Miksette käytä heijastimia kaupungissa?

Vierailija

Ajelen aamulla töihin Treen keskustan läpi ja tämän tästä suojatietä ylittää ihminen ilman heijastinta. Ei häntä erota pimeässä vaikka kuinka on katuvalot. Toinen asia on suojatielle pyyhältävät pyöräilijät. Eikö pyörä pitäisi taluttaa suojatien yli? Vaaratilanteita koko ajan vaikka ajan hiljaa toki.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Pitäisi kyllä, en sitä kiistä, mutta itse noudatan liikennesääntöjä. Siinä ei heijastimet kuitenkaan auta, jos autoilija toimii toisin.

Vierailija

Ei toki auta heijastimet mutta helpottaisivat huomattavasti jalankulkijan huomaamista. Laittakaa nyt edes lapsillenne niitä useampi, myös kaupungissa. Ajan aamulla Tammelan puistokatua pitkin ja siinähän on tämän tästä suojatie. Ihmisiä tulee mustissa vaatteissa suojatielle kuin jollekin jumalaiselle väylälle. Heitä ei tahdo nähdä :( ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jalankulkija on Jumala, jota autoilijoiden pitää palvoa, eikä heillä ole mitään todellista vastutta. :D

Tässä on pieni totuuden jyvänen. Jalankulkijat ajattelevat mustavalkoisesti, että heillä ei ole velvollisuutta heijastinta käyttää tai velvollisuutta varmistaa, että suojatielle astuminen on turvallista, koska kyseessä on suojatie ja autoijilla velvollisuus väistää. Joka on tosin totta, mutta ei kukaan jää vahingossa auton alle.

Vierailija

Tampereella vanhemmat voisivat muistuttaa lapsiaan myös alikulkutunnelin käytöstä, joka on tarkoitettu tien alittamiseen ei ylittämiseen!

Vierailija

Käytän kyllä, laukussa ja takissa. Pyöräillessä käytän myös valoa.

En kyllä tajua että miksi joku EI käyttäisi, ei heijastimet kuitenkaan kalliita tai hankalia ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Käytän kyllä, laukussa ja takissa. Pyöräillessä käytän myös valoa.

En kyllä tajua että miksi joku EI käyttäisi, ei heijastimet kuitenkaan kalliita tai hankalia ole.

Koska ilmeisesti ajattelevat, että kaupungissa heidät näkee muutenkin kun on katuvalot. Ilmeisen väärä luulo.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
kyseessä on suojatie ja autoijilla velvollisuus väistää.

Mutta eivät väistä. Suomessa se on autoilija, joka luulee olevansa jumala.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi kyllä, en sitä kiistä, mutta itse noudatan liikennesääntöjä. Siinä ei heijastimet kuitenkaan auta, jos autoilija toimii toisin.

Minä olen eri mieltä. Vaikka kuinka noudattaa liikennesääntöjä, tulee tilanteita, joissa autoilija ei yksinkertaisesti näe sitä jalankulkijaa, joka ilman heijastinta uhmaa henkeään. Tie voi olla liukas, jolloin tarvitaan jokainen lisäsekunti reagointiin. Loppujen lopuksi on aika pieni vaiva kiinnittää se heijastin takkiinsa. Aika idioottina pidän ihmisiä, jotka eivät tätä halpaa lisähenkivakuutusta halua käyttää. Jokaisen jalankulkijankin olisi hyvä käydä testaamassa vaikka pelkääjän paikalta käsin, miten huonosti mustiin pukeutunut, heijastimeton ihminen näkyy pimeällä vesisateessa autosta katsottuna.

Vierailija

Samaa mieltä, että heijastimet on oltava myös kaupungissa. Ne katuvalot kun eivät kovin paljoa pelasta. Ja pyörään valot ja heijastimet, niin että pyörä näkyy joka suunnasta.

Mutta ihan kommentti tuohon pyöräilijä+suojatie-asiaan. Jos suojatielle pääsee pyörätieltä, se katsotaan pyörätien jatkeeksi, joten sen yli saa pyöräillä. Kuitenkin pyöräilijällä on aika usein itsellä väistämisvelvollisuus (auto väistää, jos kääntyy suojatielle tai jos väistämisvelvollisuus on osoitettu liikennemerkein), joten pyöräilijä ei saisi vaan ajella suin päin eteen.

Vierailija

Käytän, mutta joskus  huomaan siepanneeni jonkun toisen takin missä ei heijastimia ollutkaan. Lapsen repussa on viisi heijastinta kiinni. Takissa ne ei pysy matkassa. Minne lie putoavat leikkiessä ja kiipeillessä.

Vierailija

Liikun harvoin pimeän tai hämärän aikaan jalkaisin, pyörällä en koskaan. Jos kuitenkin olen liikkeellä, pidän mielessä, ettei autoilija ehkä näe eli en aiheuta vaaratilannetta itselle tai muille. Siksi heijastin ei ole tarpeen.

Itse paljon autoilevana tiedän kyllä, kuinka vaikeaa jalankulkijoita on hämärän tullen havaita.

Vierailija

Usea ei varmasti ajattele asiaa ja luultavasti luulevat näkyvänsä autoon, sillä näkevät itse ympärilleen hyvin. Tajusin tämän eron itse vasta kun siirryin jalankulkijasta  autoilijaksi. Autosta ei näe ympäristöä yhtä selvästi pimeässä kuin jalankulkijana. Jostain syystä monet jalankulkijat eivät ole tätä tiedostaneet. 

Vierailija

Ihmiset jotka eivät itse aja autoa eivät todellakaan näy ymmärtävän miten huonosti jalankulkijat näkyvät pimeällä liikenteessä ilman heijastinta.

Käyttäkää hyvät ihmiset niitä heijastimia. Se on todella halpa henkivakuutus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
autoilija ei yksinkertaisesti näe sitä jalankulkijaa, joka ilman heijastinta uhmaa henkeään.

Olet tervetullut seuraamaan liikennekäyttäytymistäni, jossa ei uhmata kenenkään henkeä. Mutta jos haluat väkisin pitää minua valehtelijana, niin se on oma valintasi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat