Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiaa rintasyövästä

Vierailija

Olen 20-vuotias nuori nainen ja aloin pikkuhiljaa murehtimaan "turhaa" asiaa. Toiselta puolen suvussani on ollut rintasyöpää melko paljon (mahdollisesti periytyvä geeni, "kriteerit" ei kuitenkaan juuri ja juuri täyty).
Löysin n.puoli vuotta sitten rinnastani nuppineulanpään kokoisen kovan "pallon", joka ei tunnu kiinnittyneeltä eikä arista. Nänneistä ei tule eritettä, enkä mitään muuta ihmeellisempää ole rinnoista löytänyt. Patti ei ole muuttunut miksikään ajan kuluessa.
Millainen mahtaa olla riskiprosentti nuorilla sairastua rintasyöpään? Aion hakeutua huomenna terveyskeskukseen puhumaan asiasta.
Olisi mielenkiintoista kuulla teidän omia tarinoitanne ja mielipiteitänne asiasta.
Kiitos asiallisista kommenteista.

Kommentit (13)

Vierailija

Voi olla hyvin nuorella rintasyöpä, se on kuitenkin epätodennäköistä, tuo periytyvä rintayöpägeenikään ei ole varma vielä. Mielenkiintoista miten suhtautuvat. Tässä iässä jo elämää kokeneena, en hirveästi laittaisi toivoa tk:n vastaanottoon. Se paras asiantuntemus löytyy erikoissairaanhoidosta, johon tk ei kuulu. Älä toivo liikoja.

Vierailija

Tuskin sinulla on kovin kohonnutta riskiä sairastua nuorena rintasyöpään, se geenikin on melko harvinainen. Seuraile vaan jatkossa mahdollisia muutoksia ja hakeudu hoitoon heti jos epäilyttää. Tuollainen pieni puolessa vuodessa muuttumaton pahkura tuskin on mitään vakavaa.

Itsekin sain joskus vähän päälle parikymppisenä kunnon paniikin aikaiseksi kun tunnustelin rintoja ja huomasin että molemmat olivat ihan täynnä muljuvaa pattia, isoa ja pientä. Kävi ilmi että rinnan sisäisistä rakenteista ja kudoksista kyse jotka pienirintaisella tuntuivat herkemmin.

Kyllä ne tissit voi tuntua vähän omituisilta mutta jos ei noita syöpäjärjestöjen listaamia hälyttäviä muutoksia ole niin ei huolta.

Vierailija

Itse olen myös 20, molempien vanhempien puolelta rintasyöpää sarjatulena (äiti, isoäiti, isoisoäiti jne.). Itse omaan erittäin kookkaat ja mastopaattiset rinnat (tuntuu ns. hernematolta), joista on erittäin vaikea itse löytää mitään kyhmyjä :/ Kävin keväällä Mehiläisessä ultrassa, kun toisesta rinnastani alkoi erittymään verta silloin tällöin pieni määrä + oli oudosti kipeä useasti. 

Mitään ei kuitenkaan onneksi löytynyt, mutta pieni pelko on aina kun radiologi sanoi ,ettei tämän kaltaisista rinnoista itse sitä yleensä löydä ja eivätkä tutkimukset aina paljasta kaikkea. Oma äitini oli alle 40v kun sairastui, häneltä jouduttiin viemään toinen rinta, samoin kuin isoisoäidiltäni. Isoäidiltäni vietiin vain imusolmukkeet toisesta kainalosta. 

Itse sain maksusitoumuksen Mehiläiseen AMK:n koululääkäriltä  (kerroin vain sukurasitteesta ja hänkin tutki rintani todeten niiden mastopaattisuuden) ja pääsinkin kuukauden sisällä lääkäriin :) 

Vierailija

Varsin harvinainen rintasyöpä on noin nuorella. Vaikka suvussa olisi rintasyöpää aiheuttava geenivirhe, ei sitä edes tutkita kuin aikaisintaan 20-vuotiaana. Mutta jos asia painaa mieltä, on pienikin patti hyvä tutkia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No kuoleeko siihen rintasyöpään joku vielä nykyään?

Kyllä kuolee. Jokaisen rintasyöpä on erilainen, onko paikallinen, etäpesäkkeitä. Ei ole olemassa yhtä rintasyöpää.

Vierailija

se rintasyöpähän on aika harvinainen noin nuorella, ja vieläpä kaiken lisäksi kun tuo geeniperimä ei ole varma. tuo pieni muutos tuskin on mitään josta pitää huolestua, kun se ei ole muuttunut mihinkään pitkään aikaan. itsellänikin samanlaisia ja hengissä olen :) jos tulee jotain suurta muutosta niin lääkäriin vaan, mutta sinuna en nyt murehtisi vielä.

Vierailija

Kannattaa mennä tutkimuksiin, saat mielenrauhan :)

Itse 20v ja äitillä ja isoäidillä rintasyöpä, isoäiti siihen kuolikin. Löysin rinnasta ison patin ja kyllä ottivat heti tosi vakavasti, kun kertoi sukurasitteen ja muut. Että ei pelkoa siitä! Ja täällä joku sanoi ettei kannata luottaa terveyskeskuksiin etc näissä, niin sieltä kannattaa kuitenkin hakea se lähete erikoissairaanhoitoon.

Mutta suosittelen tutkituttamaan, saat itsekin mielenrauhan

Vierailija

Ap voisi ehkä saada lähetteen geenitutkimukseen jos suvussa paljon rintasyöpää. Sekin voisi antaa mielenrauhaa, tai jos geeni löytyisi niin pääsisi säännölliseen seurantaan.

Vierailija

"Toiselta puolen suvussani on ollut rintasyöpää melko paljon (mahdollisesti periytyvä geeni, "kriteerit" ei kuitenkaan juuri ja juuri täyty)."

Jos geenitestikriteeritkään eivät täyty, niin periytyvän lisääntyneen rintasyöpäalttiuden todennäköisyys on hyvin pieni.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat