3v mustasukkainen vauvalle, yritti satuttaa pahasti

Vierailija

Meidän tyttömme 3v on pahasti mustasukkainen puolivuotiaallemme. Olin sohvalla ja tyttö leikki sohvan toisessa päässä omiaan. Kudoin nuttua vauvalle ja vauva nukkui sylissäni. Puhelin soi ja laskin vauvan sohvalle (nojan puoleen ja este edessä niin ei voi pudota) Olivat siis keskenään ehkä 20 sek kun etsin puhelinta laukun pohjalta.

Tällä välin tyttö oli ottanut neulomapuikon ja painoi sillä vauvaa poskeen. Ei ehtinyt mitään tapahtua kun syöksyin hätiin. MUTTA pelottaa mitä tuo isompi voi saada päähänsä? Jos olisi koko painollaan ehtinyt painaa niin olisi tullut pahaa jälkeä. Tai jos olisi lipsahtanut silmään?

Oma moka juu, ja täytyy tästedes todellakin vahtia aina tarkemmin eikä jättää hetkeksikään valvomatta.

Haluaisin kuitenkin tietää onko normaalia? Onko kenellekään käynyt samantyyppistä? Komensin tietysti tyttöä tiukasti ja kovalla äänellä ja joutui nurkkaan.

Siskollani 3-vuotias pitää nätisti heidän vastasyntynyttä sylissä. Harmittaa miksi omani inhoaa tuota vauvaa.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Olisi epänormaalia, jos mustasukkaisuutta ei olisi. Mieti jos miehesi toisi kotiinne uuden vaimon ja kaikki olettaisivat sinun olevan onnesta soikeana!

Kolmevuotias ei hyödy vauvasta mitenkään. Hän vain menettää vanhempien huomioita, leikit kärsivät jne. Miksi hän ei saisi olla siitä pahoillaan?

Vierailija

Mustasukkaisuus on täysin normaalia.

Oletteko muistaneet huomioida esikoista tarpeeksi? Viettäneet myös kahdenkeskistä aikaa hänen kanssaan (kumpikin vanhemmista)? Antaneet positiivista palautetta?

Ottakaa esikoinen mukaan vauvanhoitoon. Meillä esikoinen oli kyllä jossain määrin mustis mutta tykkäsi esim. vaihtaa vaippaa pikkusisarelleen.

Vierailija

Yritetty on ottaa mukaan vaipan vaihtoon mutta heittää vaipat seinään ja huutaa että annetaan vauva pois.Oppi tuon lauseen siitä kun naapuri antoi kissanpentuja pois.

Ei ole tanssituntityttö (kuka?) Ensimmäistä kertaa tästä ongelmasta kirjoitan.

Olemme pitäneet kerran viikossa aina päivän jolloin tyttö on kahden minun kanssani (vauva _onneksi_ huolii pullon silloin) ja teemme jotain kivaa. Vauvasta ei silloin puhuta.

Ja sitten on isä-tytär-päivä jolloin he tekevät omia juttujaan ja tästä tyttö on vielä enemmän innoissaan kuin päivästä minun kanssani :D

Tekemisiä saa noille päiville myös ehdottaa, kunhan ei mitään kallista. Puistoiltu, tehty koruja, askarreltu. Isänsä kanssa päässyt ponilla ratsastamaan, pääsee taas ensi to, ja nyt odottaa ensi torstaita suunnilleen enemmän kun joulua :D

Kiitos asiallisista vastauksista, välillä tuntuu että olen tehnyt jotain väärin...

Ap

Vierailija

Tekemisen ei tarvitse maksaa. Juuri puistoilu on loistava ja ensi viikolla pääsisimme yhden tutun isoa akvaariota katsomaan. Oma lapseni on hulluna kaloihin. Särkänniemen akvaario? En tosin tiedä mitä se nykyään maksaa.

Mutta juu, tuollaiselle nyt ei mitään aina mahda, älä silti jätä valvomatta!

Vierailija

7 toki aikaa on päivittäin. Vauva on vaan niin kovin vaativa että kahdenkeskeistä aikaa vanhemman kanssa ei hirveästi jää.

Siskollani luetaan esim. iltasadut niin että vauva saattaa imeä rinnalla ja tyttö kuuntelee tyytyväisenä satua toisessa kainalossa.

Itse jos yrittäisin tehdä näin niin tyttö nipistelee tai yrittää läpsiä vauvaa.

KUN kiellän ja komennan, ryntää isän luokse ja hän heltyy aina tytön itkuun.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

7 toki aikaa on päivittäin. Vauva on vaan niin kovin vaativa että kahdenkeskeistä aikaa vanhemman kanssa ei hirveästi jää.

Siskollani luetaan esim. iltasadut niin että vauva saattaa imeä rinnalla ja tyttö kuuntelee tyytyväisenä satua toisessa kainalossa.

Itse jos yrittäisin tehdä näin niin tyttö nipistelee tai yrittää läpsiä vauvaa.

KUN kiellän ja komennan, ryntää isän luokse ja hän heltyy aina tytön itkuun.

Ap

Ensin nipistellään ja läpsitään, sitten töitään poskeen puikolla. .. Seuraavaksi alkaa lyömään koko ajan kovempaa ja tunkemaan sen puikon silmiin tai läpi jostain muualta jne... laita lapsi hoitoon ja mies joka tätä kannustaa lellimällä lasta ulkoruokintaan

Vierailija

Onnistuisiko lapsen olla päiväkodissa osan viikosta puolipäiväisenä tai 10pv/kk. Tai jokin kerho? Saisi hänkin useammin aikaa ilman vauvaa ja sinä saisit aikaa rauhassa vauvan kanssa, ilman että täytyy huolehtia siitä että 3 vee satuttaa vauvaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onnistuisiko lapsen olla päiväkodissa osan viikosta puolipäiväisenä tai 10pv/kk. Tai jokin kerho? Saisi hänkin useammin aikaa ilman vauvaa ja sinä saisit aikaa rauhassa vauvan kanssa, ilman että täytyy huolehtia siitä että 3 vee satuttaa vauvaa?

Ja sitten tämä 3v tuntee että vanhemmat hylkäsi ja haluavat olla vaan vauvan kanssa

Vierailija

Kun olin 6-vuotias, työnsin lastenrattaat rappusia alas ja niissä oli muutaman kuukauden ikäinen siskoni. Onneksi ei käynyt mitään.
Kannattaa ottaa lapsi erikoistarkkailuun.

Vierailija

Eikös sitä sanota, että psykopaatit ja narsistit ovat tunnetasoltaan 3-vuotiaan tasolla..? Aika kamalalta kuulostaa tytön käytös, mutta ehkä tuossa vaiheessa ei tarvitse vielä huolestua. Moraalinen kehitys ja empatiakyky kehittyvät vielä vuosia tuon jälkeen. Toisaalta psykopaateista näkee jo lapsena empatiakyvyn puuttumisen (kiduttavat esim. eläimiä). 

En osaa sanoa, mikä on normaalia, koska olen ainoa lapsi eikä minulla ole lapsia. Toivottavasti tuo on vain jokin vaihe. Itse pyysin äidiltäni sisaruksia enkä voi kuvitellakaan, että olisin ollut mustasukkainen. Päinvastoin, olin surullinen, kun en saanut niitä.   

Vierailija

Mustasukkaisuuteen neuvotaan aina viettämään kahdenkeskistä aikaa esikoisen kanssa, mikä on ihan tottakin. Yhtä tärkeänä itse olen pitänyt sitä, että aikuinen vahvistaa sisarusten välistä sidettä. Joku sanoi, ettei 3-vuotias saa mitään irti vauvasta mutta minusta se ei mene niin. Meillä kaksi nuorinta on aina lähes syntymästä asti oleilleet paljon olkkarin matolla ja siinä vieressä on/ovat leikkineet pienemmät sisaret. Vauvaa on käytetty "taikinana", naurettu äidin kanssa vauvan hassuille ilmeille, silitelty kaikki toisiamme, kasattu pehmoleluja niin, että vain vauvan pää näkyy jne. 6kk ikäisen kanssa voi tehdä jo paljon enemmän. Se voi olla kissa tai koira isomman leikissä tai muuta vastaavaa.

Meillä useampi lapsi pienillä ikäeroilla ja heillä on aina olleet todella kiinteät välit toisiinsa. Olen alusta asti opettanut "rakastamaan" sisarusta ja pitämään huolta toisista. En juuri koskaan kehottanut varomaan vauvaa vaikka toki aina selitin, että vauvaan helposti sattuu. Minusta se, että vauva saa silloin tällöin kopsaisun isomman sisaruksen leikkiin "osallistuessaan", on kuitenkin aika pientä. Usein vain näkee, että vanhemmat varoittavat tosi paljon siitä, ettei vauvaan nyt vain sattuisi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat