Olivatko syömishäiriöt kaikkien tiedossa jo 80-luvulla

Vierailija

vai tulivatko ne yleisempään tietoisuuteen vasta 90-luvulla, jolloin muistan niistä puhutun paljon.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Minulle ne tulivat tietoisuuteen 90-luvulla mutta olin myös teini-ikäinen silloin. Tiedän kyllä ihmisiä jotka ovat kärsineet niistä jo aiemmilla aikakausilla...

Vierailija

MInulla oli 80-luvulla bulimia nervosa. Olin aivan ihmeissäni, mistä on kyse. Kävin sitten psykologilla ja siellähän se selvisi. Olin 18-vuotias ja sairaus puhkesi muuttaessani lapsuuden kodista omaan asuntoon. 

Anoreksia oli kyllä tiedossa, mutta muut häiriöt paljon huonommin yleisessä tietoisuudessa. 

Vierailija

Edelleenhän niitä tunnetaan huonosti. Anoreksia ja bulimia tunnetaan sanoima, mutta ei niitäkään ymmärretä. Muuten syömishäiriöt on useimmille tuntemattomia.

Vierailija

Ainakin 2000-luvun alkuun mennessä tiedolta niistä ei kukaan ole voinut välttyä. Mary-Kate Olsen, Nicole Richie ja muut hoikat julkkikset olivat jatkuvasti lehdissä vartalonsa takia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Edelleenhän niitä tunnetaan huonosti. Anoreksia ja bulimia tunnetaan sanoima, mutta ei niitäkään ymmärretä. Muuten syömishäiriöt on useimmille tuntemattomia.

Totta. Monet eivät tajua esimerkiksi sitä, että bulimikko ei välttämättä oksenna ja että anorektikko voi oksentaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ainakin 2000-luvun alkuun mennessä tiedolta niistä ei kukaan ole voinut välttyä. Mary-Kate Olsen, Nicole Richie ja muut hoikat julkkikset olivat jatkuvasti lehdissä vartalonsa takia.

Näin. Mutta kuinka moni tietää että suurin osa syömishäiriöisistä on ylipainoisia tai lihavia?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin. Mutta kuinka moni tietää että suurin osa syömishäiriöisistä on ylipainoisia tai lihavia?

Vain syömishäiriöiset, sillä vain he ymmärtävät, että ongelma on päänsisäinen...

Vierailija

Kyllä. Meidän lukiossa oli ainakin yksi (pahassa jamassa oleva) anorektikko, ja luin jostain ruokaan liittyvästä tietokirjasta (amerikkalainen) jo yläasteella mm. anoreksiasta ja bulimiasta. Yksi kaveri oli myös sairaalloisen ylipainoinen.

Jo seiskytluvulla kaikki ihasteli hoikinta luokkalaista (keskosena syntynyt, muita pienempi), kuinka ihanan hoikka vyötärö ja kuinka siro hän on - oltiin siis ala-asteella. Vanhemmat puhui laihduttamiseta, telkkarista katseltiin missejä. Ja silloin missit ja mallit oli todella hoikkia. Ei ollut edes silikonirintoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Meidän lukiossa oli ainakin yksi (pahassa jamassa oleva) anorektikko, ja luin jostain ruokaan liittyvästä tietokirjasta (amerikkalainen) jo yläasteella mm. anoreksiasta ja bulimiasta. Yksi kaveri oli myös sairaalloisen ylipainoinen.

Jo seiskytluvulla kaikki ihasteli hoikinta luokkalaista (keskosena syntynyt, muita pienempi), kuinka ihanan hoikka vyötärö ja kuinka siro hän on - oltiin siis ala-asteella. Vanhemmat puhui laihduttamiseta, telkkarista katseltiin missejä. Ja silloin missit ja mallit oli todella hoikkia. Ei ollut edes silikonirintoja.

Missit ovat aina olleet normaalipainoisia/hoikkia. Mallit olivat todella laihoja vasta vuoteen 2005 mennessä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat