Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaudenkeskeytys osastolla, miten varautua ja mitä mukaan?

Vierailija

Kertokaa omia kokemuksia lääkkeellisestä raskaudenkeskeytyksestä?

Olen menossa kyseiseen toimenpiteeseen huomenna. Pitääkö varautua jotenkin? Mitä otan mukaan sairaalaan? Saanko siellä sairaalavaatteet päälle? Entäs vaippoja? Ostanko omat siteet mukaan? Voiko siihen vuotoon käyttää tampooneja?

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No se sikiö ei imeydy siihen tamppooniin. Ei muuta muuta.

Tarkotinkin nyt lähinnä sen jälkeen kun kaikki raskausmateriaali on tullut pois. Jos huomenna kaikki menee hyvin ja pääsen kotiin yöksi, voinko laittaa yöksi tampoonin? Nyt tää kyllä kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, miks en muka vois laittaa..

Vierailija

Saat sairaalavaatteet, siteitä ja jopa

niitä vaippoja. Mukaan kannattaa ottaa vaikka jotain lukemista tai ajanvietettä! Tamponia et saa käyttää, itse en ainakaan saanut. En halua pelotella, mutta varaudu siihen että teet kaikki vessa-asiasi sellaiseen syvään astiaan ja lääkkeet saattaa pistää mahan tosi sekaisin :) 

Vierailija

Itse en tehnyt vessa -asioita mihinkään muualle kuin pönttöön. Keskeytyslääke aiheuttaa myös suolen tyhjentymisen. Sattua voi vähän mutta kipulääkkeet auttaa hyvin! Ota vaikka kirja mukaan, vaikka minä ainakin nukuin vain loppupäivän, ja vaihdoin sidettä.

Vierailija

Sain lääkkeet ja lähdin kotia. Mies oli mukana. Tuulimunaraskaus siis kyseessä. 4 päivässä vuoto loppui. Tyhjennyspäivänä tuli runsaasti verta ja kaikkea muuta. Valitettavasti :/

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Saat sairaalavaatteet, siteitä ja jopa

niitä vaippoja. Mukaan kannattaa ottaa vaikka jotain lukemista tai ajanvietettä! Tamponia et saa käyttää, itse en ainakaan saanut. En halua pelotella, mutta varaudu siihen että teet kaikki vessa-asiasi sellaiseen syvään astiaan ja lääkkeet saattaa pistää mahan tosi sekaisin :) 

Joo, hyvä tietää. Eilen tosiaan kävin lääkärissä ja sain sen mifegyne pillerin. Siinä olikin puhetta että täytyy johonkin astiaa sitten tyhjentää kaikki että hoitajat voi tarkistaa onko kaikki tullut pihalle. Eli täytyy päästää pissat ja kaikki myös siihen? Pöntölläkö ei saa käydä ollenkaan?
Ap

Vierailija

Oikeastaan mitään en tarvinnut mukaan. Ajanvietettä ajattelin, mutta niiltä kivuilta en olisi mitään kyennytkään tekemään. Puhelinta lähinnä selailin ja miehelle soittelin, kuvittelin että olisi saanut ajatuksia muualle.

Tamponia kiellettiin käyttämästä, ilmeisesti siksi että vuoto pääsee luonnollisesti ulos ja huomaa sitten kun itse asia tulee ulos. En varmaankaan tamponia olisi mukavaksi tuntenutkaan niiden supistusten vuoksi. Asiat tein siis kaikki vessaan, en mihinkään astiaan.

Vierailija

^ Kun minulle tuli se isompi hätä (anteeksi nyt tästä infosta) niin kysyin, että saanko käydä ihan pytyllä ja sanottiin, että mielellään ei kun pitää tosissaan tutkia mitä tulee ulos. Tuntuihan se vähän oudolta, mutta ihan normaali käytäntö! :) 3

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan mitään en tarvinnut mukaan. Ajanvietettä ajattelin, mutta niiltä kivuilta en olisi mitään kyennytkään tekemään. Puhelinta lähinnä selailin ja miehelle soittelin, kuvittelin että olisi saanut ajatuksia muualle.

Tamponia kiellettiin käyttämästä, ilmeisesti siksi että vuoto pääsee luonnollisesti ulos ja huomaa sitten kun itse asia tulee ulos. En varmaankaan tamponia olisi mukavaksi tuntenutkaan niiden supistusten vuoksi. Asiat tein siis kaikki vessaan, en mihinkään astiaan.

Jatkan vielä kun puolet kysymyksistä unohdin :D
Sain siis sairaalavaatteet, mutta jo lääkkeen oton yhteydessä kerrottiin, että omatkin voi tietysti pitää jos haluaa. Muutenkin kannattaa löysillä eikä hirveästi puristavulla vaatteilla lähteä, jos/kun on paikat hellänä kun sieltä kotiin olet lähdössä.
Siteitä löytyi jos jonkinlaista ihan sieltä huoneesta, jossa sain muuten luojan kiitos olla yksin. Varmaankin ihan niitä vaippojakin saa viimeistään pyytämällä, jos tuntuu etyä tarvitsee.

Kipulääkettä kannattaa ihan suosiolla pyytää itse lisää jos kokee tarvetta. Itse vähän mokasin kun jäin odottelemaan , että joku tulee katsomaan ja samalla pyytäisin. Aika vähän siellä hoitajat kävi, varmaankin että saa olla ihan rauhassa. Onhan kuitenkin kutsunappi jos tarvetta..

Vierailija

Kiitos asiallisista vastauksista! :)

Pari asiaa vielä askarruttaa. Mietin niitä kipuja, oon käsittänyt että ne on aika menkkamaisia kipuja, tosin vähän voimakkaampia. Mutta niin mä jotenkin ajattelen että se tekee tosi kipeetä alapäähän kun sieltä tulee niin paljon materiaalia, sattuuko se pimppiin?

Sitten toine juttu mitä mietin on se että saankohan siellä sairaalassa ollessa käydä vaikka kahviossa? Tai tupakalla? Niin ja saankohan siellä ruoan?

Vierailija

Oksensin just ja vähän sattuu mahaan välillä. Onko muille tullut minkälaisia oireita tosta ekasta mifegyne lääkkeestä? Huomasin myös äskön suihkussa käydessä, että vähän alkaa jo veristä vuotoa tiputtelemaan. Kuinkahan kovaksi se voi yltyä ja voinko nyt laittaa tampoonin?
Ap

Vierailija

Niistä kivuista kysyit: minulla kivut ei oikeastaan ollut edes verrattavissa menkkakipuihin vaan oli paaaljon rajumpaa. Hyvän kipukynnyksen mielestäni omaan, mutta supistukset yksinkertaisesti vei lattialle makaamaan. Mitkään kipulääkkeet ei auttanut, vaikka vähän laidasta laitaan niitä sainkin. Tosin minulle jouduttiin antamaan todella paljon supistavia lääkkeitä, kun hoitajat ei uskonut kaiken tulleen jo ulos, vaikka myöhemmin ultrassa selvisi että ilmeisesti tuli jo ensimmäisen tunnin aikana. En erityisesti huomannut että alapää sinänsä olisi ollut kipeä, lähinnä vain supistellessa. Lievää jomotusta jäi kohdun seudulle vielä sairaalasta lähtiessäni, mutta ei kestänyt edes iltaan saakka.

Vapaasti sain liikkua kahviossa, tupakalla jne. Oikein kehotettiin liikkumaan mahdollisimman paljon, koska auttaa tyhjentymistä ja kuulemma pitäisi helpottaa kipuja. Ruokaa en saanut, koska virallisesti en ollut "vuodepotilas" , osastolla tai jotain siihen suuntaan, vaikka olinkin aamusta pitkälle iltapäivään. Mutta hyvin pärjäsi kun jotain pientä kahviosta haki, kun kuitenkaan ei ruoka niinkään maistunut.

Ja tuoska oksentamisesta ja vuodosta. Saithan ohjeet saadessasi sen esilääkkeen? Jotain mainintaa muistaakseni oksentamisesta oli, joku aikaraja tms, mutta en nyt muista. Kannattaa varmistaa vaikka ihan soittamalla osastolle. Vuoto alkoi myös samana iltana aika rajustikin, mutta en käyttänyt tamponia. En suosittele varmuuden vuoksi.
-7 ja 9

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Se "materiaali" on sinun lapsesi. 

Mene muualle urpoileen typerys. En ole ap, mutta tollaset vatipäät rasittaa mua suuresti!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat