Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kutsuuko joku isoisää isoisäksi?

Vierailija
08.10.2015 |

Ukki, vaari, pappa, taatto jne. Mutta oletteko kuulleet sellaisesta, että lapsenlapset kutsuvat isoisää isoisäksi? Tai kutsutteko itse omaa isoisäänne isoisä-nimityksellä? Kiinnostaa murreasiana. Kertokaa myös mistä päin Suomea olette.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan kuullut että joku kuttuis isoisäksi. Kutsun isoisää ukiksi ja isoäitiä mummuksi. Kainuu

Vierailija
2/16 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni halusi tulla kutsutuksi isoisäksi. Eli minun lapseni kutsuvat niin. Isäni on Helsingistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isoisä on isoisä eli grosspapa.

Vierailija
4/16 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse olen kutsunut isoisääni isoisäksi, samoin lapseni kutsuvat minun isääni isoisäksi. Samoin äitini puolella isoäiti.

Itse haluaisin tulla aikanaan kutsutuksi isoäidiksi. 

Tampere-Helsinki-akselilta.

Vierailija
5/16 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättipappa

Vierailija
6/16 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kutsunut omaa isoisääni isoisäksi ja isoäitiäni isoäidiksi. 

Mummiani kutsuin mummiksi. :)

Kotoisin olen Länsi-Suomesta, mutta sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa kun isoisäni oli pääkaupunkiseudulta (ja isoisäni oli ruotsinkielinen). 

Vierailija
7/16 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni kutsuu isoisäänsä eli minun isääni isoisäksi. Isoisä ei aluksi osannut päättää, haluaisiko olla paappa vai ukki, koska hänellä on sukujuuria sekä Pohjanmaalta että Karjalasta, joten halusi itseään kutsuttavan isoisäksi. Ja tietenkin se nimitys jäi, ja siihen ovat kaikki tottuneet, ja minusta se on oikein hyvä.

Vierailija
8/16 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kutsutaan. Minä kutsuin myös 70-luvulla. Olemme helsinkiläisiä. 

Vierailija
9/16 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Helsingistä ollaan.

Vierailija
10/16 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on papat ja mummut. Koillismaa.

Vierailija
11/16 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Hänen murteessaan oikea sana olisi ollut ukko eikä nyt kun asuu Helsingissä, halua käyttää sitä.

Vierailija
12/16 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen äidin vanhemmat ovat isoisä ja isoäiti. Tuntui jotenkin jäykähköltä ja kylmältä ilmaisulta aluksi, mutta kyllä siihen kymmenessä vuodessa on tottunut. 

He kyllä ovat niin "virallisia" ja etäisen oloisia ihmisiä, etten osaisi edes kuvitella lapseni kutsuvan heitä mummuksi ja papaksi. Viime kerralla kyläilemään mennessämme kättelimme eteisessä. Huhheijjaa.

Vierailija
13/16 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 unohti kertoa, Lounais-Suomessa, Luvialla ovat nämä.

Vierailija
14/16 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo Helsingistä. Oma isoisäni oli isoisä ja isäni halusi olla myös.

Vierailija
15/16 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole Varsinais-Suomessa kuullut puhekielessä isoisää. Vaari, ukki tai tuffa se on.

Vierailija
16/16 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen äidin vanhemmat ovat isoisä ja isoäiti. Tuntui jotenkin jäykähköltä ja kylmältä ilmaisulta aluksi, mutta kyllä siihen kymmenessä vuodessa on tottunut. 

He kyllä ovat niin "virallisia" ja etäisen oloisia ihmisiä, etten osaisi edes kuvitella lapseni kutsuvan heitä mummuksi ja papaksi. Viime kerralla kyläilemään mennessämme kättelimme eteisessä. Huhheijjaa.

minun vanhempani ovat isoisä ja isoäiti, ja sen lämpimämpiä isovanhempia ei ole olemassa. 

Minulle taas "mummo" aiheuttaa vilunväreitä. Näen silloin nutturapäisen ihmisen katsovan syyllistävästi silmälasiensa yli...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän