Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako henkilökohtainen avustaja sairauslomalta palkkaa vai onko pakko mennä töihin?

Vierailija

Ensinnäkin, olen ensimmäistä kertaa pois sairauden takia töistä 20 vuoden aikana ja sain sairauden työnantajalta, joten en ole hakemassa helppoa lomaa itselleni.

Toiseksi sopimuksessani tunteja on viikottain sovittu 16 ja ne minun tapauksessani ajoittuvat viikonloppuun. Hain eilen sairauslomatodistuksen (pe-su) flunssasta sairaanhoitajalta. 

Työnantajani kuitenkin väitti viikkoavustajan sairastuttua ensiksi flunssaan, ettei tämä ole oikeutettu sairauslomalta korvauksiin, koska on pelkkä tuntityöläinen (tekee täysiä 40 h viikkoja). Vielä vähemmän siis minä olisin varmaan oikeutettu korvauksiin?? Koska olen aikuisopiskelija ja rahoitan opiskeluni itse, joudun tässä todella punnitsemaan huomista työhönmenoa...Työnantaja myös asuu muiden ihmisten kanssa, joten paha flunssani vaarantaisi monien ihmisten terveyden...

Työnantaja on Heta-liiton jäsen. Saamme kyllä vuosilomaa, lomarahaa jne. Mutta koska en ole koskaan ollut sairas aiemmin, en tiedä tästä sairauslomajutusta mitään. Olisin siis kiitollinen, jos joku osaisi neuvoa, esim. miten se merkitään tuntilistaan jne. tai onko totta, että palkkani sairauspäiviltä on puhdas 0. Tuntuu vähän kohtuuttomalta, kun vuokratyöläisetkin saavat tietääkseni sairastumisesta huolimatta jonkin korvauksen ja tapauksessani kaupunki toimii sijaismaksajana.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija00

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteys sinne Hetaan.

Heta on työnantajille, enkä saa näin viikonloppuna ketään kiinni. Kehottavat kääntymään kaupungin puoleen ja viikonloppuisin ei siis kukaan ole töissä. Ap

Vierailija

Tottakai saat sairauslomakorvauksen!  Oletko ollut samalla työnantajalla 20 vuotta? Olen itsekin henkilökohtainen avustaja.

Vierailija00

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saat sairauslomakorvauksen!  Oletko ollut samalla työnantajalla 20 vuotta? Olen itsekin henkilökohtainen avustaja.

Hei, 

en ole ollut, mutta työelämässä yleensä 20 vuotta. Minulla on useampi työnantaja, mutta tällä olen ollut pari kuukautta. Pystytkö linkittämään jonkin dokumentin, jolla voisin todistaa oikeuteni sairauslomarahaan? 

Ap

Vierailija

Olet oikeutettu sairasloman ajalta saamaan palkkaa, mutta kinkkisempi juttu jos työnantajasi ei merkkaa noita päiviä sairaspäiviksi tuntilistaan jonka toimittaa kaupungille palkanmaksua varten. Sairasta nyt ihan rauhassa ja ole palkanlaskijaan yhteydessä maanantaina.

Vierailija

Teillä on siellä tuntilista, etukäteen tehty? Tai muulla pitävällä tavalla sovittu, että työtuntisi ovat viikonloppuisin (työsopimukseen kirjattu, että teet 16 h viikonloppuna). Jos näin on, niin tuntityöläisellekin korvataan sairausloman palkka työsopimuslain 11§ mukaisesti, koska Hetan solmimassa työehtosopimuksessa ei ole asiasta erikseen mitään merkintää. Työpaikalla on oltava kirjallinen selvitys siitä, miten poissaoloista ilmoitetaan.

Vierailija

Henkilökohtaiset avustajat ovat sellainen ammattiryhmä, jota kohtaan eniten tunnen sympatiaa. Tärkeä työ, jota itse en voisi tehdä päivääkään kun menisi hermot näihin "työnantajiin". Palkan maksaa kunta, mutta silti jostain byrokraattisesta ihmeestä tätä avustettavaa kutsutaan työnantajaksi, ja sehän nimitys sitten kihahtaa hattuu joillakin...

Työehtojen mukaiset ja jopa lain mukaiset asiat eivät todellakaan ole edes alkeellisesti hallussa joillakin avustettavilla, eikä mitään käsitystä asioista. Eräs tuttuni, joka työskenteli avustajana, tuli raskaaksi ja tämän ilmoittaessa avustettava luuli voivansa sillä hetkellä julistaa työsopimuksen irtisanotuksi. 

Tsemppiä teille. 

Vierailija00

Vierailija kirjoitti:

Teillä on siellä tuntilista, etukäteen tehty? Tai muulla pitävällä tavalla sovittu, että työtuntisi ovat viikonloppuisin (työsopimukseen kirjattu, että teet 16 h viikonloppuna). Jos näin on, niin tuntityöläisellekin korvataan sairausloman palkka työsopimuslain 11§ mukaisesti, koska Hetan solmimassa työehtosopimuksessa ei ole asiasta erikseen mitään merkintää. Työpaikalla on oltava kirjallinen selvitys siitä, miten poissaoloista ilmoitetaan.

Säännöllinen työaika 16h, ei lue la ja su, mutta viikkoavustaja tekee viikkotunnit, joten minä siis teen myönnetyt viikonlopputunnit. En edes ihmettelisi asiaa, jollei asiasta olisi tullut puhetta viikkoavustajan sairastumisen yhteydessä. Kaikki muut asiat ovat sujuneet sopimuksen mukaan. Eihän sopimuksessa lue, että sijaistan toista avustajaa tarvittaessa, mutta niin vain olen tehnyt. 

Mahtaako edes olla olemassa työntekijäryhmää, joka ei olisi oikeutettu sairauslomakorvaukseen? Opiskelijanakin olen saanut...Ap

Vierailija00

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaiset avustajat ovat sellainen ammattiryhmä, jota kohtaan eniten tunnen sympatiaa. Tärkeä työ, jota itse en voisi tehdä päivääkään kun menisi hermot näihin "työnantajiin". Palkan maksaa kunta, mutta silti jostain byrokraattisesta ihmeestä tätä avustettavaa kutsutaan työnantajaksi, ja sehän nimitys sitten kihahtaa hattuu joillakin...

Työehtojen mukaiset ja jopa lain mukaiset asiat eivät todellakaan ole edes alkeellisesti hallussa joillakin avustettavilla, eikä mitään käsitystä asioista. Eräs tuttuni, joka työskenteli avustajana, tuli raskaaksi ja tämän ilmoittaessa avustettava luuli voivansa sillä hetkellä julistaa työsopimuksen irtisanotuksi. 

Tsemppiä teille. 

Tämä työnantajani on kyllä korkeasti kouluttu ja oli pitkään työelämässä ennen sairastumistaan, joten olen luottanut häneen pitkälti tähän asti. En itse ainakaan haluaisi jotakuta niistämään ja rykimään kotiini. Eilen vielä sairaanhoitajat totesivat, että tauti tarttuu yhä minusta. Toinen työnantajani on lomauttanut minut sairaalajaksonsa ajaksi, joten paniikkihan tässä alkaa hiipiä, kun rahaa ei tule siitäkään. Jos itse saisin päättää ilman stressiä - en todellakaan menisi töihin (olen satavarma, että tilani vain huononee). En ole ollut näin sairas 10-11 vuoteen. Ap 

Nainen39v.

Kyllä ainakin itse olen saanut aikanaan palkan, vaikka töitä oli vain 8 h/vko ja satuin sairastumaan juuri siksi päiväksi, kun oli työvuorolistaan merkattu se viikon ainoa vuoro. Kysymys lienee nyt siitä, että onko nuo viikonlopputunnit todistettavasti juuri sinun työvuorosi. Onko jotain kirjallista asiasta yms.?

Mielestäni nyt vaan sairastat ja piste. Kuntahan sen palkan maksaa, joten en ymmärrä, miksi avustettava tuossa rutisee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säännöllinen työaika 16h, ei lue la ja su, mutta viikkoavustaja tekee viikkotunnit, joten minä siis teen myönnetyt viikonlopputunnit. En edes ihmettelisi asiaa, jollei asiasta olisi tullut puhetta viikkoavustajan sairastumisen yhteydessä. Kaikki muut asiat ovat sujuneet sopimuksen mukaan. Eihän sopimuksessa lue, että sijaistan toista avustajaa tarvittaessa, mutta niin vain olen tehnyt. 

Mahtaako edes olla olemassa työntekijäryhmää, joka ei olisi oikeutettu sairauslomakorvaukseen? Opiskelijanakin olen saanut...Ap

jos ei tuossa tapauksessa ole työlistaa, niin työnantajasi rikkoo itse sitä Hetan sopimusta.

Vierailija00

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin itse olen saanut aikanaan palkan, vaikka töitä oli vain 8 h/vko ja satuin sairastumaan juuri siksi päiväksi, kun oli työvuorolistaan merkattu se viikon ainoa vuoro. Kysymys lienee nyt siitä, että onko nuo viikonlopputunnit todistettavasti juuri sinun työvuorosi. Onko jotain kirjallista asiasta yms.?

Mielestäni nyt vaan sairastat ja piste. Kuntahan sen palkan maksaa, joten en ymmärrä, miksi avustettava tuossa rutisee.

Ei meillä ole mitään etukäteen tehtyjä listoja, mutta hain viikonloppuavustajan paikkaa ja viikonlopputyötä olen tähän asti tehnyt. Tuntilista on aina ollut samanlainen. Viikkoavustaja tekee ma-pe 8-16, mutta muuten en pysty todistamaan etten ole viikolla tekemässä töitä. Ap

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat