Mikä olisi sopiva kilokalorimäärä kokoiselleni laihduttajalle?

Vierailija

Olen 157,4 cm pitkä ja painan hiukan päälle 59 kiloa. Vyötärönympärykseni on noin 74 cm. Haluaisin pudottaa painoa 5 kiloa ja sitten pysyä siinä painossa. Ja painonpudotuksen haluan tehdä lähinnä ruokavaliolla, en liikuntaa kummemmin lisäämällä. Pyöräilen työmatkat (9 km yhteensä) viisi kertaa viikossa ja käyn kerran viikossa pilateksessa. Viikonloppuisin vaihtelevan pitkiä, rentoja kävelylenkkejä. Työni ei ole pelkästään istumista muttei fyysisesti kovin raskastakaan. Työpaikalla syön omat eväät. Ruokavaliooni kuuluvat kasvikset, munat ja kala, mutta muu liha ja maitotaloustuotteet eivät.

Millä kilokalorimäärällä pystyisin laihtumaan kuudessa viikossa tuon  viisi kiloa? Haluan pitää tavoitepäivämääränä joulukuun ensimmäistä päivää. Onko tämä liian tiukka tavoite? Minun pitäisi sen mukaan laihtua 800 - 900 grammaa/viikko päästäkseni haluamaani painoon. Päivittäisen kalorivajeen pitäisi siis olla noin 1100 kcal, mikäli uskotaan siihen väittämään, että kilossa ihmisrasvaa on 9000 kilokaloria.

Arvioisin, että syön tällä hetkellä noin 1900 - 2100 kcal päivässä, enkä tällä ruokavaliolla liho enkä laihdu. Tämän mukaan minun pitäisi laihtuakseni saada päivittäin vain 900 kcal tai jopa vähemmän. Tämähän on ihan hirveän vähän! Onko tuo mitenkään mahdollista vai olenko käsittänyt jotain ihan väärin? Jos ottaisin tavoitteeksi vain 4 kiloa/kuusi viikkoa, pitäisi viikossa laihtua vain noin 700 g. Siinäkin kalorivajeen pitäisi olla 900 kcal/vrk. Eli alle 1500 kcal tulisi per päivä. Hirveän vähältä kuulostaa yhä.

Millä tavoin te, minun kokoiseni ihmiset, olette onnistuneet? En ole koskaan ennen elämässäni joutunut edes miettimään laihduttamista, mutta nyt parin vuoden aikana olen lihonut reilut seitsemän kiloa. Viimeisimmän vuoden aikana olen löytänyt sellaiset ruokailutavat, etten enää liho lisää, mutta ne kertyneet kilot eivät vain millään karise. Kammottaa ajatus kovasta dieetistä. Olen tehnyt pari ponnetonta yritystä (ja onnistunut välillä karistamaan pari kiloa, nekin kai lähinnä nesteitä), joiden aikana olen syönyt noin 1600 kcal/päivä ja jo tuo vähäinen vaje on minusta tuntunut tosi kurjalta, vaikka olisi syönyt proteiiniksi runsaasti munia, tofua, maustamatonta soijajugurttia ja kalaa.

Suositteletteko jättämään jotain tiettyjä ruokia kokonaan pois? Leipä kokonaan pois? Herkut kokonaan pois? Margariini leivän päältä kokonaan pois? En vain haluaisi luopua leivästä ja esimerkiksi viikonlopun leipomuksista koko loppuelämäkseni, joten mietin, kuinka kannattavia täyskiellot ovat. Toisaalta minun on vaikea ottaa vain vähän jotakin hyvää, joten voisi olla helpompi mennä kokonaan ilman.

Kommentit (2)

Vierailija

Suunnittelemani laihdutustahti ei vain yksinkertaisesti ole sinun koollasi realistinen. Voisit pudottaa painoa tuota tahtia, jos sinulla olisi kymmeniä kiloja ylipainoa, mutta et tilanteessa,, jossa painoindeksisi on normaalin rajoissa. Sinun tapauksessasi realistinen maksimipudotus on puoli kiloa viikossa, ja sekin on kovan työn takana. Kannattaisiko kuitenkin pudottaa painoa vähän hitaammin, mutta paljon helpommin? Suosittelen Patrik Borgin kirjaa Rentoa painonhallintaa. Sopivaa kalorimäärää en osaa sinulle sanoa, sillä se on yksilöllistä. Mutta jos nykyisellä ruokavaliollasi paino pysyy samana, niin mieti siihen muutoksia, jotka pienentävät päivittäistä kalorinsaantiasi, mutta eivät ole liian hankalia.

Vierailija

Joo, kiitos. Nyt kun olen lukenut asiasta vähän enemmän, ymmärrän kyllä, että tavoitteeni on ihan mahdoton, kun kulutus on valmiiksi jo pienen puoleinen ja paino normaalin rajoissa (juuri ja juuri). Minun ongelmani vain on kärsimättömyys! Miten kummassa jaksaisin esimerkiksi 200 gramman viikkovauhdilla laihduttaa puoli vuotta, että olisin tavoittelemassani painossa? Puoli vuotta syömisten vahtimista ja kunnon herkuttelusta kieltäytymistä kuulostaa kamalalta. 

Olen lukenut Patrick Borgin blogia ja tykkään kyllä hänen ajatuksistaan ja siitä, että suhde ruokaan ei saisi olla  liian puritanistinen ja kontrolloiva.

Ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat