Ilon hetket vs koettu kärsimys - kummasta luopuisitte?

Vierailija

Jos teidän pitäisi pyyhkiä menneisyydestä parhaimmat hetket tai pahin kärsimys, kumman pyyhkisitte pois?

Itse tulin lyhyen pohdinnan jälkeen siihen tulokseen, että luopuisin niistä suurista ilon hetkistä. En edes tarkkaan pysty muistamaan niitä parhaita hetkiä, eli en ole varma mitkä ovat elämäni parhaimmat hetket. Pahimmat kärsimykset muistan oikein hyvi, joten ne on minulle varmaan tärkeämpiä? Sitä paitsi ne ilon hetket eivät ole opettaneet minulle paljoakaan, kun taas koettu kärsimys on saanut minut pohtimaan eri asioita ja siten kehittymään.

Kommentit (9)

Vierailija

Kyllä minä luopuisin pahimmista kärsimyksistä. Olisin varmasti erilainen ihminen, enkä varmaan olisi oppinut samoja asioita elämästä tai itsestäni. MUTTA se ei mielestäni tarkoita sitä, että olisin jotenkin huonompi ihminen ja olisin varmasti oppinut elämästä erilaisia asioota.

Olisin luultavasti kuitenkin elänyt onnellisemman elämän ilman niitä kärsimyksiä. Olen huomannut, että minulle ei ole niinkään tärkeää se, miten kärsin ja mitä siitä opin, vaan tärkeämpää minulle on se, että elämä olisi mielekästä ja elämisen arvoista :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä luopuisin pahimmista kärsimyksistä. Olisin varmasti erilainen ihminen, enkä varmaan olisi oppinut samoja asioita elämästä tai itsestäni. MUTTA se ei mielestäni tarkoita sitä, että olisin jotenkin huonompi ihminen ja olisin varmasti oppinut elämästä erilaisia asioota.

Olisin luultavasti kuitenkin elänyt onnellisemman elämän ilman niitä kärsimyksiä. Olen huomannut, että minulle ei ole niinkään tärkeää se, miten kärsin ja mitä siitä opin, vaan tärkeämpää minulle on se, että elämä olisi mielekästä ja elämisen arvoista :)

Mutta onko sillä menneisyydellä väliä (jos oletetaan ettei ole saanut pahoja traumoja)? Mitä sillä on väliä onko menneisyys ollut onnellinen, eikö tämä hetki ole tärkeämpää?

ExoPol
Seuraa 
Liittynyt9.1.2015

Kärsimyksistä luopuisin. Toki ilonhetkiä ei kaiketi olisi ilman kärsimyksen tunteita?

Ilon hetket ovat sellaisia pikkuisia hetkiä arjessani, joissa ajattelen "wau" ja imen ne itseeni. Näillä jaksan ne huonotkin päivät sitten ja ne tsemppaavat eteenpäin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko sillä menneisyydellä väliä (jos oletetaan ettei ole saanut pahoja traumoja)? Mitä sillä on väliä onko menneisyys ollut onnellinen, eikö tämä hetki ole tärkeämpää?

No nyt kysyttiin kummasta luopuisi niin ilonhetkistä en haluaisi luopua ja nuo kärsimykset saisivat mennä. Oletin, että jompikumpi on valittava. ;) Se on sitten asia erikseen, mikä merkitys menneisyydellä on. Muutama asia lapsuudeta on vainonnut minua aikuisuuteen saakka ja vaikuttanut mielenterveyteeni selvästi negatiivisesti. Minua kiinnostaa ajatus siitä, millainen ihminen voisin olla ilman niitä asioita, vaikka näinkin kelpaan itselleni.

T:4

Vierailija

Luopuisin kärsimyksistä. Eivät ne ole minua mitenkään jalostaneet, päinvastoin katkeroittaneet ja tehneet epävarmaksi. Ilman niitä olisin varmaan paljon mukavampi ihminen muillekin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat