Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko asuntolainaa voitaisiin saada?

Vierailija

Bruttotulot 4100e/kk ja 50% työajan palkka 1200e/kk. Nykyistä asuntolainaa jäljellä 197 000 euroa. Tällä hetkellä samassa taloyhtiössä vastaava koti myynnissä hintaan 300 000 euroa. Oletusarvo omalle asunnolle 280 000 euroa (välittäjän lähtöhinta tälle asunnolle 295 000e).

Mitä luulet, irtoisko 330 000 hintaiseen omakotitaloon lana?

Kommentit (9)

Vierailija

Siis noin 50000 lainaa lisää?Eikö tuo ole aika normisettiä pk-seudulla?mitä tarkoitat bruttotulot ja 50% palkka?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Siis noin 50000 lainaa lisää?Eikö tuo ole aika normisettiä pk-seudulla?mitä tarkoitat bruttotulot ja 50% palkka?

Mun laskujen mukaan 130 000 lisää lainaa. Tuo ap:n 197000 e laina noilla tuloilla on jo liikaa! Meillä netto sama kuin ap brutto eikä saatu kuin 190 000e lainaa nyt heinäkuussa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minä siis teen puolikasta työaikaa. Mä myös oon ajatellut, että ihan "normisetti", mutta sitten kuulee näitä "pankki ei myönnä lainaa tässä taloustilanteessa", niin aattelin, että ollaan automaattisesti liian köyhiä saamaan toi noin 60t lisää.

Vierailija

Saatte sellaisen lainan, jonka maksuerät noin20 vuoden laina-ajalla ja 5% korolla on enintään kolmanneksen teidän kuukausittaisista nettotuloista. Vakuuksia pitää olla. 

Normaalitapauksessa joku 50 000€ lisää ei ole ongelma, jos edellistä lainaa on suurinpiirtein saman verran jo maksettu. Mut jos maksettu on vasta kymppitonni tai oma taloudellinen tilanne on muuttunut, on tilanne toki toinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Bruttotulot 4100e/kk ja 50% työajan palkka 1200e/kk. Nykyistä asuntolainaa jäljellä 197 000 euroa. Tällä hetkellä samassa taloyhtiössä vastaava koti myynnissä hintaan 300 000 euroa. Oletusarvo omalle asunnolle 280 000 euroa (välittäjän lähtöhinta tälle asunnolle 295 000e).

Mitä luulet, irtoisko 330 000 hintaiseen omakotitaloon lana?

Tehdäänpä tämä nyt selväksi: Jos ostatte uuden niin vanha pitää myydä. JOS saatte siitä tuon 280 000e niin siitä vähennetään jäljelläoleva laina 197 000e eli teille jää 83 000e. Sitten haluatte ostaa 330 000e maksavan talon eli lainaa tarvitaan 247 000e. Aivan liikaa noilla tuloilla! Vai oletko vaihtamassa kokoaikaiseksi joten palkkasi tuplaantuu? Ettehän te edes pysty maksamaan noin isoa lainaa varsinkin jos on lapsia.

Vierailija

Mua tilanteessa huolettaisi se, että miten  pienituloisempi järjestää asiansa, mikäli tulee ero. Lainamäärä vaikuttaa isolta jo nyt.

Vierailija

Asumiskustannukset/kk meillä olisivat samat kummassakin asumismuodossa. Uudessa kodissa lainan osuus olisi suurempi, nyt vastikkeen osuus on suurempi. Luulisi pankkia kiinnostavan isompi osuus meidän kuluista :). Nyt ollaan lyhennetty nykyistä lainaa 3 vuodessa 45 000 euroa.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Asumiskustannukset/kk meillä olisivat samat kummassakin asumismuodossa. Uudessa kodissa lainan osuus olisi suurempi, nyt vastikkeen osuus on suurempi. Luulisi pankkia kiinnostavan isompi osuus meidän kuluista :). Nyt ollaan lyhennetty nykyistä lainaa 3 vuodessa 45 000 euroa.

Ap

Eli n.1300e/kk lainaan. Siihen päälle vastike ja muut menot. Paljonko noista neljän tonnin bruttotuloista jää käteen? Alle 3000e varmasti.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat