Laihtuuko kaloreita laskemalla VAI erityisruokavaliolla?

Vierailija

Eli lähtevätkö kilot parhaiten ihan vaan perinteiseen tyyliin pitämällä kalorimäärän kurissa, vai tuoko juttalu/karppaus/paleo/kaalikeittodieetti avun ylipainoiselle? Vaiko kenties molempia yhdistäminen?
Kokemuksia? Mielipiteitä?

Kommentit (15)

Vierailija

Tähän ei liene sinänsä täysin yksikäsitteistä vastausta. Periaatteessa fakta on tämä: Syö vähemmän kuin kulutat, niin laihdut. Tästä ei vaan pääse mihinkään, yli eikä ympäri.

Sanoisin siis että kaloreiden laskenta on ainakin tietyllä tapaa se avain siihen laihtumiseen. Nämä erikoisruokavaliot voivat toisaalta auttaa siinä että ihmiset yleisesti tykkäävät käskyistä. Kun joku auktoriteetti sanoo että syö näitä, sitä on kiva totella. Parhaimmissa näistä erikoisruokavalioissa ne sallitut ruoka-aineet ovat niitä terveellisiä ja hyviä.

Kaalikeittodieetit ja muut paastoamis-näännyttämisjutut toisaalta lähinnä poistavat nesteitä ja pistävät aineenvaihdunnan sekaisin ja pahimmillaan säästöliekille.

Vierailija

Yksilöllinen juttu. Itse olen kokeillut ihan kiinnostuksesta ties mitä. Karppaus ei sopinut, oli huono olo, suoli ei toiminut eikä paino laskenut, salilla ja lenkillä meni ihan surkeasti ilman hiilareita. Kasvissyöjänä laihduin ja jaksoin hyvin. Modifioitu juttailu sopi laihdutusmielessä parhaiten. Vähän enemmän käytin hiilaria kuin ainakaan noissa kireämmissä versioissa on, samoin proteiinilähteet olivat vähän vaihtelevampia. Nykyään vetelen lähinnä virallisterveellistä, ehkä vähän enemmän proteiinia kuin suosituksissa. Paino pysyy kuukaudesta toiseen aika vakiona, vaikka herkuttelen jonkin verran. Ja siis normaalipainon sisällä olen vaan kehoa muokkaillut, että en sitten tiedä, miten tehoa riittää jos on reilumpi ylipaino. 

Kaalikeittodieettiä en suosittele ollenkaan enkä ole oikein tajunnut paleon pointtia. Itse jos laihduttaisin, pyrkisin välttämään sokeria, kovia rasvoja ja käsiteltyjä hiilihydraatteja. Käyttäisin proteiinia virallista suositusta enemmän, mutta vaihtelisin lähdettä (myös kasviperäinen proteiini). Rasvaa järkevistä lähteistä (tyydyttymättömät) vetäisin melko huoleti - pähkinöitä, avokadoa, öljyjä. Käyttäisin paljon kasviksia ja jonkin verran täysjyväviljaa. Valkoiset pastat ja riisit sekä perunat jättäisin pitkälti syömättä, tilalle vihanneslisukkeet ja ajoittain täysjyväpasta. 

Vierailija

sillä, että kaloreita saa vähemmän kuin elimistö niitä tarvitsisi pitääkseen yllä nykyisen painonsa. Ihan se ja sama syötkö sahajauhoja, pekonia, avokadoja vai rahkaa.

Tietysti pitemmän päälle voit paremmin, jos saat monipuolisesti kaikkia rakennustaineita, vitamiineja ja hivenaineita.

Kaloreiden laskeminen opettaa kyllä havainnollistamaan hyvin miten paljon energiaa missäkin ruuassa on. Suosittelen sitä alkumetreillä, on onnistunut minullakin.

Vierailija

Koska on tarve laihduttaa, niin ruokaulutavat on pielessä ja ihmedietin sijaan kannattaa opetella paremmat elintavat.

Itse noudatin kiloklubi.fi ohjeita pilkuntarkasti ja laihdutin lähes 30kg.

Vierailija

Kannattaa etsiä sellainen tapa syödä, että saat aina vähän vähemmän energiaa kuin kulutat, ja jota voit ylläpitää loppuelämän ajan. Tee valinnat sen perusteella, millaisesta ruuasta itse pidät, samalla kun katsot että saat tarpeeksi eri ravintoaineita. Ravitsrmusterapeutilla käynti voi olla hyvä juttu. Sitten vaan syöt tuon mukaan, pysyvästi.

t. 50 kg laihtunut, jonka paino pysynyt poissa nyt pari vuotta

Vierailija

Jos syöt vaikka 2000 kaloria päivässä..

1. Vehnäjauhoja, maitoa ja sokeria.

Tai vaihtoehtoisesti

2. Paleo-ruokavalion mukaan

Niin veikkaappa, onko lopputuloksessa eroa..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa etsiä sellainen tapa syödä, että saat aina vähän vähemmän energiaa kuin kulutat, ja jota voit ylläpitää loppuelämän ajan. Tee valinnat sen perusteella, millaisesta ruuasta itse pidät, samalla kun katsot että saat tarpeeksi eri ravintoaineita. Ravitsrmusterapeutilla käynti voi olla hyvä juttu. Sitten vaan syöt tuon mukaan, pysyvästi.

t. 50 kg laihtunut, jonka paino pysynyt poissa nyt pari vuotta


Olen jo vuosia syönyt vähemmän kuin kulutan, enkä ole laihtunut kiloakaan. Mulla on fyysisesti raskas työ ja lisäksi ulkoilen koiran kanssa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa etsiä sellainen tapa syödä, että saat aina vähän vähemmän energiaa kuin kulutat, ja jota voit ylläpitää loppuelämän ajan. Tee valinnat sen perusteella, millaisesta ruuasta itse pidät, samalla kun katsot että saat tarpeeksi eri ravintoaineita. Ravitsrmusterapeutilla käynti voi olla hyvä juttu. Sitten vaan syöt tuon mukaan, pysyvästi.

t. 50 kg laihtunut, jonka paino pysynyt poissa nyt pari vuotta

Olen jo vuosia syönyt vähemmän kuin kulutan, enkä ole laihtunut kiloakaan. Mulla on fyysisesti raskas työ ja lisäksi ulkoilen koiran kanssa.

Mistä tiedät kulutuksesi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa etsiä sellainen tapa syödä, että saat aina vähän vähemmän energiaa kuin kulutat, ja jota voit ylläpitää loppuelämän ajan. Tee valinnat sen perusteella, millaisesta ruuasta itse pidät, samalla kun katsot että saat tarpeeksi eri ravintoaineita. Ravitsrmusterapeutilla käynti voi olla hyvä juttu. Sitten vaan syöt tuon mukaan, pysyvästi.

t. 50 kg laihtunut, jonka paino pysynyt poissa nyt pari vuotta

Olen jo vuosia syönyt vähemmän kuin kulutan, enkä ole laihtunut kiloakaan. Mulla on fyysisesti raskas työ ja lisäksi ulkoilen koiran kanssa.

Mahdotonta. Jos painosi pysyy samana, syöt sen minkä kulutat. Jos lihot, syöt enemmän kuin kulutat.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat