Äidit. Kuinka paljon viikossa teillä ns. omaa aikaa?
Ja miten käytät tämän ajan? Itestä tuntuu, että omaa aikaa ei juurikaan ole. Tietysti riippuu omasta saamattomuudesta. Ei vaan ole harrastuksia ja kavereitakin aika vähän samalla paikkakunnalla.
Kommentit (21)
Yhtenä iltana on lisäksi iltavapaa viidestä lähtien, mies katsoo tenavan perään loppupäivän. Miehellä myös vapaailtoja viikolla ja usein olen pois päivän pari mummolareissuilla, jolloin mies saa myös omaa aikaa. Tällä kuviolla pysyn suurin piirtein järjissäni :).
Lasken omaksi ajaksi myös sen jos pääsee käymään suihkussa ilman lasta.
Viitenä iltana viikosta tunnin verran harrastuksia, lapset nukkuvat päiväunia yhtä aikaa tunnin päivittäin, illalla lapset menevät nukkumaan pari/kolme tuntia ennen minua, viikonloppuisin käyn joko kavereilla tai kaupungilla muutaman tunnin.
tunti jumpassa ja matkat. Yöllä olisi pätkissä omaa aikaa noin 6-7 tuntia, mutta se aika on pakko nukkua itsenikin.
Lapsi nukkuu noin 1-1,5h. Ja kyllähän sitä tavallaan on omaa aikaa, mutta siitä ei ole mitän takeita. Eihän päivystävän lääkärinkään päivystysaikaa lasketa vapaa-ajanviettämiseksi. Ja iltaisin sitä on niiiiiiin väsynyt kun lapsi nukahtaa. En minä ainakaan jaksa oikein tehdä mitään. Ehkä se oma aika on mulle sitä, että saa varmasti rauhassa ja pirteänä tehdä jotain omia juttujaan.
Illallakin on, jos touhuavat isänsä kanssa jotain " miesten juttuja" . Oman ajan käytän kuntosalilla, maalaan/piirrän tai muuten vaan hoitelen asioita. Kavereita tapaan joskus iltaisin tai viikonloppuisin.
En laske vapaaksi sitä, että käyn gynellä perjantaina ja mieheni hoitaa sen aikaa.
päivystäminen kotona täysipainoista vapaata? Käsky voi käydä milloin tahansa. En minä ainakaan voi samalla lailla rentoutua kuin silloin kun varmasti tietää että nyt mulla on vapaata.
isommat lapset eivät kuitenkaan nuku, enkä voi lähteä esim. kävelylle tai lukea kirjaa, vaikka haluaisin.
Silloin minulla ei ole sitä ollenkaan. En tiedä missään sellaista paikkaa, jossa saisi olla täysin rauhassa ihmisiltä, jotka saattaisivat häiritä, pyytää jotain tai jopa vaatia jotain.
Vierailija:
päivystäminen kotona täysipainoista vapaata? Käsky voi käydä milloin tahansa. En minä ainakaan voi samalla lailla rentoutua kuin silloin kun varmasti tietää että nyt mulla on vapaata.
omat lapset on koulussa ja hoitolapset nukkuu päiväunia.
Katson mun saippuaoopperan, luen tai olen tietokoneella.
En tee mitään koti töitä ja hyvä jos ei tarvi edes ajatella mitään.
Entä lapsen nukahdettua illalla. Sellaista aikaa kodin ulkopuolella ilman lasta muttei töissä on viikossa noin 1-2 tuntia. Käyn joskus kaupassa yksin.
Muuten omaa aikaa on iltaisin noin 3 tuntia joka ilta + viikonloppuna päikkäreiden aikana 1-2 tuntia.
Jos kutsujen väli on vaikkapa kaksi tuntia, niin kyllä se kaksi tuntia on ihan omaa aikaani, jonka voin käyttää kuten haluan. Yleensä teen töitä, mutta sekin on oma valinta, jolloin se on ihan omaa aikaa.
Vierailija:
minun lapseni ei enää läheskään aina nuku päiväunia, mutta ei sekään ole omaa aikaa, kun joutuu olemaan koko ajan valmiina olemaan hänen kanssaan,jos ei nukahdakaan tai välillä heräilee.
Itse kaipaan omaa aikaa lähinnä tärkeiden paperitöiden tekemiseen. Mieheni ei viitsi hoitaa lasta, jos minä sanoisin, että vaikka haluan lukea naistenlehteä rauhassa lukitussa huoneessa. Nyt lapseni katsoo lastenohjelmia, mutta vähän väliä kommunikoin hänen kanssaan.
ja nukkuvat yleensä vain vaunuissa ulkoillen, meillä ei parveketta tai pihaa. Pitää siis kävellä ympäriinsä säässä kuin säässä. Sekä kun lapset nukahtavat 19 sen jälkeen omaa ikaa n. tunti pari ennenkuin käyn itse unille. En pääse ilman lapsia juurikaan koskaan mihinkään. Kampaajalla käyn joka toinen kuukausi, salillekaan en ole päässyt kuukausiin miehen työkiireiden vuoksi.
Ne kuvittelee, että elämän kuuluu olla samanlaista kuin saippuasarjoissa, joten heillä ei ole ikinä mitään omaa, kun mies ei koskaan varaa erämaamökkiä viikonlopuksi tai viikon Pariisin matkaa yksityislentokoneella. Lastenhoitajaakaan ei ole, joten he joutuvat ihan itse kyttäämään makuuhuoneen oven takana korva ovessa kiinni, että koska se lapsi herää.
Ja lapset persketti viekööt häiritsevät jopa palstailua, järkyttävää!!!
Vierailija:
Ne kuvittelee, että elämän kuuluu olla samanlaista kuin saippuasarjoissa, joten heillä ei ole ikinä mitään omaa, kun mies ei koskaan varaa erämaamökkiä viikonlopuksi tai viikon Pariisin matkaa yksityislentokoneella. Lastenhoitajaakaan ei ole, joten he joutuvat ihan itse kyttäämään makuuhuoneen oven takana korva ovessa kiinni, että koska se lapsi herää.
Omaa aikaani on joka päivä n. 2-3 tuntia, kun muksut nukkuu päiväunia. Silloin luen kirjaa, surffaan netissä, katson telkkarista jonkun aikaisemmin nauhoittamani ohjelman, kirjoitan kirjeitä ym.
Sitten harrastusten takia on omaa aikaa:
Kerran viikossa kansantanssia (mies käy myöskin harjoituksissa ja appi on silloin lastenvahtina).
Kaksi kertaa viikossa rivitanssia (mies käy toisissa harjoituksissa ja appi on silloinkin lastenvahtina, toiset harjoitukset ovat naapurikaupungin opiston järjestämät ja olen siellä apuohjaajana ja mies on kotona lasten kanssa).
Omaa aikaa noin 3 tuntia viikossa (jos ei siis lasketa sitä aikaa kun lapsi on päikkäreillä tai mennyt yöunille). Tuon kolme tuntia viikossa lapsi viettää kuntosalin lapsiparkissa ja minä tietysti kuntoilemassa.