Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

40- vuotiaalla ongelmia tapahtumamuistin kanssa

Vierailija

Onko kenelläkään kokemusta siitä, että nelikymppisellä miehellä on muistiongelmia? Ja nimenomaan tapahtumamuistissa? Olen jo jonkin aikaa ollut huolestunut, kun miehelläni on selkeitä ongelmia. Yleensähän alzheimerit ja dementiat alkavat vanhempana, mutta tämä on jotain erilaista. Mieheni on korkeasti koulutettu, mutta pärjää (kai?) ihan hyvin työssään.

Miehelläni tuo muistiongelma ilmenee tapahtumamuistissa. Eli hän ei muista menneitä asioita ja keksii niihin uusia asioita. Eli hän ei myönnä, että muistaa väärin.

Esimerkiksi saattaa sanoa, että kuukausi sitten ostimme uuden tuolimme Iskusta. Kyllä, ostimme uuden tuolin kuukausi sitten, mutta Ikeasta. Ja hän väittää kiven kovaan, että Iskusta vaikka emme ole käyneet Iskussa varmaan 10 vuoteen.

Tai sanoo, että kun viime juhannuksena menimme junalla kesämökille. Kyllä, olimme viime juhannuksena mökillä, mutta menimme sinne omalla autolla kuten aina. Emme ole koskaan menneet sinne junalla.

Eli hän siis joko muistaa täysin väärin tai keksii muistamattomiin kohtiin jonkun "paikkauksen". Tätä on nyt jatkunut jo ainakin vuoden. Aluksi en juurikaan kiinnittänyt huomiota, kun ajattelin että kuka vain muistaa jotain väärin, mutta nyt rupeaa tulemaan niin selkeitä häiriöitä, kuten tuo juhannuksen mökkijuttu että en oikein tiedä mitä tässä tapahtuu.

Muutoin en huomaa muistihäiriöitä. Eli jos vaikka sovimme, että mies käy huomenna töiden jälkeen ostamassa kaupasta tuotteen X niin kyllä hän sen muistaa ostaa. Samoin uusien asioiden opettele toimii normaalisti.

Silloin kun olen varovasti sanonut miehelle, että nyt muistit väärin jonkun asian niin suuttuu vaan minulle ja tiuskaisee että oli miten oli, ei sen väliä miten asia oli. Ja minä en muista asioita väärin, olen jopa tarkastanut lapsilta näitä juttuja :)

Enkä oikein tiedä miten miehen saisi lääkäriin tutkimuksiin kun ei myönnä muistihäiriötään.

Onko jollain tällaisesta kokemusta ja millaiseen diagnoosiin päädyttiin?

Kommentit (9)

Vierailija

Minä olen aina ollut tuollainen kuin mitä miestä kuvaat. Eli olen "valehtelija" ei siksi että haluaisin valehdella, vaan koska en muista asioita ainakan niin nopeasti kuin keskustelun tahti vaatii, täytän muistamattomat asiat valkoisilla valheilla.

Näin ollen kun itsellä on ollut samaa aina, en osaa pitää mitenkään vakavana tai diagnoosia kaipaavana, jos kerran työtkin onnistuu. Yleensä nämä ongelmat on pahempia silloin, jos on esim. työstressiä tai on muuten keskittynyt muihin asioihin mielessään. Eli on jotenkin "ajatuksissaan", eikä siksikään muista edes niin hyvin kuin normaalisti.

Itsellänikin muuten vaativa asiantuntijatyö, ja siinä ei ole mitään muistivaikeuksia, ei myöskään oikeasti itselleni tärkeiden asioiden muistamisessa. Tuollaiset merkityksettömät jutut kuten että menikö jonnekin junalla vai autolla, vai oliko se Hese vai Mäkkäri jossa syötiin viime perjantaina, vaan unohtuu, ja se on ihan sama vaikka unohtuukin. Jos olisi fysiologisista muistiongelmista kyse, niin sitä alkaisi kyllä unohdella töissäkin. 

Vierailija

No lähinnä se tässä hämmästyttää, kun muistiongelma on niin päivänselvissä asioissa. Kuten tuo Iskun ja Ikean tapaus.

Ymmärtäisin kyllä, jos ei muistaisi, että käytiinkö siellä Ikeassa tuoliostoksilla 5 viikkoa vai 6 viikkoa sitten. Mutta minusta se ettei muista missä kaupassa käytiin on jo aika huolestuttavaa.

Miksi muuten sinä keksit niitä valkoisia valheita muistamattomiin kohtiin? Miksi ei voi vain sanoa, että en nyt muista mistä kaupasta tuo tuoli ostettiin? Haluan vain ymmärtää.

AP

Vierailija

Näin sivullisena edelliselle, on varmaankin eri asia, että on aina ollut hieman epätarkka muisti kun että sellainen ihan yhtäkkiä ilmaantuu? AP:lle, kova stressi ja masennus kai voi vaikuttaa muistin toimintaan paljonkin, voisiko miehelläsi olla töissä raskasta ja se oireilisi näin?

Vierailija

On hänellä kiirettä ja stressiä töissä, se on toimenkuvan luonne. Mutta sitä stressiä on ollut aina, koska työ on niin vaativaa. Näitä muistiongelmia on ollut vasta noin vuoden ajan eli uusi ilmiö.

AP

Vierailija

Onko ollut uniongelmia? Jos unen laatu on huono, sekin heijastuu muistiin.

Tai sitten voi tosiaan olla että miehen muisti on niin kovalla kuormituksella että "vähäpätöisistä" asioista ei jää kunnon muistijälkeä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No lähinnä se tässä hämmästyttää, kun muistiongelma on niin päivänselvissä asioissa. Kuten tuo Iskun ja Ikean tapaus.

Ymmärtäisin kyllä, jos ei muistaisi, että käytiinkö siellä Ikeassa tuoliostoksilla 5 viikkoa vai 6 viikkoa sitten. Mutta minusta se ettei muista missä kaupassa käytiin on jo aika huolestuttavaa.

Miksi muuten sinä keksit niitä valkoisia valheita muistamattomiin kohtiin? Miksi ei voi vain sanoa, että en nyt muista mistä kaupasta tuo tuoli ostettiin? Haluan vain ymmärtää.

AP

Minulle taas olisi ihan normaalia että ei muista oliko se Isku vai Ikea, varsinkin kun itseäni ei juuri huonekalut kiinnosta vaan niiden osto on totaalista pakkopullaa. Joku huonekalukauppa vaan, ei merkittävää mikä. 

En toki voi sanoa etten muista, se vaikuttaisi liian kummalliselta ihmisistä, kun sen tosiaan joutuisi sanomaan aika erikoisiin kohtiin ja kovin usein. Paljon helpompi on vaan täyttää tyhjät kohdat jollain oikean tapaisella joka sopii tarinaan. Eihän sillä lopulta ole edes mitään väliä tuollaisissa asioissa menikö se vähän väärin. Minä muuten yleensä muistan kyllä asioiden oikean tolankin, jos oikein muistan, mutta siihen menee 5-10 minuuttia muistelua, ja normaalitahtisessa keskustelussa en siihen pysty siis että kaivaisin oikein muistista tuommoisia itselleni melko merkityksettömiä juttuja.

Yksi juttu mikä tuossa iässä voi aiheuttaa ongelmaa on myös jonkinlainen oman pään sisäinen ikäkausikriisi, joka mietityttää ja laittaa kääntymään sisäänpäin. Itse olin tuossa vähän alle nelikymppisenä aina suorastaan henkisesti poissaoleva ja vastasin "joo" edes kuulematta oikeasti kysymättä, kun pohdin syntyjä syviä ja alitajuntakin teki jotain henkistä työtä joka ei edes tullut ajatuksina mieleen asti.

Vierailija

Mun entinen työkaveri 30 vee on tollanen. Siis jos puhutaan vaikka että tilataan tuotetta x, niin vaihtaakin huomaamattaan sen päässään tuotteeksi b ja alkaa naureskelemaan ja vitsailemaan että ompa muut taas mokanneet kun puhuvat tuotteesta x. Ja siis tämä myös ihan tyhjänpäiväsissä asioissa kuten että yhdessä puhumme näyttääpä tuo eläin vaikka koiralta ja seuraavana päivänä jos mainitsen tuon koiran niin hän alkaa nälvimään että muistat väärin se oli hamsteri. Ollaan muiden ystävien kanssa ihmetelty tätä, mutta hän on jotenkin niin hyökkäävä että yleensäjätämme asian vain siihen. Jos alkaa inttämään vastaan niin hän ei missään kohtaa myönnä virhettään vaikka meitä muita asian kuulleita olisi enemmän.
Et oiskohan ap sun miehelläskin vaan luonteessa joku tapa toimia näin?

Vierailija

Onko unettomuutta? Mulla on vuorotyö sekä ajoittaista unettomuutta ja välillä yöunet jää tosi vähiin tai on pätkittäistä. Noina kausina huomaan muistissani ihan omituisia aukkoja ja saatan unohtaa tilapäisesti vaikkapa pankkikortin tunnusnumeron tms. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat