Mulla meni nyt lopullisesti hermo -muut erityislasten vanhemmat, miten selviätte?

ADHDmutsi

Nimittäin niistä "hyvää tarkoittavista lähimmäisistä"?

Mä olen nyt törmännyt muutenkin liian moneen keskusteluun aiheesta ADHD, onko sitä edes, jos on, niin kenen SYYTÄ se on, ja kuinka sitä pystyykin niin upeasti hoitamaan ruokavaliolla ja päivärytmillä ja ruutuajan rajoittamisella ja kalaöljykapseleilla ja sillä ja tällä ja tolla...

Mua ei edes niin ärsytä tuntemattomien, mistään mitään tietämättömien ihmisten keskustelu netissä, mutta kun jotkut kaverit ovat ottaneet asiakseen alkaa linkkailla mulle artikkeleita, joissa just esim. puhutaan ruokavalion vaikutuksesta ADHD:hen. Ja mukana tulee tietysti näiden kavereiden kavereiden kommentit siitä, kuinka " totta kai lapsi on levoton kun saa sokeria" jne.

Kun ei vaan jaksaisi enää miljoonatta kertaa käydä niitä ihan samoja keskusteluita. JOo, ruokavalio ja päivärytmi ja vähäinen ruutuaika voi lievittää oireita. Ehkä joillain enemmän, meillä ei kovin kummoisesti, ei minulla eikä lapsella. Ja jos tosiaan olisi kysymys vain tuollaisista asioista, eiköhän ne ADHD-oireet olisi sitten mun lapsuudenperheessä ollut myös mun sisaruksilla, tai mun lapsista muillakin kuin vain yhdellä?

Ja mites kun ne oireet sillä yhdellä lapsella oli nähtävillä jo alle vuoden ikäisenä, jolloin lapsi ei todellakaan ollut edes syönyt sitä sokeria tai katsonut hetkeäkään telkkaria tms?

Anteeksi, oli pakko purkaa. Jos itse olet e-lapsen äidin kaveri, pliis, älä ala jakaa neuvoja asiaan, josta et todennäköisesti mitään tiedä.

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Mun veljellä on ja naurattaa, kun sanotaan että ei vaan osata kasvattaa käyttäytymään. 'Veli nimittäin on erittäin hyvätapainen, kohtelias, auttavainen yms. Mutta hän ei jaksa keskittyä olemaan paikoillaan, hänellä on tihentynyt virtsaamisen tarve ja hikoilee paljon, vaikka käy säännölllisesti suihkussa ja käyttää pesuaineita. Yleensä neuvonantajat vaikenevat, kun kysyn, miten tuota tihentynyttä virtsauksen tarvetta tai vaikkapa hienomotorista kömpelyyttä voi kasvatuksella muuttaa, kun kukaan kuntouttajakaan ei osaa. 

Vierailija

Nämä on niitä samoja ihmisiä jotka tyrkyttää mihin tahansa ongelmaan sitä ruokavaliotaan. Ja muistaa muistuttaa että kaikki on itseaiheutettua ja ihan omaa syytä. Vaikka olisi syöpä, kuppa ja skitsofrenia todettu niin silti pitäisi sopivalla ruokavaliolla ja luontaistuotteilla kaikki ongelmat ratketa. Itsekin törmännyt samoihin ärsyttäviin ihmisiin omien ongelmieni kanssa, voi että voivat käydä hermoille. Kommentteja tehostetaan vielä ehkä sillä että "itsekin sain ilmavaivani loppumaan vähentämällä maitotuotteita" tai muulla täysin asiaan liittymättömällä kommentilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mun veljellä on ja naurattaa, kun sanotaan että ei vaan osata kasvattaa käyttäytymään. 'Veli nimittäin on erittäin hyvätapainen, kohtelias, auttavainen yms. Mutta hän ei jaksa keskittyä olemaan paikoillaan, hänellä on tihentynyt virtsaamisen tarve ja hikoilee paljon, vaikka käy säännölllisesti suihkussa ja käyttää pesuaineita. Yleensä neuvonantajat vaikenevat, kun kysyn, miten tuota tihentynyttä virtsauksen tarvetta tai vaikkapa hienomotorista kömpelyyttä voi kasvatuksella muuttaa, kun kukaan kuntouttajakaan ei osaa. 

Myös mun lapseni on siinä mielessä hyvätapainen, ettei ole ikinä muille ilkeä, vaan on todella empaattinen, kohtelias, reipas, ahkera jne. EI ole millään muotoa aggressiivinen vaan äärimmäisen huumorintajuinen ja iloinen. 

Mutta myös äänekäs ja jatkuvasti liikkeessä ja keskittyminen on monessa asiassa tosi vaikeaa.

Ap.

Vierailija

Sun täytyy vakavasti puhuen ap keskittyä älykkäämpään seuraan. Vika ei nyt ole sinussa, ihan vain varmuuden vuoksi totean. Tsemppiä. Osa ihmisistä on sellaisia rasitteita, että he kohtelevat ystäviäänkin kun pahimpia vihollisiaan, pitävät lähtökohtaisesti muita kyvyttöminä omaan järkevään ajatteluun ja sitä rataa.

Vanha kansa tiesi että jos ei ole mitään hyvää sanottavaa toiselle, on parempi olla hiljaa, mutta etenkin nykyään tuota kaikkitietävää somelajiketta piisaa asiassa kuin asiassa. Vähänkään älykkäämpi tajuaisi pitää suunsa kiinni huomattavasti useammin ja useammalle taholle. Sano että kysyt kyllä, mikäli joskus koet tarvitsevasi hänen huippuasiantuntemustaan, ja että miksi ihmeessä hän ei laskuta asiantuntijapalkkioita, kun kerran on niin pro ja kirkas älyn lahja kansalle. Mä ainakin vittuilisin jo tuossa kohdin ihan suoraan, sillä ei pätkääkään haittaisi jos se kitkisi tuollaiset elämästäni.

Vierailija

Tsemppiä ap! Minua kiinnostaisi tietää miten oireet lapsellasi ilmenivät alle vuoden ikäisenä. Ymmärrän jos et halua vastata! :) olen alkanut epäillä omalla lapsellani jonkinlaista tarkkaavaisuuden häiriötä ja siksi kiinnostaa.

Vierailija

Ja 7 lisää että vastasin nyt vaikka olenkin vela, ja sellaisena pysynkin. Teidän vanhempien maailmasta ei voi selvitä ilman suht tuhtia lääkitystä... Lapsen vuoksi on välillä ilmeisesti siedettävä vaikka minkälaista daijua, jos on pakkotutustunut laatikolla. Kaipa silti vanhempikin saa valikoida seuransa, suosittelen!

Vierailija

Normaalikin lapsi on levoton jos ei oo rytmiä elämässä, ei kotiruokaa tarjolla, liikaa makeeta, liian myöhäinen nukkumaanmeno, liian vähän ulkoilua jne.

Vierailija

Mä en jaksa välittää niistä kommenteista, kun on tässä tätä muutakin ajateltavaa, kun tämän add lapsen kanssa väännän ja käännän. Nämä "hyvää tarkoittavat" idiootit kun eivät voi tajuta sitä, että kun on add tai adhd -lapsi, niin sen kanssa käydään ihan kontrollissa ammattilaisella. On terapiaa ja lääkitystä ja erityisopetusta. Elämä tällaisen lapsen kanssa ei ole sitä, että on saatu pikadiagnoosi tk:n päivystyksestä kuten johonkin angiinaan, vaan todellakin on vuosia tehty töitä ja nähty vaivaa. Jos se vaan oliskin kiinni ruokavaliosta, päivärytmistä ja ruutuajasta, niin eihän tässä mitään ongelmaa oliskaan! Nuo vaan tekevät asioista helpompaa, mutta eivät poista ongelmaa. Meillä kolme lasta joista yhdellä on add, tosi huonoja kasvattajia siis ollaan, kun ei älytä ruokavalioita, päivärytmejä tai ruutuaikoja ;) Uskallan väittää, että meillä nämä asiat on paremmin hanskassa kuin monessa perheessä, joissa on vain tavislapsia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Normaalikin lapsi on levoton jos ei oo rytmiä elämässä, ei kotiruokaa tarjolla, liikaa makeeta, liian myöhäinen nukkumaanmeno, liian vähän ulkoilua jne.

liikaa tietokoneella, pleikkaa pelaa jne

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

liikaa tietokoneella, pleikkaa pelaa jne

en tarkoita adhd lapsia koska syyt on syvemmällä

Vierailija

Mun lapsella geneettinen sairaus joka aiheuttaa muita sairauksia eri elimiin. Niin se kuulemma "menee ohi", "on varmaan erehdys" ja "ootteko kokeillu luumusosetta" - whaaaaat?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat