Tulisilla hiilillä työhaastattelun jälkeen

Kukkanen

En kestä.. olin työhaastattelussa paikkaan, jonka TODELLA haluan. Haastattelu meni hyvin ja olin sen jälkeen ihan fiiliksissä, koska tuntui, että tuo on juuri minun paikkani. Mutta mitä useampi tunti on kulunut, alan miettiä sanomisiani ja olen ihan varma etten saa paikkaa. Piinallinen odotus jatkuu vielä huomisiltaan, mihin mennessä lupasivat ilmoittaa valitulle.

Ei tässä muuta. Pakko oli avautua. Haluaako joku kertoa omista työhaastattelukokemuksistaan?

Kommentit (7)

Vierailija

Just tuli soitto, että en ollut etsimänsä henkilö.

No en varmaan, kun olivat keksineet etsivänsä dynaamista muutosjohtajaa, vaikka työpaikkailmoituksessa etsittiin nimenomaan subtanssin perinpohjaisesti osaavaa uusien prosessien määrittäjää. Korostin siis sitä puolta osaamisessani, mutta nyt soittaja kertoi, että päättivätkin, että se ei ole enää niin tärkeää, nostetaan muutos etualalle ja prosessit hoituvat siinä sivussa.

Joten ihan kiva. Haastattelussa tosin jo aistin sen, että eivät itsekään ihan tajunneet, mitä työpaikkailmoitukseen oli kirjoitettu ja mitä sitä tehtäessä oli rekrytoitavaksi kuviteltu.

Lienee turha sanoa, että olen nelikymppinen nainen, jolla on yli 10 vuoden kokemus ko. subtanssista ja tehtävään valittiin noin 30v mies, joka ei tiedä substanssista mitään, mutta on hyvä esiintymään. Onneksi en ole kyseisessä organisaatiossa töissä, koska jonkun se perusasia eli prosessien määritys täytyy tehdä sillä aikaa kun uusi työntekijä ryhtyy johtamaan muutosta.

Tii

Sympatiani sinulle, ap. Itselläni on ihan samanlainen kokemus noin vuoden takaa. Hain paikkaa, joka oli rekryilmoituksen perusteella kuin minulle tehty. Haastattelun aikana tehtävänkuvaus kuitenkin muuttui ihan totaalisesti. Olin ihan puulla päähän lyöty, kun yhtäkkiä minulta tivataan ehdottomina vaatimuksina asioita, joista ei ole työpaikkailmoituksessa edes vihjattu. Mainittakoon vielä, että kyseinen paikka oli rekrytointialan yrityksessä, joten jonkin verran asiantuntemusta olisi luullut löytyvän. Paikkaa en tietenkään saanut. Jälkikäteen olen päätellyt, että siellä on tapahtunut ilmoituksen julkaisun jälkeen jotain, mitä ei vain voitu ääneen sanoa. Tyyliin päätettiinkin palkata tähän pomon poika. Oli miten oli, erittäin asiatonta toimintaa ja ko. lafka on ikuisesti tuon tapauksen tahraama silmissäni.

Vierailija

Mullekin kävi jokin aika sitten niin että ilmoituksessa kerrottiin tehtävien olevan X, haastattelussa toinen puhui tehtävistä Y ja toinen pomo Z. Eipä siinä sitten itsellä paljoa sanottavaa ollut kun jutut menivät ihan ristiin. Paikka näemmä laitettiin sittemmin uudelleen hakuun ja haastateltaville ei viitsitty ilmoittaa edes että ei kiitos. 

Vierailija

Harmi juttu, mutta älkää lannistuko. Tiedän et usein on käynyt niin että haastattelun kautta on tullut päästyä muihin työpaikkoihin kuin se mihin alunperin haki. Itsellenikin kävi juuri niin että ilmoitettiin että hakemaani paikkaan valittiin joku toinen, mutta heillä on tarjota toinen työpaikka johon ajattelisivat minun sopivan. Ensi viikolla alkaa tämä uusi työ, olen niin onnekas :)

Vierailija

Itselläni nykyisessä työssäni oli samanlainen fiilis kuin sinulla haastattelusi jälkeen. Tunsin sopivani yrityksen kulttuuriin aivan täydellisesti ja työtehtävät tuntuivat kuin minulle tehdyiltä. Hain siis silloin assistentin paikkaa johon toivottiin suoraan koulun penkiltä innokasta ja yrittäjähenkistä ihmistä. Kaikki tuntui niin täydelliseltä, haastattelijoiden kanssa synkkasi kemiat, työtehtävät tuntuivat unelmalta ja motivaatio oli katossaan. Viikko tämän jälkeen tuli soitto, että "Olit muuten paras ehdokas, mutta valitsimme henkilön jolla on jo 2 vuotta työkokemusta alasta". Siinä oli aika puulla päähän lyöty olo kun koko hakuprosessin ajan painotettiin että haetaan henkilöä jonka voi kouluttaa tehtäviin ja joka voi kasvaa yrityksen mukana (kasvuyritys kyseessä).

No tästä 2kk myöhemmin tuli soitto, että haluaisitko sittenkin tulla meille töihin. Tämä kokeneempi hakija ei ollutkaan sopeutunut yrtykseen ja oli lopettanut koeajan aikana. Suostuin sitten tietenkin, ja onhan tämä ollut aivan unelmapaikka viimeisen kolmen vuoden aikana. työtehtävät ovat muuttuneet tasaiseen tahtiin vaativimmiksi ja titteli on muuttunut assistentista koordinaattoriksi ja sittemmin manageriksi.

Vierailija

Nykyisin tarvitaan muutosjohtajia ja uudistajia kipeästi koko yhteiskunnassa. Prosessinkäsittelijät ja vanhanaikaiset ihmiset eivät sovellu juuri mihinkään kun tuottavuutta pitäisi nostaa. Vain hyvin harvoilla ihmisillä on kykyä uudista organisaatioita. Edukunta on hyvä esimerkki; toki sen inhimmillisesti ymmärtää kun siellä ollaan jonkinlaisen lahjonnankin kohteina.

Vierailija

Kiitos vastauksistanne. Eka vastaus ei ole ap:n kirjoittama joskin ikä ja sukupuoli täsmää. Minullakin on kokemusta huonoista työhaastatteluista, joissa haastattelija ei tunnu tietävän mitä avoinna oleva työ sisältää eikä päästä ollenkaan asian ytimeen. Tässä viimeisimmässä haastattelussa todella syntyi hyvää keskustelua erittäin olennaisista asioista. Toinen haastattelijoista rupesi jo kertomaan tulevien projektien kokouspäivämääriä minulle niinkuin olisi jo palkannut minut. Sanoin kuitenkin haastattelun lopuksi jotakin ihan typerää ja voi olla, että kuva minusta muuttui. Jännittyneenä alan helposti höpöttää. No, iltaan asti pitää vielä jännittää.
Ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat