Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako henkilökohtainen avustaja sairauslomalta palkkaa vai onko pakko mennä töihin?

Vierailija

Ensinnäkin, olen ensimmäistä kertaa pois sairauden takia töistä 20 vuoden aikana ja sain sairauden työnantajalta, joten en ole hakemassa helppoa lomaa itselleni.

Toiseksi sopimuksessani tunteja on viikottain sovittu 16 ja ne minun tapauksessani ajoittuvat viikonloppuun. Hain eilen sairauslomatodistuksen (pe-su) flunssasta sairaanhoitajalta. 

Työnantajani kuitenkin väitti viikkoavustajan sairastuttua ensiksi flunssaan, ettei tämä ole oikeutettu sairauslomalta korvauksiin, koska on pelkkä tuntityöläinen (tekee täysiä 40 h viikkoja). Vielä vähemmän siis minä olisin varmaan oikeutettu korvauksiin?? Koska olen aikuisopiskelija ja rahoitan opiskeluni itse, joudun tässä todella punnitsemaan huomista työhönmenoa...Työnantaja myös asuu muiden ihmisten kanssa, joten paha flunssani vaarantaisi monien ihmisten terveyden...

Työnantaja on Heta-liiton jäsen. Saamme kyllä vuosilomaa, lomarahaa jne. Mutta koska en ole koskaan ollut sairas aiemmin, en tiedä tästä sairauslomajutusta mitään. Olisin siis kiitollinen, jos joku osaisi neuvoa, esim. miten se merkitään tuntilistaan jne. tai onko totta, että palkkani sairauspäiviltä on puhdas 0. Tuntuu vähän kohtuuttomalta, kun vuokratyöläisetkin saavat tietääkseni sairastumisesta huolimatta jonkin korvauksen ja tapauksessani kaupunki toimii sijaismaksajana.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija00

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteys sinne Hetaan.

Heta on työnantajille, enkä saa näin viikonloppuna ketään kiinni. Kehottavat kääntymään kaupungin puoleen ja viikonloppuisin ei siis kukaan ole töissä. Ap

Vierailija

Tottakai saat sairauslomakorvauksen!  Oletko ollut samalla työnantajalla 20 vuotta? Olen itsekin henkilökohtainen avustaja.

Vierailija00

Vierailija kirjoitti: