Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Optikko/silmälääkäri paikalla?

Vierailija

Hankin pari viikkoa sitten uudet lasit joita olen pitänyt niitä nyt vasta pari päivää. Huomasin kuitenkin heti, etten näe laseilla kunnolla (ratikan numero ei erotu terävästi, kyltit ovat sumeita...). Minulla on ollut lasit 7-vuotiaasta asti, joten tiedän kyllä, miten hyvin tuliterillä laseilla tulisi nähdä. Silmiä myös aristaa, enkä voi katsoa laseilla kunnolla kauas.

Minulla on todettu jo lapsena hajataittoa, ja muutama vuosi sitten pienoista karsastusta, jonka silmän lihakset jaksaa korjata normaalioloissa. Nyt kuitenkin optikko totesi niin hajataiton KUIN karsastuksen korjaantuneen (edellisestä käynnistä kolme vuotta). Onko tämä edes mahdollista? Plus tietenkin näkökyky itsessään oli parantunut muutaman asteen (?) ja on nyt noin -3:n paikkeilla.

Ikää on 30-vuotta, joten sinänsä silmäni pitäisi olla kai suht stabiilissa tilassa. Nyt kyllä ihmetyttää aika roimasti karsastuksen ja hajataiton häviäminen samanaikaisesti. Silmäni ovat kyllä olleet syksyn tullen todella kuivat, mutta en ole huomannut silmätippojen vaikuttavan näkökykyyn.

Tarkastelen tilannetta muutaman päivän vielä ennen kuin menen optikon puheille, mutta sillä aikaa olisi kiva kuulla av-raadin tuomio. Mokasiko optikko, vai enkö vain ole ehtinyt tottumaan uusiin laseihin?! Sikäli mikäli kuin terävä näkö on tottumisesta kiinni...

Kommentit (2)

Vierailija

Menet suorinta tietä sinne samaan optikkoliikkeeseen ja tutkitutat linssisi. Voi olla hyvinkin käynyt vahinko ja olet saanut vääränlaisen linssin / vääränlaiset linssit. Tai linssitkin saattavat olla ihan oikeanlaiset, mutta ne on vain kiepsahtaneet väärään asentoon linssejä asennettaessa kehykseen. Liikkeellä on laite, jolla voi testata linssin voimakkuuden ja muut ominaisuudet. Mutta siis nyt kipin kapin sinne liikkeeseen. Turha tällä palstalla on asiaa itkeä, emme voi vaihtaa sinulle uusia linssejä. Ja vielä: jos epäilet, että optikon (oliko ennestään tuttu?) tutkimustulokset eivät ole kohdallaan, tilaa aika silmälääkäriltä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Menet suorinta tietä sinne samaan optikkoliikkeeseen ja tutkitutat linssisi. Voi olla hyvinkin käynyt vahinko ja olet saanut vääränlaisen linssin / vääränlaiset linssit. Tai linssitkin saattavat olla ihan oikeanlaiset, mutta ne on vain kiepsahtaneet väärään asentoon linssejä asennettaessa kehykseen. Liikkeellä on laite, jolla voi testata linssin voimakkuuden ja muut ominaisuudet. Mutta siis nyt kipin kapin sinne liikkeeseen. Turha tällä palstalla on asiaa itkeä, emme voi vaihtaa sinulle uusia linssejä. Ja vielä: jos epäilet, että optikon (oliko ennestään tuttu?) tutkimustulokset eivät ole kohdallaan, tilaa aika silmälääkäriltä. 

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Kuten kirjoitinkin, olen optikolle menossa. Huomasit varmaan, etten vaatinut ketään vaihtamaan täällä linssejä, saatika sitten itkenyt asiasta? Kysyin mahdollisen asiantuntijan mielipidettä luennon alkamista odotellessani.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat