Miksette käytä heijastimia kaupungissa?
Ajelen aamulla töihin Treen keskustan läpi ja tämän tästä suojatietä ylittää ihminen ilman heijastinta. Ei häntä erota pimeässä vaikka kuinka on katuvalot. Toinen asia on suojatielle pyyhältävät pyöräilijät. Eikö pyörä pitäisi taluttaa suojatien yli? Vaaratilanteita koko ajan vaikka ajan hiljaa toki.
Kommentit (18)
Pitäisi kyllä, en sitä kiistä, mutta itse noudatan liikennesääntöjä. Siinä ei heijastimet kuitenkaan auta, jos autoilija toimii toisin.
Ei toki auta heijastimet mutta helpottaisivat huomattavasti jalankulkijan huomaamista. Laittakaa nyt edes lapsillenne niitä useampi, myös kaupungissa. Ajan aamulla Tammelan puistokatua pitkin ja siinähän on tämän tästä suojatie. Ihmisiä tulee mustissa vaatteissa suojatielle kuin jollekin jumalaiselle väylälle. Heitä ei tahdo nähdä :( ap
Vierailija kirjoitti:
Jalankulkija on Jumala, jota autoilijoiden pitää palvoa, eikä heillä ole mitään todellista vastutta. :D
Tässä on pieni totuuden jyvänen. Jalankulkijat ajattelevat mustavalkoisesti, että heillä ei ole velvollisuutta heijastinta käyttää tai velvollisuutta varmistaa, että suojatielle astuminen on turvallista, koska kyseessä on suojatie ja autoijilla velvollisuus väistää. Joka on tosin totta, mutta ei kukaan jää vahingossa auton alle.
Tampereella vanhemmat voisivat muistuttaa lapsiaan myös alikulkutunnelin käytöstä, joka on tarkoitettu tien alittamiseen ei ylittämiseen!
Käytän kyllä, laukussa ja takissa. Pyöräillessä käytän myös valoa.
En kyllä tajua että miksi joku EI käyttäisi, ei heijastimet kuitenkaan kalliita tai hankalia ole.
Vierailija kirjoitti:
Käytän kyllä, laukussa ja takissa. Pyöräillessä käytän myös valoa.
En kyllä tajua että miksi joku EI käyttäisi, ei heijastimet kuitenkaan kalliita tai hankalia ole.
Koska ilmeisesti ajattelevat, että kaupungissa heidät näkee muutenkin kun on katuvalot. Ilmeisen väärä luulo.
Vierailija kirjoitti:
kyseessä on suojatie ja autoijilla velvollisuus väistää.
Mutta eivät väistä. Suomessa se on autoilija, joka luulee olevansa jumala.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kyllä, en sitä kiistä, mutta itse noudatan liikennesääntöjä. Siinä ei heijastimet kuitenkaan auta, jos autoilija toimii toisin.
Minä olen eri mieltä. Vaikka kuinka noudattaa liikennesääntöjä, tulee tilanteita, joissa autoilija ei yksinkertaisesti näe sitä jalankulkijaa, joka ilman heijastinta uhmaa henkeään. Tie voi olla liukas, jolloin tarvitaan jokainen lisäsekunti reagointiin. Loppujen lopuksi on aika pieni vaiva kiinnittää se heijastin takkiinsa. Aika idioottina pidän ihmisiä, jotka eivät tätä halpaa lisähenkivakuutusta halua käyttää. Jokaisen jalankulkijankin olisi hyvä käydä testaamassa vaikka pelkääjän paikalta käsin, miten huonosti mustiin pukeutunut, heijastimeton ihminen näkyy pimeällä vesisateessa autosta katsottuna.
Samaa mieltä, että heijastimet on oltava myös kaupungissa. Ne katuvalot kun eivät kovin paljoa pelasta. Ja pyörään valot ja heijastimet, niin että pyörä näkyy joka suunnasta.
Mutta ihan kommentti tuohon pyöräilijä+suojatie-asiaan. Jos suojatielle pääsee pyörätieltä, se katsotaan pyörätien jatkeeksi, joten sen yli saa pyöräillä. Kuitenkin pyöräilijällä on aika usein itsellä väistämisvelvollisuus (auto väistää, jos kääntyy suojatielle tai jos väistämisvelvollisuus on osoitettu liikennemerkein), joten pyöräilijä ei saisi vaan ajella suin päin eteen.
Käytän, mutta joskus huomaan siepanneeni jonkun toisen takin missä ei heijastimia ollutkaan. Lapsen repussa on viisi heijastinta kiinni. Takissa ne ei pysy matkassa. Minne lie putoavat leikkiessä ja kiipeillessä.
Liikun harvoin pimeän tai hämärän aikaan jalkaisin, pyörällä en koskaan. Jos kuitenkin olen liikkeellä, pidän mielessä, ettei autoilija ehkä näe eli en aiheuta vaaratilannetta itselle tai muille. Siksi heijastin ei ole tarpeen.
Itse paljon autoilevana tiedän kyllä, kuinka vaikeaa jalankulkijoita on hämärän tullen havaita.
Usea ei varmasti ajattele asiaa ja luultavasti luulevat näkyvänsä autoon, sillä näkevät itse ympärilleen hyvin. Tajusin tämän eron itse vasta kun siirryin jalankulkijasta autoilijaksi. Autosta ei näe ympäristöä yhtä selvästi pimeässä kuin jalankulkijana. Jostain syystä monet jalankulkijat eivät ole tätä tiedostaneet.
Ihmiset jotka eivät itse aja autoa eivät todellakaan näy ymmärtävän miten huonosti jalankulkijat näkyvät pimeällä liikenteessä ilman heijastinta.
Käyttäkää hyvät ihmiset niitä heijastimia. Se on todella halpa henkivakuutus.
Vierailija kirjoitti:
autoilija ei yksinkertaisesti näe sitä jalankulkijaa, joka ilman heijastinta uhmaa henkeään.
Olet tervetullut seuraamaan liikennekäyttäytymistäni, jossa ei uhmata kenenkään henkeä. Mutta jos haluat väkisin pitää minua valehtelijana, niin se on oma valintasi.
Usein näkee pyöriä, joista kaikki heijastimet on käytännössä tippuneet. Minulta unohtuvat usein heijastimet, minkä vuoksi olen laittanut tehokasta, leveää heijastinteippiä kaikkiin kiinteisiin juttuihin kuten pyörään, pyöräilykypärään, lastenrattaisiin koiran talutushihnaan jne.
Kukaan autoilija ei aja tahallaan ihmisen päälle. Itse olen myös eilen ollut tilanteessa, jossa meinasin ajaa jalankulkijan päälle jolla ei ollut heijastimia ja jota oli mahdoton nähdä ennen kuin hän oli siinä auton edessä. Ymmärrän, ettei se jalankulkija ymmärrä ja tiedä, että jos tie on mustalla jäällä, niin auto liukuu siinä vaikka olisi kuinka jarrut pohjassa, ja siksi siihen suojatielle ei saa hypätä tuosta noin vain. Pitää antaa se sekuntti tai kaksi aikaa kuskin pysäyttää auto turvallisesti. Jos nopeutta olisi ollut yhtään enemmän (ajoin erittäin hiljaa koska oli niin liukasta), auto olisi vaan osunut tähän jalankulkijaan, nyt siihen jäi sentään peräti puoli metriä väliä.
Miksei takkivalmistajat, etenkin suomalaiset, tee enemmän sen eteen että takkeihin olisi helpompi kiinnittää heijastimia, tai niissä olisi heijastimet jo valmiina? Tämähän on ihan yleismaailmallinen asia, pimeä tulee joka paikkaan joskus ja autoja on myös lähestulkoon kaikkialla. Itse käytän heijastinta mm. esimerkiksi Thaimaassa, jossa aurinko laskee klo 18 ja jossa usein joutuu kävelemään pimeää autotien reunaa (kun siis reissaa turistialueiden ulkopuolella). Tällöin laitan heijastimen kiinni käsilaukkuun ja käsilaukku käteen autotien puolelle. Päiväsaikaan voi heilauttaa heijastimen käsilaukun sisälle. Mutta tämäkin vaatii aina säätöä, niinkuin takkienkin kanssa. En haluaisi käyttää hakaneuloja, ja klipsuttimet tippuu aina jossain vaiheessa. Sitten pitää aina miettiä että millä tavoin sen heijastimen saa kiinni laukkuun tai takkiin ja koko homma on hirveetä säätöä.
Miksei takkien alaosassa voisi olla pientä purjerengasta aina, johon saisi papukaijalukolla heijastimen tukevasti kiinni? Tai miksei takkeihin jo valmiiksi ommella alasaumoihin heijastavaa materiaalia, nykyään kun sellaisiakin on jotka eivät saa takkia näyttämään turvaliiviltä?
Ei vaan yksinkertaisesti mene jakeluun kuinka tätä asiaa ei oteta huomioon, vaikka se olisi niin halpa henkivakuutus.
17; totta puhut. Ja yhä edelleen lasten talvivaatteissa, joissa heijastimia on, ne heijastimet on mitättömän pienet. Kunnon heijastimet vaatteisiin, niin pienikin kulkija näkyisi hyvin. Meillä ainakin joka vuosi lasten vaatteista tippuu heijastimia. Lassiella sentään on laitettu ne omat heijastimet kaksi kerroin saumoihin niin, että siihen syntyy lenkki johon voi heijastimen kiinnittää tukevasti niin ettei se lähde irti, mut usein nääkin on jotenkin päässyt tippumaan.
Jalankulkija on Jumala, jota autoilijoiden pitää palvoa, eikä heillä ole mitään todellista vastutta. :D