A

Onko kokemusta kuinka pitkäksi aikaa voi saada sairaslomaa työuupumuksen vuoksi?

• ylös 3
  • alas 2

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Voihan siitä saada sairaslomaa vaikka puoleksi vuodeksi, mutta päivääkään tästä ei ole palkallista, eikä kelakorvaustakaan saa.

Jos lääkäri on kiltti, se kirjoittaa sulle viikon sairaslomaa jollain sellaisella syyllä, mikä löytyy oheisoireista, ja mikä on palkallisen sairasloman syy. 

• ylös 12
  • alas 9
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Työntekijän itsensä vastuulla on ehkäistä työuupumus. Kun tuntuu että väsyy töihin, on ennakoivasti puututtava ongelmiin. Jos mikään ei auta, ei kyseinen työ sovi sinulle ja on parempi irtisanoutua.

• ylös 7
  • alas 32
Vierailija

Menee varmaan masenuksen piikkiin. Siitä saa korvaukset. Tosin aina vaan ehkä vko kerrallaan jatketaan lomaa. Montako päivää saat olla vaan omalla ilmoituksella? 

Vierailija

Mä sain ainakin masennusdiagnoosin ja sairauspäivärahat. Tosin uupumukseni johtui työpaikan sisäisistä ristiriidoista, joka myös lukee lääkärintodistuksessa (sille on oma diagnoosikoodikin!) ja otinkin tuon saikun irtisanoutumisajaksi vain.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onko kokemusta kuinka pitkäksi aikaa voi saada sairaslomaa työuupumuksen vuoksi?

Työuupumus diagnoosilla ei tosiaan saa sairasloman ajalta palkkaa/sairaspäivärahaa. Mutta sulla voi olla joku muu oire, minkä perusteella saat esim. unettomuus, ahdistuneisuus, masennus tms.

Nää on aina yksilökohtaisia asioita, toinen selviää parin viikon lomalla ja toinen ei enää koskaan palaa töihin.

T:työuupumuksen kautta masennuksen sairastunut

• ylös 20
  • alas 3
Vierailija

Tilanne johtuu työpaikan tilanteesta/ ilmapiiristä sekä vaikeasta esimiehestä ja ylikuormittumisesta työssä. Olen ottanut epäkohdat esille esimiehen kanssa tuloksetta. En voi irtisanoutua. Työntantaja ei päästä minua noin vain menemään.

AP

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tilanne johtuu työpaikan tilanteesta/ ilmapiiristä sekä vaikeasta esimiehestä ja ylikuormittumisesta työssä. Olen ottanut epäkohdat esille esimiehen kanssa tuloksetta. En voi irtisanoutua. Työntantaja ei päästä minua noin vain menemään.

AP

ei päästä menemään?? joku mafiajengi kyseessä?

• ylös 36
  • alas 4
Vierailija

Minä olin burn out/masennus diagnosilla 2,5 kk saikulla ja sitten toiset 2,5 kk osittaisella saikulla. En ollut saanut lomia vuoteen kun sairastuin. 

• ylös 10
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

AP

Höpö löpö! Aina voit irtisanoutua, kukaan meistä ei ole korvaamaton.

• ylös 14
  • alas 4
Vierailija

Mulle tuli fyysinen loppuunpalaminen hoitajan työssä. Siinä määrin merkittävä että tuli verenpainetta, rytmihäiriöitä, lihasrevähtymiä, unettomuutta. Diagnoosiksi tuli määrittelemätön masennus, koska kerroin lääkärille myös että saatan joku päivä ajaa auton työmatkalla päin puuta kun väsyttää niin perkeleesti. Kyllä siitä tuli melkein kuukausi sairauslomaa ja lisää olisi kirjoittanut koska meillä ei työnantaja takaa työpäivään mm. ruokatuntia tai vessataukoa ja työt jakautuu niin epätasaisesti että tila uusii jos millekään asialle ei tehdä mitään. Olin kuitenkin vain 3vko poissa, rytmihäiriöitä oli yli vuoden. Jos olisin jatkanut samalla osastolla niin olisin palanut loppuun n. 6kk välein kun kehon energiavarastot olisivat painuneet miinukselle. Lääkäri myös ennusti että seuraava diagnoosi olisi voinut olla jo aivoverenvuoto ja olisi senkin takia toivonut että olen pidempään poissa työelämästä. Järjestin kuitenkin itselleni siirron toiselle osastolle joten nyt olen jaksanut paremmin kun edes kerran päivässä pääsee vessaan ja ruokatuntikin on 10min jossain vaiheessa päivää.

• ylös 17
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Aina voi irtisanoutua ja ottaa karenssin mutta ikinä en sitä iloa työnantajalle soisi. Korjatkoon tilanteen tai maksakoot sairauspäivärahoja. Kannattaa ottaa se masennusdiagnoosi.

• ylös 16
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Työntekijän itsensä vastuulla on ehkäistä työuupumus. Kun tuntuu että väsyy töihin, on ennakoivasti puututtava ongelmiin. Jos mikään ei auta, ei kyseinen työ sovi sinulle ja on parempi irtisanoutua.

Ja paskat. Kaikki varmasti avaavat suunsa ja ennakoivat mutta monen työnantajan asenne on täysin välinpitämätön. Siitä lähtee se kierre että työyhteisössä ollaan useasti sairaana ja sitten muut kuormittuvat kun joutuvat tekemään moninkertaisen työmäärän koska sijaisiahan ei oteta ja sitten se joka on tehnyt eniten töitä saa lottovoiton, eli esim. aivoverenvuodon. No, saa siitä ainakin pitkän saikun. Työ lakkaa sopimasta tekijälleen siinä vaiheessa kun pomot alkavat kaipaamaan omaan taskuun enemmän bonuksia. En ikinä irtisanoutuisi, pomo saa maksaa viulut. T. Toipilas

• ylös 23
  • alas 1
Ap

Vierailija kirjoitti:

Menee varmaan masenuksen piikkiin. Siitä saa korvaukset. Tosin aina vaan ehkä vko kerrallaan jatketaan lomaa. Montako päivää saat olla vaan omalla ilmoituksella? 

Ei yhtään päivää omalla ilmoituksella.

AP

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Määräaikainen työsopimus, ei voi irtisanoutua. Asia tarkistettu liitosta. Voi joutua maksamaan korvauksia. Ellei työnantaja suosiollisesti päästä lähtemään ja sitä tässä tuskin tapahtuu.

Vierailija

Saikuttaa voit. Usein kyllä uupuminen johtuu omasta yksityiselämästä. Töissä ollaan kuitenkin rajallisesti. 

• ylös 2
  • alas 17
Vierailija

Mä venyin työpaikalla aina kaikkeen niin kauan, että uuvuin täysin. Venyminen oli täysin yksipuolista. Ikinä ei työnantaja tullut vastaan eikä joustoa ollut missään.

No, nyt saikulla jo kolmatta kuukautta. Antaa firman maksaa nämä sairauslomat...

• ylös 16
  • alas 2
Laki Luke

Suositus on, että työuupumuksen takia ei enää myönnetä sairaslomaa, koska sairasloma ei ratkaise työpaikalla olevia ongelmia. Ohjataan esimiehen juttusille.

Työnantajalla on oikeus purkaa työsuhde, jos työntekijän työkyky on laskenut riittävästi. Aivan loputtomasti ei siis voi saikutella.

Vierailija

Itselläni työuupumus johti masennukseen, mutta pidin tilannetta omana syynäni ja yritin vain jaksaa. Lopulta sairauslomalle oli pakko jäädä, kun aloin saada töissä paniikkikohtauksia. Ensin sairauslomaa määrättiin pari viikkoa kerrallaan, mutta lopulta olin poissa (sairauspäivärahalla) noin 3,5 kuukautta. Sain hyvän lääkityksen ja konkreettista apua lääkäriltä ja työpsykologilta. Nyt on mennyt ihan hyvin töissä jo pari vuotta.

Vierailija

Sairausloman pituus riippuu ihan siitä mikä sinun kuntosi on. Suostutko psykiatrin hoitoon joko avo tai laitos hoitoon. Tarvitsetko lääkitystä ym. Kukaan täällä tuskin voi sanoa sinulle kuinka pitkään joudut olemaan sairauslomalla. Jotkut ei kuntoudu koskaan työelämään takaisin. Jotkut lepää viikon ja viheltää taas monta vuotta työelämässä. Anna lääkärin päättää.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.