miksi juuri opettajissa on paljon niitä, jotka eivät pidä lapsista?

Vierailija

varsinkaan eläkkeelle päästyään. Juuri juttelin yhden entisen opettajan kanssa, joka sanoi ettei voi sietää lapsia. Oli tyytyväinen ettei ole lapsenlapsia tulossa, koska menisi hermo niihin.

Eräs ystäväni on ope ja hän ei ota lähes mitään kontaktia lapsiini vaan karttaa heitä. Se on ihan ok, mutta pistää kyllä silmiin.

Esimerkkejä olisi paljon lisää, mut en jaksa puhelimella näpytellä. Tekeekö työ tuommoiseksi, sillä luulis että alalle hakeutuu juurikin lapsista pitävät.

Kommentit (6)

Vierailija

Mikset kysynyt suoraan noilta opeilta sekä sitä, miksi he eivät pidä lapsista, ja sitä, kuinka laaja ilmiö tuo on?

Minä en pidä lapsista ollenkaan, mutta teinit ovat kivoja opettaa.

Vierailija

en minäkään ole lapsirakas ja olen alakoulun ope. Omistani (siis oppilaista) pidän yli kaiken ja nautin heidän kanssaan työskentelystä, mutta vapaa-ajalla en lapsien kanssa halua olla tekemissä :)  

Siis ihan omien lapsieni kanssa toki, olemme hyvin perhekeskeinen perhe, mutta en ole sillä tavalla lapsirakas, että haluaisin muiden lapsia hoitoon tai että vapaa-ajalla haluaisin olla muiden lapsien kanssa tekemissä.

Ei opettajuus tarkoita lapsirakkautta ja suurin osa opettajista saa lapsista varmasti ihan riittävän annoksen siellä toissä :D

Vierailija

Nuo opettajat, jotka nyt jäävät eläkkeelle, ovat hakeutuneet (tai ryhtyneet) alalle aivan toisenlaisessa yhteiskunnassa ja toisin kriteerein kuin nykyään opettajiksi hakeutuvat. Nykyään on valintakokeet, joissa myös hakijan persoonalla on vaikutusta.

Omista entisistä opettajistani osa oli oppilaisiin vihamielisesti ja ilkeästi suhtautuvia ihmisiä, jopa sadistisia muutama. Itse taas olen alalla koska pidän lapsista ja nuorista. Pitäminen kuulostaa kyllä melko laimealta, sillä lapset ja nuoret on ihania, persoonallisia ja aitoja. Varmaan saan opettajana itse enemmän kuin pystyn antamaan.

Vierailija

Olen alakoulun ope ja pidän lapsista. Kyyniseksi tuo työ kuitenkin tekee kun vapaa-ajalla näkee miten vanhemmat laiminlyövät lapsiaan ja millaista häiriökäyttäytymistä ilmenee. Osaan kaverien lapsista on siis siksi vaikea suhtautua koska säälin heitä ja ksmmoksun heidän vanhempiensa kasvatustyyliä. Tuntuu että jos liikaa tykästyy lapsiin niin ei pysty olemaan kommentoimatta myös kasvatusta... parempi pitää siis pieni etäisyys jos haluaa kaveruuden säilyvän..

Vierailija

Olen yläkoulun opettaja ja pidän omista lapsistani, teineistä ja ihan pienistä vauvoista (alle 6kk) mutta en juurikaan tuosta välimaastosta. En ole koskaan pitänyt enkä koe, että tarvitsee pitääkään. Lasteni kavereita siedän mutta en esim. haluaisi heitä hoitaa tai leikittää pihoilla tai muutenkaan panostaa heihin mitenkään muuten kuin lasteni kavereina. Joskus vien elokuviin tai uimahalliin mutta en halua heitä kasvattaa tai olla muuten heidän kanssaan tekemisissä.

En koe olevani tämän takia huono opettaja. Nautin työstäni eli opettamisesta ja siedän sivuilmiönä sen kasvattamisen teini-ikäisten kohdalla mutta en koe olevani mikään koko kylän kasvattaja niin kuin ennen opettaja oli. Olen itse asiassa hyvä siinä kasvattaja-puolessa mutta en nauti siitä enkä koe tarvetta tehdä sitä vapaa-aikanani.

tämä

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun opettaja ja pidän omista lapsistani, teineistä ja ihan pienistä vauvoista (alle 6kk) mutta en juurikaan tuosta välimaastosta. En ole koskaan pitänyt enkä koe, että tarvitsee pitääkään. Lasteni kavereita siedän mutta en esim. haluaisi heitä hoitaa tai leikittää pihoilla tai muutenkaan panostaa heihin mitenkään muuten kuin lasteni kavereina. Joskus vien elokuviin tai uimahalliin mutta en halua heitä kasvattaa tai olla muuten heidän kanssaan tekemisissä.

En koe olevani tämän takia huono opettaja. Nautin työstäni eli opettamisesta ja siedän sivuilmiönä sen kasvattamisen teini-ikäisten kohdalla mutta en koe olevani mikään koko kylän kasvattaja niin kuin ennen opettaja oli. Olen itse asiassa hyvä siinä kasvattaja-puolessa mutta en nauti siitä enkä koe tarvetta tehdä sitä vapaa-aikanani.

Tämä!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat