Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verinen uloste-auttakaa!

Vierailija

Varoitan: ei herkille.. Varasin ajan lääkäriin mutta se on vasta ensi viikolla. Mulla on nyt muutaman päivän tullu verta pönttöön ja aina pyyhkiessä. Veri on kirkkaan punaista ja pöntön vesi värjäytyy ihan punaseksi. Mulla on yksi pieni ulkoinen peräpukama: voiko se vuotaa verta noin paljon? Tänään huomasin että ulosteessakin oli vähän verta. Myös paperiin tuli verinen klimppi... Uloste on "höttöistä".. Ei ole mitään vatsakipuja tai muita oireita. Oon koko illan itkenyt ja ollut ihan varma et mulla on joku suolistosyöpä joten sen takia haluaisin vaan kysellä että mistä muusta voi tulla tällasia oireita?:/

Kommentit (15)

Tina

Hei!

Sitähän sanotaan, että kirkas veri on yleisimmin peräisin pukamista, joten ehkäpä nou hätä. Mutta koska suolistoverenvuoto on muutoin hyvin vaarallista, minusta sinä voisit kyllä soittaa sairaalan päivystykseen ja kysyä sieltä neuvoa. Saakohan 112:een soittaa "ihan vaan" neuvoa kysyäkseen?

Vierailija

Pukamalta kuulostaa kaikin puolin. On se hyvä käydä lääkärissä, jos et tuon tiimoilta ole aijemmin käynyt.

Vierailija

Kiitos teille vastauksista. Onko muut sitä mieltä että pitäisi nyt heti soittaa sairaalaan? Mulla ei kuitenkaan oo mitään kipuja eikä mitään eli onko liioiteltua? :/ -ap

Vierailija

Tumma veri tai verestä mustaksi värjäytynyt uloste on vakava asia ja voi olla merkki suolistosyövästä. Sinuna en olisi huolissani, sillä kirkas veri tulee läheltä peräaukon suuta. Kyseessä voi olla ihan niinkin tavallinen asia kuin sisäinen peräpukama. Hyvä että olet kuitenkin menossa lääkäriin!

Vierailija

No nyrkkisääntöhän on, että jos on veren väristä verta, niin se tulee jostain läheltä eli peräaukon suulta. Pidemmältä suolistosta tai vatsasta vuotava veri on ehtinyt kuivua ja mustua. Joten ei varmaan huolestuttavaa, tuo pukama varmaankin.

Vierailija

Ei ole mikään kiire, jos verta tulee vain ulostaessa. Paremmin lääkäri ehtii miettiä varatulla ajalla kun päivystyksessä katsotaan vain kiireellistä hoitoa vaativat vaivat. Kipuihin päivystyksestä voi saada apua. Peräpukama tai epätodennäköisetkin vaivat kehittyvät hitaasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No älkää nyt hätäkeskukseen minkään peräpukaman takia soittako!

Soittihan se yksi mummokin kun ei saanut telkkaria viritettyä. Tosin tämä ei tapahtunut Suomessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No älkää nyt hätäkeskukseen minkään peräpukaman takia soittako!

Sait mut hetkeksi jopa nauramaan :D En tosiaan ole mihinkään 112 soittamassa vaan sairaalaan maksimissaan. Mutta jos ei kuulosta hirveen vakavalta niin ehkä odottelen sinne ensi viikkoon! -ap

Vierailija

Mutta kysyn vielä että kun tuli sellanen verinen tumma klimppi niin se tuskin liittyy peräpukamiin? Muuten veri on siis kirkkaan punasta mutta toi klimppi ahdistaa ja pelottaa. :/ -ap

Vierailija

Klimppejä tulee, kun pukamaan kertynyt hyytymä irtoaa. Todennäköisesti helpottaa oloasi jos ahdistusta ei huomioi.

Vierailija

Joskus suolistoon tai peräaukkoon voi tulla haavauma, jos on ollut vatsa kovalla. Siitä voi myös tulla tuollaista kirkasta verta. Vaikka verta tippuisi pytyn veteen vain muutama pisara koko vesi voi värjäytyä punaiseksi ja tilanne näyttää hurjemmalta.

Ikäväähän tuollainen on mutta ei mielestäni mikään päivystys asia. 

Tsemppiä!

Vierailija

Minulla veren syy oli colitis ulcerosa, se on krooninen suolistotulehdus, mutta sekään ei ole mikään paniikin paikka. Ihan ole vaan relax, hyvin epätodennäköistä, että se mitään syöpää olisi. Tosi, tosi todennäköisesti on vaan pukama :)

Zoo

Pukkaa pukamaa, tuttu juttu, verta vedessä, rasvataan reikää hädässä. Ei ollutkaan syöpä, elintapojen muutoksestako hyöty?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat