Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko hedelmien syönti ylipäätään tarpeellista?

Vierailija
08.02.2006 |

Jokapaikassa mainostetaan hedelmien terveellisyyttä ja miten niitä pitäisi syödä päivittäin. Monet hedelmät eivät kuitenkaan kuulu luontaisesti Suomen oloihin (banaanit, mangot, appelsiinit, kiivit jne) ja sitä kautta suomalaisten luontaiseen ruokavalioon. Miten paljon OIKEASTI suomalainen tarvitsee näitä eksoottisia hedelmiä, voiko ilman niitäkin syödä terveellisesti ja täyspainoisesti?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hedelmät eivät siihen kuulu. Ehkä joskus pieniä määriä, lähinnä " karkkeina" .Alkuvaiheessa ei lainkaan. Niissä on nopeita hiilareita ja vitamiinien kanssa on vähän niin ja näin. Toki c-vitamiinia ja muuta on, mutta vähemmän kuin ihmiset tietääkään. Parempia hedelmät on kuin sokerimössö herkut, kohtuullisina määrinä kai ihan ok. Itse syön enemmän marjoja. Lapsille kyllä tarjoilen hedelmiä, mutta en päivittäin.

Vierailija
2/25 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön hedelmiä makean nälkään. Olen ollut pahastikin karkkiholisti, joten hedelmät ovat nyt minun " nicoretteni" .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voihan niitä syödä jos haluaa.

Vierailija
4/25 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään hedelmässä ei ole sellaista vitamiinia/hivenainetta, jota ei olisi kasvikunnan tuotteissa. Marjat on ravinne- ja vitamiinipitoisuuksiltaan aivan ylivoimaisia tuontihedelmiin verrattuna. Tuontihedelmistä ainoastaan avokado on huippuhyvä (erinomaista rasvaa ja vitamiineja). Pitoisuudet voi tarkistaa helposti www.fineli.fi

Marjoja syön läpi vuoden, kotimaisia hedelmiä (omenoita, tomaatteja yms.) vain sesongin mukaan.

Eli ei, hedelmiä ei tosiaan ole pakko syödä, mutta jos ei syö mitään kasviksia tai marjoja, on varmaan paras sitten syödä edes niitä hedelmiä.

Vierailija
5/25 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä eteenpäin hedelmät vähemmälle ja syödä enemmän kotimaisia marjoja ja vihanneksia.

Vierailija
6/25 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

raa' at vihannekset. Vihreät, kovat ja kirpeät omenat muodostavat mun tuoreiden kasvisten syönnistä ison osan.

Vierailija
7/25 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomaalaisista hedelmistä. Parempi jättää syömättä ihan jo tästä syystä. Puhumattakaan siitä, että ovat todellisia sokeripommeja. Herkutteluun joskus, mutta ei niitä kannata syödä jatkuvasti.

Vierailija
8/25 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä jättäisi hedelmiä syömättä. Kyllä niistä nyt jotain suoja-aineita: hivenaineita ja vitamiineja saa. Kyllä pitää aika monipuolisesti marjoja ja vihanneksiakin syödä, että uskaltaa täysin jättää pois hedelmät. Muistaakseni olen jostain tutkimuksesta lukenut, että jo omenan kuoriminenkin (tai todella tarkka kuoren pesu) poistaa lähes kokonaan kaikki myrkyt omenasta.

Ja mitä on tää löpinä sokereista? Tuskinpa sitä nyt pelkästään hedelmistä lihoo, eiköhän se ole enemmänkin jokin muu mitä se ihminen suuhunsa pistää joka lihottaa:). Mutta turhahan sitä on yrittää teille Atkinsilaisille mitään tästä kirjoittaa...

Vierailija
9/25 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat joita saadaan vain tuontihedelmistä?

Vierailija
10/25 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahojakin ovat, en edes saattais syödä. Kotimaiset omenat on kyllä hyviä, varsinkin nuo oman puutarhan. Marjathan on aivan mahtavia vitamiinipommeja, ei voi hedelmiä niihin verratakaan. Hullulta tuntuu, että ihmiset kantaa selkä vääränä kalliita, maailman toiselta puolelta rahdattuja ja säilöntäaineilla kyllästettyjä hedelmiä kaupasta ja oman maan ihanat herkkumarjat mätänee metsiin! Ja kyllä on juureksetkin hyviä, raasteina, mehuna, kypsennettynä, " tikkuina" ...

Vierailija
11/25 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menevät uusiksi nämä myytit hedelmien suuresta vitamiinipitoisuudesta. Noilla vitamiineilla ulkomaan tuontihedelmät on aikanaan markkinoitu meille suomalaisille ja harva taitaa tietää, että esim. tavallinen kaali on huomattavasti appelsiinia parempi c-vitamiinin lähde.

Vierailija
12/25 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

atkins-ruokavaliossa nimenomaan tulee syödä hedelmiä!!! niin paljon kuin napa vetää lihan ja rasvan lisäksi!

Vierailija
13/25 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

atkins-ruokavaliossa nimenomaan tulee syödä hedelmiä!!! niin paljon kuin napa vetää lihan ja rasvan lisäksi!

Vierailija
14/25 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun heillä on ollut mahdollisuuksia syödä hedelmiä ympäri vuoden. Aikaisemmin kansalla oli mm. c-vitamiinin puutosta kevättalvella. Sitä ei nykyään ole kun on tarjolla hedelmiä ympäri vuoden.

Vierailija
15/25 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisko on tuolla dietillä ja itse väitti minulle että kasviksia ja hedelmiä saa syödä niin paljon kuin haluaa ja itse syö päivittäin paljon hedelmiä.

Vierailija
16/25 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tule kaalta kovin syötyä, parempi siis että syön edes sitä appelsiinia.

Vierailija
17/25 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmissä (kuten myös marjoissa ja kasviksissa) on paljon muutakin kuin vitamiineja eli suoja-aineita, joista emme vielä tiedä paljoa. Esim. onhan antioksidantit keksitty vasta viime vuosina ja vielä emme kaikkea tiedäkään kaikkien esim. hedelmien sisällöstä! Omenissa on flavonoideja, tomaatissa lykopeenia. Kaikkia näitä tarvitaan ja ravinnosta voi tulla liian yksipuolista jos yhtäkkiä aletaankin vain suosia jotain kasvista.

Kotimaiset marjat ovat tietysti omaa laatuaan mutta voi kysyä mikä niiden ravintosisältö on näin kevätpuolella?

Mitä itse olen näistä asioista lukenut niin hedelmien syömisen hyöty kyllä voittaisi mahdollisen haitan esim. niiden sisältämät myrkyt.

Vierailija
18/25 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten eiköhän kuitenkin ole parempi että syön esim. kiivin tai appelsiinin sen sijaan että korvaisin sen esim. karkilla? Kun kaalia en kuitenkaan syö.

Vierailija
19/25 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan Atkinsin kirjan lukenut ei vedä hedelmiä " niin paljon kun napa vetää" .

Itse olen karppi - olen ollut jo yli 3 vuotta - ja syön kyllä silloin tällöin happamia hedelmiä talvelllakin. Greippi tai appelsiini silloin tällöin ihan maun vuoksi, avokadoa viikottain, mutta minä en laihdutakaan, vaan karppaan terveys- ja fiilissyistä. Kesällä sitten niitä kotimaisia hedelmiä, kuten edellä jo mainostin.

Tämäkään asia ei ole joko tai: ei marjojen ja kasvisten ylivoimaisen ravintosoällön (ja fruktoosin puutteen) tiedostaminen tarkoita, ettei hedelmiä voisi OLLENKAAN syödä. Kanattaa vaan ottaa asioiden oikeasta laidasta selvää eikä uskoa sokeasti markkinointiviestintää.

Vierailija
20/25 |
09.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Menevät uusiksi nämä myytit hedelmien suuresta vitamiinipitoisuudesta. Noilla vitamiineilla ulkomaan tuontihedelmät on aikanaan markkinoitu meille suomalaisille ja harva taitaa tietää, että esim. tavallinen kaali on huomattavasti appelsiinia parempi c-vitamiinin lähde.

C-vitamiini

appelsiini 51 mg / 100g

valkokaali 37 mg / 100g

Että se siitä sitten.