoden ikäisinä, kunhan aikuinen on vierellä sekä kertoo ja näyttää, kuinka eläintä lähestytään ja kohdellaan.

Eläimet eivät ole leluja.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat