Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt riittää vatsakivut

Vatsansa vanki

Hei! Olen 21v nuori nainen joka on kärsinyt n10v vaihtelevasti vatsaongelmista.
Aluksi oli lieviä kipuja ja ripulia joka helpotti heti vessassa käymisellä..
Nykyään sekään ei enää auta ja saa istua tuntitolkulla pienillä tauoilla vessassa kun kivut niin kovat että vedet tulee silmistä ja ripuli lentää..
Nykyisin on iltaisin todella kovat vatsakivut jotka eivät helpota millään.. nukahtaminen vaikeaa kovissa kivuissa..
Kävin tähystyksessä 2kk sitten ja siellä kuulemma ei ollut mitään (tuloksia odotellessa)
Olen käynyt 3krt lääkärissä, 2krt antamassa verta ja ulostusnäytteitä ja kerran vatsa ultrassa..
Ja mitään ei missään ja silti tämä kaikki vaikuttaa niin paljon arjenaskareisiin ja tekemisiin ja mieleen...
Olen jättänyt vehnän pois.. jtn pientä tulee syötyä jossa n.
En oikein uskalla syödä enää kunnolla mitään kun pelko kokoaja että mitä se vatsa tästä tykkää...

Kommentit (3)

FODMAP

Sama homma. Mä olen huomannut, että ne mistä ei tule ripulia sitten tekevät ilmavaivoja joka kuitenkin parempi, kuin peppu ruvella ripuloida. Eli nämä pysyvät sisällä; kaurapuuro, kauraleipä, juustot(täysin kypsät), uunissa kypsennetty liha/kala/kana, peruna, riisi, probiootteja purkista kokoajan

Vältän; tuoreita juureksia, salaatteja, alkoholia, kahvia, teetä, paistettuja ruokia, mausteisia ruokia, sipulia, kaalia, punajuurta/lanttua/porkkanaa kypsänäkin, omena, sitrushedelmät, melonit, purukumi, kurkkupastillit, Light tuotteet, päärynät, hernekeitto, linssikeitto... jne :(

Herkkävatsainen

Suosittelen ottamaan käyttöön maitohappobakteerit! Paras niistä on Vivomixx tai joku sellainen, mutta mun budjetille on ollut liian kallis. Oon käyttänyt nyt parin vuoden ajan säännöllisesti joka aamu joko Apteekkari- Gefilus-kapseleita (valkosininen purkki) tai Idoform-kapseleita.

Tein myös ns. välttämis-altistustestin tuolloin pari vuotta sitten. Eli 6-8 vkoksi eliminoit ruokavaliosta kaiken, mikä voi olla ongelma (gluteeniviljat, maito, soija, palkokasvit, muut fodmap-hiilarit). Sitten kun suolisto on rauhoittunut, kokeilet yksi kerrallaan noita välttämiäsi ruokia syömällä niitä melko runsaasti. Tarkkaile sitten vointiasi pari pvää. Viikon tauko testauksien välillä!

Itse huomasin testauksen myötä, että gluteeni ei sovi ja ruis on pahin kaikista mulle..

Tsemppiä!

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei,

todella kurjaa, että olet näin kauan kärsinyt arkea vaikeuttavista vatsaoireista.

Ärtyvän suoliston oireyhtymä oireilee juurikin kuvailemillasi oireilla. Oireyhtymää kutsutaan monesti myös lyhenteellä IBS (=irritable bowel syndrome). Sille on tyypillistä, että missään tutkimuksissa ei löydy mitään ja siksi IBS voidaankin diagnosoida vain kliinisen kuvan (= potilaan kuvailemien oireiden) perusteella.

IBS:ää hoidetaan ruokavaliolla, jossa vältetään nk. FODMAP- hiilihydraatteja. FODMAP- hiilihydraatteja on paljon vehnässä, rukiissa ja ohrassa, sienissä, kaaleissa, palkokasveissa (herneet, pavut, linssit), hunajassa, makeutusaineissa, parsassa, monissa hedelmissä, kuten omenassa, päärynässä, persikassa, luumussa, nektariineissa, mangossa ja vesimelonissa, sipuleissa sekä kuitulisissä, joita lisätään "terveys"jogurtteihin ja -juomiin (esim. Olo- ja Activia- jogurtit sekä Hyvä Olo- juomat).

FODMAP- hiilihydraatit ovat sulamattomia kuituja ja siksi ne ärsyttävät vatsaa. Joillakin IBS aiheuttaa ripulia, toisilla ummetusta ja joillakin sekamuotoa, jossa ripuli ja ummetus vaihtelevat. Myös vatsan turvotus ja ilmavaivat ovat tavallisia oireita.

Jos olo ei helpotu riittävästi FODMAP- hiilihydraatteja välttelemällä, voi henkilö hyötyä kokonaan gluteenittomasta ja laktoosittomasta, mahdollisesti maidottomasta, ruokavaliosta.

Kokeile vältellä yllä mainittuja ruoka-aineita ja kuulostele, miten se vaikuttaa oloon. Toivon, että vaivasi helpottuvat huomattavasti.

t. Mia, terveydenhoitaja

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat