Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toistuva kiusatuksi tuleminen työelämässä- yrittäjyys ainoa vaihtoehto?

Vierailija

Olen tullut kiusatuksi kolmessa edellisessä työpaikassa, jonka ansiosta en enää halua edes työelämään. Viimeisen kokemuksen jälkeen masennuin pahasti ja siitä ylöspääseminen oli todella vaikeaa enkä enää koskaan halua kokea sitä uudestaan. Olen kamalan herkkä ihminen, sellainen kynnysmatto joka ei osaa pitää puoliaan. Niinpä olen sitten helppo saalis kaikenlaisille ilkimyksille.. 

Nyt olen kotiäitinä, mutta en haluaisi jäädä kotiinkaan vaan haluaisin kantaa korteni kekoon yhteiskunnassa, mutta mitä tehdä kun ei uskalla enää palkkatöihin? Hankalien asiakkaiden kanssa minulla ei ole ongelmia koska niiden juttuja en ota henkilökohtaisesti. Mietin pienen putiikin perustamista kun rahatilanne sen nyt sallisi. Onko muilla kiusatuksi tulleilla kokemusta yrittäjyydestä/ammatteja joissa olette voineet toimia?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Kyllä yrittäjääkin kiusataan. kiusaajina toimivat mm. verottaja, ammattiliitot, tavaran toimittaja, asiakkaat jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yrittäjääkin kiusataan. kiusaajina toimivat mm. verottaja, ammattiliitot, tavaran toimittaja, asiakkaat jne.

Mutta kai yrittäjä saa valita, kenet ottaa asiakkaakseen ja tavaran toimittajaakin saa vaihtaa jos ei ole tyytyväinen? Ei olisi sinänsä pakko olla jonkun inhottavan tyypin kanssa tekemisissä jos ei halua.

ap

Vierailija

En osaa muuten neuvoa, mutta kiinnostaa miten tämä kiusaaminen ilmenee. Millaista kiusaaminen on ja miten se vaikuttaa suhun?

Vierailija

Yrittäjätkin kiusaavat. Kapitalismista eroon koska se on kiusaamisen perimmäinen syy. Jos ei voi yrittää ilman että joutuu kilpailemaan "vapaa" kauppaa tekevien isojen monopolien kanssa on loppupeleissä turha yrittää. Tähän tähtää yhteiskuntamme ahneuteen ennen kehittymistä ja luovuuttta. Paree olla vaan tekemättä mitään kun kaikki on vedetty niin rahanpalvonnaksi ilman vastuuta laatua tai mitään muutakaan järkevää. Kaikkihan vain yrittävät selviytyä vai? Kiristetäänko hieman lisää ruuvia. Kerron teille, että muutakaan ei tule olemaan tiedossa jos ette ala vaatimaan muunmallista yhteiskuntaa. Suomessa ei voi yrittää vapaasti, vaikka olisikin rautainen ammattilainen kyse on kartelleista joille edelleenkin joudut olemaan töissä. Eli valintamahdollisuutesi ovat suppeat. Yksityisillä on heikko ostovoima varsinkin palkansaajilla sekin rajaa asiakaskuntaasi. Parempi olla osallistumatta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En osaa muuten neuvoa, mutta kiinnostaa miten tämä kiusaaminen ilmenee. Millaista kiusaaminen on ja miten se vaikuttaa suhun?

Riippuu vähän paikasta. Kaikissa kolmessa se on ilmennyt hiukan eri tavalla. Pääasiallisesti se kuitenkin ilmenee niin, että minua vältellään, eristetään muusta porukasta ja jätetään kertomatta oleellisia juttuja työn hoitamisen kannalta. Kun sitten en ole voinut tehdä tehtäviäni, kiusaaja menee pomolle valittamaan ja tietysti minua ei uskota vaan sitä toista. Eräs työkaveri tykkäsi erityisesti huutaa päin naamaa ja puhui minulle niinkuin kolmivuotiaalle ja nautti siitä kun sai näin nöyryyttää. Suurin osa työporukasta on yleensä mukavaa mutta sinne mahtuu aina tällaisia isoäänisiä kiusanhenkiä, jotka pilaa koko ilmapiirin. Kukaan ei halua koskaan puolustaa minua, mutta monet ovat tulleet kahden kesken sanomaan minulle, että "kiusaaja" on kusipää mutta että minun pitäisi oppia aikuisena jo puolustamaan itseäni eikä antaa kohdella itseään miten sattuu. Menen ihan lukkoon riitatilanteissa ja rupean itkemään helposti joten sellainen asian selvittely kahden kesken kiusaajan kanssa ei onnistu. Tajuan itsekin että olen liian herkkä, mutta itseään on vaikea lähteä muuttamaan tuosta vain..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjätkin kiusaavat. Kapitalismista eroon koska se on kiusaamisen perimmäinen syy. Jos ei voi yrittää ilman että joutuu kilpailemaan "vapaa" kauppaa tekevien isojen monopolien kanssa on loppupeleissä turha yrittää. Tähän tähtää yhteiskuntamme ahneuteen ennen kehittymistä ja luovuuttta. Paree olla vaan tekemättä mitään kun kaikki on vedetty niin rahanpalvonnaksi ilman vastuuta laatua tai mitään muutakaan järkevää. Kaikkihan vain yrittävät selviytyä vai? Kiristetäänko hieman lisää ruuvia. Kerron teille, että muutakaan ei tule olemaan tiedossa jos ette ala vaatimaan muunmallista yhteiskuntaa. Suomessa ei voi yrittää vapaasti, vaikka olisikin rautainen ammattilainen kyse on kartelleista joille edelleenkin joudut olemaan töissä. Eli valintamahdollisuutesi ovat suppeat. Yksityisillä on heikko ostovoima varsinkin palkansaajilla sekin rajaa asiakaskuntaasi. Parempi olla osallistumatta.

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta oman mielenterveyden kannalta olisi hyvä saada jotain aktiviteettia elämään. Meillä ei hirveän paljon ole vaihtoehtoja tässä yhteiskunnassa. Jotain on pakko tehdä henkensä pitimiksi..

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kai yrittäjä saa valita, kenet ottaa asiakkaakseen ja tavaran toimittajaakin saa vaihtaa jos ei ole tyytyväinen? Ei olisi sinänsä pakko olla jonkun inhottavan tyypin kanssa tekemisissä jos ei halua.

ap

Riippuu tietysti yrityksestä ja alasta miten paljon noihin asioihin voi vaikuttaa, mutta ihan aina ei yhteistyökumppaneita voi valita.

Vierailija

Onko työtavoissasi jotain sellaista, mikä saa jotkut ihmiset totaalisesti hiiltymään? Mulla on ollut pari työkaveria, jotka on vaan olleet aivan toivottaman hitaita ja muilla on ollut todella tekemistä siinä ettei mene hermo. En toki sitä tarkoita että sinä olisit hidas, vaan jotain teet eritavalla kuin muut? Tiedostatko mitä se voisi olla? Mistä asiasta sulle huudettiin?

Vierailija

Minullakin kävi mielessä, että saatat toimia jollakin tavalla provosoivasti tiedostamattasi. Tietenkään se ei oikeuta esim. huutamista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onko työtavoissasi jotain sellaista, mikä saa jotkut ihmiset totaalisesti hiiltymään? Mulla on ollut pari työkaveria, jotka on vaan olleet aivan toivottaman hitaita ja muilla on ollut todella tekemistä siinä ettei mene hermo. En toki sitä tarkoita että sinä olisit hidas, vaan jotain teet eritavalla kuin muut? Tiedostatko mitä se voisi olla? Mistä asiasta sulle huudettiin?

Hitaudesta en usko olevan kiinni, teen hommat samalla tahdilla kuin muutkin. Saattaa ollakin että joitakin tympii että olen aika hiljainen enkä jaksa aina jutella tai puhua small talkia. Se tuntuu ärsyttävän joitakin suulaita ihmisiä. En kuitenkaan ärsytä suurinta osaa ihmisistä tai ainakaan he eivät mitenkään tuo sitä esille. Minulle huudettiin ihan sellaisesta yksinkertaisesta asiasta jonka olin hoitanut mutta tämä eräs tyyppi halusi kaikkien muiden paikallaolijoiden ajattelevan, että en ollut osannut tehdä sitä. Varmasti tämäkin ongelma poistuisi jos muuttuisin rohkeammaksi ja puheliaaksi ihmiseksi, mutta se vaikuttaisi teeskentelyltä. En sinänsä tarvitse neuvoja miten pärjäisin työelämässä koska tiedän että en ole ihan "normaali" vaan miten saada toimeentulonsa ilman tukirahoilla olemista tai sellaisessa palkkatyössä käyntiä, joka edellyttää sosiaalisuutta. Vaikka olenkin kaikista neuvoista kiitollinen tietysti!

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Joo, Suomem Valtio Kiusaa Yrittäjää ;(

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En sinänsä tarvitse neuvoja miten pärjäisin työelämässä koska tiedän että en ole ihan "normaali" vaan miten saada toimeentulonsa ilman tukirahoilla olemista tai sellaisessa palkkatyössä käyntiä, joka edellyttää sosiaalisuutta. Vaikka olenkin kaikista neuvoista kiitollinen tietysti!

ap

Yhtäkkiä ei tule mielleen yrittäjää joka toimita ei edellyttäisi jonkin verran sosiaalisuutta, esim. tuotteiden/palvelujen markinoinnissa, erilaisten verkostojen ylläpitämisessä jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Riippuu yrityksesi tuotteista voitko liiemmin valita toimittajia. Joitakin tavaroita kun ei ole Suomessa kuin mahdollisesti yhdellä toimittajalla ja jos sen kanssa asiasi sössit niin ei kovin hyvä homma sitten.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:En sinänsä tarvitse neuvoja miten pärjäisin työelämässä koska tiedän että en ole ihan "normaali" vaan miten saada toimeentulonsa ilman tukirahoilla olemista tai sellaisessa palkkatyössä käyntiä, joka edellyttää sosiaalisuutta. Vaikka olenkin kaikista neuvoista kiitollinen tietysti!

ap

Yhtäkkiä ei tule mielleen yrittäjää joka toimita ei edellyttäisi jonkin verran sosiaalisuutta, esim. tuotteiden/palvelujen markinoinnissa, erilaisten verkostojen ylläpitämisessä jne.

Anteeksi, ilmaisin itseäni huonosti eli tarkoitin sitä, että en haluaisi enää sellaiseen tehtävään missä on pakko olla esim. koko päivä jonkun sellaisen ihmisen kanssa, josta ei tykkää. Toki yrittäjän on pakko olla sosiaalinen, mutta se hetki kestää vain vähän aikaa, kun taas kollegoiden kanssa voi joutua juttelemaan 40 tuntia viikossa. Siinä kemiat on ihan eri lailla koetuksella kuin vaikkapa 5 minuutin asiakaspalvelutilanteessa. Yrittäjä taas saa päättää omista asioistaan ja puuhata omaan tahtiinsa, eikä kukaan voi tulla käskyttämään, paitsi verottaja .Toki on aina olemassa mahdollisuus, että jos hakisin johonkin työpaikkaan, saattaisin viihtyäkin siellä, mutta olen niin traumatisoitunut edellisistä kokemuksista että en halua edes yrittää.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:En sinänsä tarvitse neuvoja miten pärjäisin työelämässä koska tiedän että en ole ihan "normaali" vaan miten saada toimeentulonsa ilman tukirahoilla olemista tai sellaisessa palkkatyössä käyntiä, joka edellyttää sosiaalisuutta. Vaikka olenkin kaikista neuvoista kiitollinen tietysti!

ap

Anteeksi, ilmaisin itseäni huonosti eli tarkoitin sitä, että en haluaisi enää sellaiseen tehtävään missä on pakko olla esim. koko päivä jonkun sellaisen ihmisen kanssa, josta ei tykkää. Toki yrittäjän on pakko olla sosiaalinen, mutta se hetki kestää vain vähän aikaa, kun taas kollegoiden kanssa voi joutua juttelemaan 40 tuntia viikossa. Siinä kemiat on ihan eri lailla koetuksella kuin vaikkapa 5 minuutin asiakaspalvelutilanteessa. Yrittäjä taas saa päättää omista asioistaan ja puuhata omaan tahtiinsa, eikä kukaan voi tulla käskyttämään, paitsi verottaja .Toki on aina olemassa mahdollisuus, että jos hakisin johonkin työpaikkaan, saattaisin viihtyäkin siellä, mutta olen niin traumatisoitunut edellisistä kokemuksista että en halua edes yrittää.

ap

Stressin sietoa taas yrittäjältä vaaditaa usein enemmän kuin työntekijältä. Yrittäjyyttä vain yleensä helposti lopeteta heti kun ollaan jonkun kanssa napit vastakkain. Samankin ihmisen kanssa ehkä vain on opittava pärjäämään toisella tavalla kuin mikä on aikaisemmin toiminut.

Kiinostaisi kyllä tietää mitä alaa ajattelet? Aika monet yrittäjät tekevät yhteistyötä enemmän muiden kuin suoraan asiakkaiden kanssa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat