Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkaveri raivostui kun kysyin onko harrastanut liikuntaa, mitä helkkaria?

Vierailija

Tyyppi on mulle työkavereista se läheisin, minun lisäkseni ainoa nuorempaa polvea edustava tyyppi. Pääasiassa ollaan tekemisissä kuitenkin vain töissä, joskus ollaan käyty kahvilla mutta harvemmin eikä enää aikoihin. Välit ovat kuitenkin mielestäni olleet oikein hyvät. 

Noh, perjantaina tämä kaveri pohti että pitäisikö käydä työterveydessä kun hartiaseutu on ollut pari viikkoa tosi jumissa. Lounaspöydässä istui muitakin ja kaikki olivat sitä mieltä, että tuskin siitä haittaakaan on. Kysyin sitten kuitenkin, että oletko koittanut venytellä tai käynyt vaikka sauvakävelyllä tai jossain jumpassa (työnantajalta saa liikuntaseteleitä, eli ei ole hintakysymys) ja kerroin, että itselläni moiset vaivat ovat oikeastaan loppuneet kokonaan, kun aloitin säännöllisen liikunnan. Tyyppi hurjistui aivan silmissä ja oikeasti huusi minulle, että "ja missähän helvetin välissä mä kävisin jossain liikkumassa?". Nappasi tarjottimensa jolla oli vielä ruokaa ja lähti pois. Itse otin suunnitellusti vähän saldovapaata pe-iltapäivänä joten en häntä enää sinä päivänä nähnyt. 

Miten ihmeessä reagoin maanantaina, kun näen tyypin taas? Kuin mitään ei olisi tapahtunut (ei todellakaan ole hänelle ominaista tuollainen...) vai kysyn että mistä silloin kiikasti? Kyseessä on lapseton ja parisuhteeton ihminen, viiden lapsen yksinhuoltajalta olisin tuollaisen reaktion voinut ymmärtääkin. 

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Totuus sattuu ja osuit kipupisteeseen. Todennäköisesti hänellä on vain aikomus pohjustaa saikkuaan. Työntekijöillä on velvollisuus ylläpitää työkykyään, ehkä voit vihjata esimiehelle jos työterveys voisi ottaa tämän henkilön käymään ja saamaan valistusta liikunnan terveydestä. Ihan hänen itsensä vuoksi.

Vierailija

Niin että lapsettomalla ei voi olla huolia ja stressiä? Ja nehän yleensä pakkautuvat vielä fyysisesti niskaan ja hartioihin. Riippuu tavastasi sanoa olitko vain väärässä paikassa väärään aikaan vai tahditon törppö.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Niin että lapsettomalla ei voi olla huolia ja stressiä? Ja nehän yleensä pakkautuvat vielä fyysisesti niskaan ja hartioihin. Riippuu tavastasi sanoa olitko vain väärässä paikassa väärään aikaan vai tahditon törppö.

Toki voi olla, en minä sitä sano. Monesti liikunta vaan auttaa siihen stressiin ja huolien käsittelyynkin, parantaa monta vaivaa. Ja jollain tavalla olen ainakin itselleni tehnyt selväksi sen, että liikunta ei ole juttu jota harrastetaan silloin kun sattuu huvittamaan, vaan hampaidenpesuun rinnastuva arjen välttämättömyys. En tarkoita sitä, että menisin kuumeessa lenkille tai etten koskaan pitäisi lepopäiviä (tai että liikunnan ylipäänsä pitäisi olla mitään kamalan raskasta), mutta fyysistä aktiivisuutta on kerrytettävä kolmisen tuntia viikossa ja that's it, sama juttu kuin pestä hampaat tai käydä suihkussa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki voi olla, en minä sitä sano. Monesti liikunta vaan auttaa siihen stressiin ja huolien käsittelyynkin, parantaa monta vaivaa. Ja jollain tavalla olen ainakin itselleni tehnyt selväksi sen, että liikunta ei ole juttu jota harrastetaan silloin kun sattuu huvittamaan, vaan hampaidenpesuun rinnastuva arjen välttämättömyys. En tarkoita sitä, että menisin kuumeessa lenkille tai etten koskaan pitäisi lepopäiviä (tai että liikunnan ylipäänsä pitäisi olla mitään kamalan raskasta), mutta fyysistä aktiivisuutta on kerrytettävä kolmisen tuntia viikossa ja that's it, sama juttu kuin pestä hampaat tai käydä suihkussa. 

Paras ettet sano sille työkaverille yhtään mitään vaan pysyt poissa, jos edelleen haluat saarnata. Hänellä on nyt joku asia tosi pahasti ja sun sössötys on bensaa liekkeihin. Jos haluat aidosti auttaa, kuuntelet ja tuet etkä puske mihinkään itse parhaaksi katsomaasi suuntaan työterveyslääkäriä lukuun ottamatta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat aika ikävältä ihmiseltä. Olisin minäkin suuttunut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat aika ikävältä ihmiseltä. Olisin minäkin suuttunut.

No en minä hänelle noin sanonut :D Vaan oikeasti empaattisesti kysyin, että onko venyttelyä tai jotain lihaksia huoltavaa jumppaa kokeillut. Tuo on minun oma liikuntafilosofiani, mutten tuonut sitä hänelle ilmi nyt enkä ole siitä muulloinkaan puhunut kuin samanhenkisille ihmisille. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Totuus sattuu ja osuit kipupisteeseen. Todennäköisesti hänellä on vain aikomus pohjustaa saikkuaan. Työntekijöillä on velvollisuus ylläpitää työkykyään, ehkä voit vihjata esimiehelle jos työterveys voisi ottaa tämän henkilön käymään ja saamaan valistusta liikunnan terveydestä. Ihan hänen itsensä vuoksi.

Voin vinkata, että silloin kun kynnetään tarpeeksi syvällä elämän karikkoa, ei edes terveyspuoli kehoita liikkumaan. Se tulee sitten, kun ollaan vielä tai jo vähän pohjan yläpuolella. On omakohtaista kokemusta ja onneksi minun ystäväni ovat oikeita ystäviä,eikä ap:n kaltaisia tyyppejä.

Vierailija

Työterveydestä antavat samat ohjeet kuin sinäkin, venyttelyä ja voivat suositella sauvakävelyäkin. Käyköön työterveydessä kaikessa rauhassa.

Tuossa vaivassa omahoito on a ja o. Etenkin jos istuu paljon päätteellä niskat voi jumahtaa jos on virheellinen työasento ja työtuolia ei ole säädetty käyttäjänsä mukaan.

Onneksi meidän työpaikalla käy jokaisen uuden työntekijän työpisteellä työterveydestä henkilö joka säätää tuolin ja pöydän käyttäjälleen sopivaksi. Onko teillä tällaista? Toki en tiedä minkälaista työtä teette. Useissa työtehtävissä istutaan paljon koneella joten oletin että tällaisesta kyse.

Minulla oli aiemmin niska-hartiavaivaa ja kun hankin kotiinkin kunnollisen toimistotuolin niin vaivat loppuivat. Osaan kirjoittaa rennosti rasittamatta niskaa ja hartioita ja kaikenlisäksi 10-sormijärjestelmällä. Hyvä työergonomia on tärkeä juttu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Työterveydestä antavat samat ohjeet kuin sinäkin, venyttelyä ja voivat suositella sauvakävelyäkin. Käyköön työterveydessä kaikessa rauhassa.

Tuossa vaivassa omahoito on a ja o. Etenkin jos istuu paljon päätteellä niskat voi jumahtaa jos on virheellinen työasento ja työtuolia ei ole säädetty käyttäjänsä mukaan.

Onneksi meidän työpaikalla käy jokaisen uuden työntekijän työpisteellä työterveydestä henkilö joka säätää tuolin ja pöydän käyttäjälleen sopivaksi. Onko teillä tällaista? Toki en tiedä minkälaista työtä teette. Useissa työtehtävissä istutaan paljon koneella joten oletin että tällaisesta kyse.

Minulla oli aiemmin niska-hartiavaivaa ja kun hankin kotiinkin kunnollisen toimistotuolin niin vaivat loppuivat. Osaan kirjoittaa rennosti rasittamatta niskaa ja hartioita ja kaikenlisäksi 10-sormijärjestelmällä. Hyvä työergonomia on tärkeä juttu.

Tajuatko tuista reaktiosta, että siellä on jotain muuta takana. Vaikka ero, isä sairastuminen alzheimeriin, äidin syövän saattohoito, siskon mielenterveysongelmat ja alkoholismi, oma burn out, veljen itsemurha. Ihan mitä tahansa, mistä ei ole halunnut puhua. Ja se on ihan yleinen tieto, että surut, stressi ja huolet aiheuttavat pahaa niska-hartiakipua. Ei tuo reaktio kuulosta huonon työtuolin aiheuttamalta.

Vierailija

Ap on ällöttävä ja syyllistävä moralisti. Joskus selkä- ja hartiavaivoihin auttaa liikunta ja joskus ei. Josku. Kipu tulee siitä, että on venäyttänyt itsensä jossain liikuntasuorituksessa. Ja aika usein sellainen ihan tavallinenkin hartiajumi pahenee yllättäen jostain syystä (esim mulla kerran yhden parin päivän työmatkalla kannetun liian painavan olkalaukun takia) ja se on niin kipeä, että liikkumaan ei edes pysty ennen kuin on saanut jotain kunnon lihasrelaksanttia. Jos tuollaisessa tilanteessa joku ap tulisi mulle moralisoimaan liikunnasta venyttelystä, en onneksi pystyisi tekemään sitä, mitä haluaisin: tintaamaan häntä nenään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ap on ällöttävä ja syyllistävä moralisti. Joskus selkä- ja hartiavaivoihin auttaa liikunta ja joskus ei. Josku. Kipu tulee siitä, että on venäyttänyt itsensä jossain liikuntasuorituksessa. Ja aika usein sellainen ihan tavallinenkin hartiajumi pahenee yllättäen jostain syystä (esim mulla kerran yhden parin päivän työmatkalla kannetun liian painavan olkalaukun takia) ja se on niin kipeä, että liikkumaan ei edes pysty ennen kuin on saanut jotain kunnon lihasrelaksanttia. Jos tuollaisessa tilanteessa joku ap tulisi mulle moralisoimaan liikunnasta venyttelystä, en onneksi pystyisi tekemään sitä, mitä haluaisin: tintaamaan häntä nenään.

Öö? Ap esitti täysin normaalin kysymyksen ja kertoi omista kokemuksistaan, yritti auttaa. Outoa, jos joku tuollaisesta loukkaantuu. 

Vierailija

Perus-av logiikkaa taas. Aloittaja teilataan täysin, vaikka työkaverihan tuossa tökerösti käyttäytyi. Vaikka olisi kuinka huolia ja stressiä niin ei tuollainen käytös ole ok. Minä varmaan sanoisin hänelle että olen pahoillani jos loukkasin jotenkin, eikä se ollut missään nimessä tarkoitus. Itselläni on ollut tuollaisia työkavereita, joiden seurassa pitää kaikkien varoa sanomisiaan, koska saattavat suuttua ihan ihmeellisistä asioista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko tuista reaktiosta, että siellä on jotain muuta takana. Vaikka ero, isä sairastuminen alzheimeriin, äidin syövän saattohoito, siskon mielenterveysongelmat ja alkoholismi, oma burn out, veljen itsemurha. Ihan mitä tahansa, mistä ei ole halunnut puhua. Ja se on ihan yleinen tieto, että surut, stressi ja huolet aiheuttavat pahaa niska-hartiakipua. Ei tuo reaktio kuulosta huonon työtuolin aiheuttamalta.

Ei niin, tuo kuulostaa ultimaattiselta defenssimekanismilta siihen, että joku sanoo jotain mitä hän itsekin syvällä sisimmässään tietää, muttei kuitenkaan halua toimia niin. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat