Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua lapselleni kastetta, mies haluaa..

Vierailija

Olemme noin 30-vuotias vielä lapseton pariskunta. Erosimme kirkosta pari vuotta sitten. Olemme molemmat ateisteja, tai no, mieheni ehkä ennemminkin agnostikko.
Alamme pikkuhiljaa yrittää lasta ja eilen otin puheeksi asian kasteesta. Sanoin miehelleni, että lastahan ei varmaankaan sitten kasteta. Asia tuli puheeksi jostain aasinsillasta. Mieheni sanoi tähän, että todellakin kastetaan lapsi. Ja sanoi vielä aika lujalla sävyllä. Kuulemma hänen sukunsa ei kestäisi, jos lasta ei kastettaisi.

Onko täällä ketään muuta, joka olisi joutunut tähän tilanteeseen? Miten ratkaisitte asian? Itse olen hyvin vankka ateisti ja en todellakaan halua, että mahdollinen tuleva lapseni kuuluisi kirkkoon. Suvun mielipiteet eivät minua hetkauta suuntaan tai toiseen. Miehelläni on kuitenkin ajatus se, että liittyy takaisin kirkkoon ennen lapsen syntymää, jotta lapsi voidaan kastaa. Minun ei kuulemma tarvitsisi sitä tehdä (?). Hänelle suvun hyväksyntä on todella tärkeä. Minulle taas mahdollinen lapsi on todella tärkeä ja en halua, että lapsi joutuu päivääkään elämästään pelkäämään jonkin taikaukon rangaistuksia tai muuta shaibaa. Haluan opettaa lapselleni tieteellisen maailmankatsomuksen.

Voiko lapsen erottaa kirkosta vaikka heti kasteen jälkeen? Saattaa olla, että tällainen kompromissi sitten ehkä tulee.. inhottaa vaan koko ajatus..

Kommentit (8)

Vierailija

Omituinen ajatusmaailma miehellä. Itse en todellakaan suostuisi kasteeseen ja koittaisin selvittää, minkä takia suvun hyväksyntä on miehelle niin tärkeää. Sano, ettei ole eettisesti oikein liittää lasta osaksi jotain kerhoa, kun ei itse vielä tiedä, haluaisiko kuulua siihen vai ei. Liittykööt vanhempana kirkkoon, jos siltä tuntuu. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Omituinen ajatusmaailma miehellä. Itse en todellakaan suostuisi kasteeseen ja koittaisin selvittää, minkä takia suvun hyväksyntä on miehelle niin tärkeää. Sano, ettei ole eettisesti oikein liittää lasta osaksi jotain kerhoa, kun ei itse vielä tiedä, haluaisiko kuulua siihen vai ei. Liittykööt vanhempana kirkkoon, jos siltä tuntuu. 

Kirkko ei ole kerho.

Vanhemmat kuitenkin katsovat olevan itsestäänselvyys, että he valitsevat lapsen puolesta koulun, harrastuksen, valinnaisaineet... Jopa sen, saako lapsi tavata toista vanhempaansa erotilanteessa.

Vierailija

Tietyllä tavalla ymmärrän miestäsi. Itse liityin takaisin kirkkoon kun esikoinen syntyi ja erosin kun kuopus oli kastettu. Jotenkin tunsin että halusin ristiäiset äitini takia - vaikka hän ei ikinä mitään sellaista sanonut tai edes vihjannut. Mutta tuossa vaiheessa en vielä ollut ateisti, nyt oken. Js en ehkä tekisi samoin. Nyt toinen lapseni halusi jo itse erota kirkosta ja sen sai toki tehdä.

Vierailija

Pitäkää kastetilaisuuden näköinen tilaisuus, ei ne sukulaiset tajua ettei siinä ole oikea pappi ja ettei lasta oikeasti liitetä kirkkoon.

Jotain vissyä maljaan ja kaunopuheinen mies höpöttelemään jotain elämän syvistä asioista "seurakunnalle".

toinen vaihtoehto, ja mielestäni parempi, on että pidät pääsi kylmänä ja pysyt kannassasi. Miehesi on vähän outo tuossa kannassaan. Ja sukunsa myös.  Huolestuttavaa että tuli puheeksi vasta nyt, ehkä nyt olisi hyvä hetki myös puhua muut asiat läpi ettei tule myöhemmin ongelmia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttavaa että tuli puheeksi vasta nyt, ehkä nyt olisi hyvä hetki myös puhua muut asiat läpi ettei tule myöhemmin ongelmia.

Ollaan oltu naimisissa jo 3 vuotta ja yhdessä 8 vuotta. Luulin siis aika hyvin tuntevani mieheni tähän mennessä. Tuli kuitenkin aika puskista tuo asia. Toki tiedän, että miehen isä erityisesti on uskovainen, mutta mieheni ja hänen veljensä ovat aina melko avoimestikin tehneet asiasta jopa pilkkaa (harvemmin kuitenkaan isän läsnäollessa). Mm. siksi en kuvitellut, että mahdollisen lapsen kastaminen tulisi millään tavalla kyseeseen, sillä mieheni on kuitenkin hyvin antiuskonnollinen ja siis myös eronnut kirkosta. Ap

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat